مزایای مصرف پسته برای بدن چیست؟

پسته حدود ۶۰۰۰ سال پیش در آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا کشت می شده و امروزه در کشورهای مدیترانه ای طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این مغز حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و مواد مغذی است که همه آن ها برای حمایت از سلامت بدن ضروری هستند. تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا از مزایای مصرف پسته برای بدن اطلاع کسب کنید.

مزایای مصرف پسته برای بدن

مزایای مصرف پسته برای بهبود سلامت قلب

یک وعده ۱ اونسی پسته یا حدود ۴۹ عدد پسته، ۱۳ گرم چربی دارد. این دانه یکی از کم چرب ترین مغزها است. ۱۱ گرم از این چربی، چربی سالم و غیر اشباع شده است. در حالی که فقط ۲ گرم از آن را چربی های اشباع تشکیل می دهد. بر اساس نتایج یک بررسی که در سال ۲۰۱۶ در Nutrition Today منتشر شده است، مصرف این دانه ممکن است از طریق بهبود کلسترول، از افزایش کلسترول کل در بدن جلوگیری کند. پسته هم کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب و هم LDL یا همان کلسترول بد را کاهش می دهد.

علاوه بر این، مصرف پسته فشار خون را کاهش داده و به این ترتیب بر روی سلامت قلب و عروق تاثیر مثبت دارد. بررسی تجربیات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition در سال ۲۰۱۵ نشان داد که در میان تمام آجیل های درختی، پسته ببشترین پتانسیل را برای کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک دارد.

مزایای مصرف پسته برای کنترل وزن

یک وعده ۱ اونسی پسته حدود ۱۶۲ کالری دارد. با این حال، انتخاب پسته برای کنترل وزن، یک انتخاب هوشمندانه است. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در نشریه Appetite منتشر شده، افرادی که قبل از مصرف وعده غذایی خود پسته مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که این دانه را استفاده نکرده بودند، ۴۱ درصد کالری کمتری مصرف کرده بودند. جالب است بدانید که محققان معتقدند که تجمع پوست پسته جلوی فرد، حالت روحی و روانی ایجاد می کند و فرد را وادار می کند که از پرخوری اجتناب کند.

مزایای مصرف پسته برای مدیریت دیابت

پسته ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید باشد. در مطالعه ای که در Review of Diabetic Studies در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، افراد دیابتی که روزانه ۲۵ گرم یا حدود یک اونس پسته خورده اند در عرض ۱۲ هفته سطح قند خون شان بهبود پیدا کرد. این افراد شاهد کاهش فشار خون، شاخص توده بدنی و پروتئین واکنش پذیر C که نشانگر التهاب در بدن است بودند.

مواد مغذی موجود در پسته

پسته در ۱ اونس خود ۶ گرم پروتئین گیاهی دارد. این آجیل را با سایر منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز و پنیر جایگزین کنید یا محتوای پروتئین ماهی را با سس تهیه شده از پسته افزایش دهید. این آجیل ۳ گرم فیبر در هر وعده دارد که هم هضم را بهبود می دهد و هم برای کنترل وزن مفید است. علاوه بر این، پسته حاوی طیف گسترده ای از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای سلامت کلی بدن از جمله موارد زیر است:

  • آهن
  • پتاسیم
  • فسفر
  • منیزیم
  • ویتامین B کمپلکس
  • ویتامین E
  • ویتامین K