تشنج ناشی از مصرف الکل

تشنج، شرایطی است که طی آن فعالیت طبیعی مغز قطع و اسپاسم عضلانی ناخواسته رخ می دهد. این وضعیت می تواند ناشی از شرایط، مواد و محرک های متعدد باشد. الکل می تواند انواع مختلفی از تشنج را ایجاد کند؛ نوشیدن الکل، ترک الکل و مواد تشکیل دهنده نوشیدنی الکلی، می تواند باعث افزایش خطر تشنج ناشی از مصرف الکل شود. تشنج مربوط به هر کدام از این علل لزوما نشانه های متمایز ندارد؛ اما هر یک باعث ایجاد یک وضعیت و در نتیجه درمان پزشکی خاص می شود.

تشنج ناشی از مسمومیت با الکل

مسمومیت با الکل زمانی اتفاق می افتد که فرد مقدار زیادی از الکل را در یک دوره کوتاه مدت مصرف می کند. این شرایط معمولا با مصرف زیاد ناشی از اعتیاد به الکل رخ می دهد. با این وجود، ممکن است هنگامی که فرد به طور ناخواسته یک دوز قوی الکل مصرف می کند نیز، رخ دهد. طبق گفته مایو کلینیک، تشنج از نشانه های شایع مسمومیت با الکل است. علائم دیگر عبارتند از استفراغ، رنگ پریدگی، ناخودآگاهی، تنفس آهسته یا نامنظم، گیجی و مرگ. The Task Force on College Drinking، یک گروه حمایت کننده در برابر خطرات نوشیدن الکل، هشدار می دهد که تشنج های ناشی از مصرف الکل ممکن است به طور خاص توسط کاهش قند خون و کم آبی شدید به وجود آید. با استناد به کتاب “الکل و تشنج: مکانیسم های عمومی و مفاهیم بالینی” راجر J. Porter، تشنج ناشی از مصرف الکل با ناگهانی از دست دادن هوشیاری، تشنج عضلانی و یا سفتی عضلانی قابل تشخیص است؛ و ممکن است به از دست دادن کنترل روده یا مثانه نیز منجر شود.

تشنج ناشی از ترک الکل

در حالی که تشنج ها را می توان با نوشیدن بیش از حد در یک مدت کوتاه ایجاد کرد؛ آنها همچنین می تواند با توقف و یا کاهش مصرف الکل بعد از مدت طولانی نوشیدن سنگین آن نیز رخ دهند. پزشک خانواده آمریکایی گزارش می دهد که توقف مصرف نوشیدن الکل توسط فرد مبتلا و وابسته به الکل، ممکن است باعث تشنج های بزرگ و همچنین افزایش ضربان قلب، تهوع، بی خوابی، توهم، اضطراب و لرزش دست شود. با توجه به گزارش کلینیک مایو، تشنج های بزرگ و مضر، به شکل قوی آغاز شده و تا ۲۰ ثانیه ادامه می یابد؛ که طی آن حالت بی هوشی و انقباض عضله رخ می دهد. این تشنج به دنبال یک مرحله کلونی است که با انقباض عضلانی ریتمیک مشخص می شود؛ و اغلب کمتر از دو دقیقه طول می کشد. علائم دیگر شامل فریاد غیر ارادی، سردرد شدید، سردرگمی و هراس، ممکن است نشان دهنده آغاز چنین تشنجی باشند. در این زمینه، نشانه های ابتدایی گاهی اوقات عجیب و غریب هستند؛ و از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و می توانند شامل بوی های متمایز، بی حسی و ناراحتی ناگهانی یا اضطراب باشند.

تشنج ناشی از عدم تحمل الکل

درمانگاه Mayo شرایطی را که به عنوان عدم تحمل الکل شناخته شده است و گاهی اوقات به عنوان یک حساسیت الکل به عنوان علت نشانه های فوری، اما معمولا خفیف پس از مصرف الکل رخ می دهد، شناسایی می کند. علائم معمول عبارتند از سوزش صورت و گرفتگی بینی، اما ممکن است شامل افزایش ضربان قلب، سردرد، سوزش سر دل و تهوع باشد. با این حال، کتاب پورتر اضافه می کند که موارد شدید عدم تحمل الکل، در حالی که بسیار نادر است، ممکن است منجر به تشنج ناشی از مصرف مقدار زیادی الکل شود. مانند تشنجهای مسمومیت با الکل، این به دلیل از دست دادن هوشیاری و تشنج است. درمانگاه Mayo نشان می دهد که گاهی اوقات عدم تحمل الکل ممکن است به علت واقع شدن واکنش آلرژیک به یک عنصر خاص در یک نوشیدنی الکلی مخلوط یا تخمیر شده نامناسب باشد. در این موارد علائم خاص تشنج ناشی از التهاب می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد، اما ممکن است شامل علائم دیگر مربوط به آلرژی خاصی که در مورد آن وجود دارد مانند تورم صورت یا بثورات ناگهانی باشد.

تشنج ناشی از عدم تحمل الکل

کلینیک مایو شرایطی را به عنوان عدم تحمل الکل شناخته است؛ که گاهی اوقات به شکل حساسیت الکل به عنوان نشانه ای فوری، اما معمولا خفیف پس از مصرف الکل رخ می دهد. این علائم معمول عبارتند از سوزش صورت و گرفتگی بینی؛ اما ممکن است شامل افزایش ضربان قلب، سردرد، سوزش سر دل و تهوع نیز باشد. با این حال، کتاب پورتر اضافه می کند که موارد شدید عدم تحمل الکل، در حالی که بسیار نادر است، ممکن است منجر به تشنج ناشی از مصرف مقدار زیادی الکل شود. مانند تشنج های مسمومیت با الکل، این تشنج نیز به دلیل از دست دادن هوشیاری رخ می دهد. کلینیک مایو نشان می دهد که گاهی اوقات عدم تحمل الکل ممکن است به علت واقع شدن واکنش آلرژیک به یک عنصر خاص در یک نوشیدنی الکلی مخلوط یا تخمیر شده نامناسب باشد. در این موارد علائم خاص تشنج ناشی از مسمویت می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد؛ اما ممکن است شامل علائم دیگر مربوط به آلرژی خاصی که در آن نوشیدنی الکلی وجود دارد (مانند تورم صورت یا بثورات ناگهانی) باشد.