مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون

ضعف در گردش خون یک مشکل رایج ناشی از برخی از بیماری ها است. بیماری شریان محیطی (PAD)، دیابت، چاقی، سیگار کشیدن و بیماری رینود بعضی از علل ایجاد کننده ضعف در گردش خون هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با عنوان مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون به افراد مبتلا به این عارضه یاد می دهیم که چگونه جریان خون خود را با کمک تغذیه بهبود دهند.

ضعف در جریان خون می تواند علائم ناخوشایند زیر را ایجاد کند:

  • درد
  • گرفتگی عضلات
  • بی حسی
  • مشکلات گوارشی
  • سردی دست یا پا

افراد مبتلا به ضعف در گردش خون، ورزشکاران و افراد فعال از نظر جسمی ممکن است تمایل داشته باشند جریان خون را افزایش دهند تا عملکرد ورزشی بدنشان بهبود پیدا کند. گرچه مسائل مربوط به گردش خون اغلب با داروها درمان می شود، اما خوردن غذاهای خاص نیز می تواند جریان خون را بهبود بخشد.

مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون

فلفل هندی

فلفل کایین یا همان فلفل هندی طعم تندی دارد. این طعم ناشی از حضور یک ماده شیمیایی به نام کپسایسین در فلفل است. کپسایسین با کاهش فشار خون و تحریک انتشار اکسید نیتریک و سایر وازودیلاتورها، به باز شدن عروق خونی شما کمک می کند و جریان خون ارسالی به بافت ها را افزایش می دهد. وازودیلاتورها اجازه می دهند که خون به راحتی در رگ ها و شریان ها جریان یابد و عضلات کوچک موجود در دیواره های خونی شل شوند.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف فلفل کایین به صورت خوراکی باعث افزایش گردش خون و قدرت رگ های خونی شده و میزان پلاک در شریان ها را کاهش می دهد. علاوه بر این، از این عنصر در کرم های ضد درد نیز استفاده می شود. با استفاده از این کرم های ضد درد، جریان خون ارسالی به منطقه آسیب دیده بیشتر می شود.

انار

انار میوه ای پاییزی است که غنی از آنتی اکسیدان های پلی فنول و نیترات می باشد. این مواد وازودیلاتورهای قوی هستند. مصرف انار، چه به صورت آب میوه، چه میوه خام و یا چه مکمل انار، ممکن است جریان و اکسیژن را در بافت ماهیچه ها بهبود بخشد. به ویژه در افرادی که زیاد فعالیت بدنی دارند.

مطالعه ای که بر روی ۱۹ ورزشکار انجام شد نشان داد که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره انار به مدت ۳۰ دقیقه قبل از شروع فعالیت بدنی، موجب افزایش جریان خون، قطر رگ های خونی و عملکرد ورزشی می شود.

مطالعه دیگری نیز نشان داد مصرف روزانه ۱۷ اونس (۵۰۰ میلی لیتر) آب انار در طی یا قبل از تمرینات وزنه برداری باعث کاهش درد، آسیب عضلات و التهاب در وزنه برداران می شد.

پیاز

مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون
مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون

پیاز منبع خوبی از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است و برای سلامت قلب مفید است. این ماده غذایی گردش خون را بهبود می بخشد و شریان ها و رگ ها را باز می کند.

در یک مطالعه ۳۰ روزه که بر روی ۲۳ مرد انجام شد مشخص گردید که مصرف ۴٫۳ گرم عصاره پیاز به صورت روزانه، باعث بهبود جریان خون و انقباض شریان پس از هر وعده غذایی می شود. پیاز همچنین دارای خواص ضد التهابی است و می تواند جریان خون و سلامت قلب را با کاهش التهاب در رگ ها و شریان ها تقویت کند.

دارچین

دارچین یک ادویه گرم است که دارای مزایای بسیاری از جمله افزایش جریان خون می باشد.

در مطالعات حیوانی مشخص گردیده است که دارچین، رگ های خونی را باز کرده و جریان خون را در شریان کرونر بهبود می بخشد. این شریان ها خون را به قلب می رسانند. در این مطالعه موش ها هر روز به ازای هر پوند وزن خود ۹۱ میلی گرم عصاره دارچین را به مدت هشت هفته استفاده کردند. این موش ها در مقایسه با موش هایی که در گروه کنترل قرار داشتند، شاهد بهبود عملکرد قلب و جریان خون در عروق کرونر بودند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند که دارچین می تواند با شل کردن رگ های خونی، به طور موثر فشار خون را در انسان کاهش دهد. این ادویه گردش خون را بهبود می بخشد و قلب را سالم نگه می دارد.

در یک مطالعه که بر روی ۵۹ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد، مصرف ۱۲۰۰ میلی گرم دارچین در روز، فشار خون سیستولیک را بعد از ۱۲ هفته به طور متوسط ​​۳٫۴ میلی گرم جیوه کاهش داد.

سیر

سیر نیز یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون است. مطالعات نشان داده اند که سیر و به طور خاص، ترکیبات گوگردی آن که شامل آلیسین است، می توانند جریان خون موجود در بافت ها و فشار را با شل کردن رگ های خونی افزایش دهد.

در مطالعه ای که بر روی ۴۲ بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر انجام شد، کسانی که از قرص های پودر سیر حاوی ۱۲۰۰ میلی گرم آلیسین دو بار در روز به مدت سه ماه استفاده کرده بودند، در گردش خون خود ۵۰ درصد بهبودی را شاهد بودند.

ماهی های چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این چربی ها مخصوصا برای گردش خون مفید هستند. زیرا باعث انتشار اکسید نیتریک در بدن شده و با باز کردن عروق خونی، موجب بهبود جریان خون می شوند.

چربی های امگا ۳ به جلوگیری از انقباض پلاکت ها در خون نیز کمک می کنند. این روند می تواند منجر به تشکیل لخته خون شود. علاوه بر این، مکمل حاوی روغن ماهی با کاهش فشار خون و بهبود جریان خون در عضلات اسکلتی، در طول و پس از فعالیت بدنی، ارتباط دارد.

به عنوان مثال، در مطالعه ای که بر روی ۱۰ مرد سالم انجام شد، مصرف دوزهای بالای روغن ماهی (۴٫۲ گرم در روز به مدت چهار هفته) به طور قابل توجهی جریان خون ارسالی به پاها، را پس از ورزش کردن بهبود داد.

چغندر

بسیاری از ورزشکاران از آب چغندر یا پودر چغندر برای بهبود عملکرد بدن خود استفاده می کنند. این به این دلیل است که چغندر نیترات زیادی دارد. نیترات در بدن شما به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک نیز رگ های خونی را شل کرده و جریان خون را در بافت عضلانی بهبود می دهد.

مکمل آب چغندر موجب بهبود جریان اکسیژن در بافت عضلانی، تحریک جریان خون و افزایش سطح اکسید نیروز شده و می تواند عملکرد بدن را ارتقاء دهد. به غیر از ورزشکاران، چغندر انسداد در گردش خون را در افراد مسن بهبود می دهد.

در مطالعه ای که بر روی ۱۲ سالمند انجام شد، کسانی که ۱۴۰ میلی لیتر آب چغندرقند غنی از نیترات مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، شاهد بهبود فشار خون، زمان لخته شدن و التهاب رگ های خونی خود بودند.

زردچوبه

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون زردچوبه است. در واقع در طب آیورودا و طب سنتی چینی، از زمان های قدیم برای درمان گرفتگی رگ های خونی و بهبود گردش خون از زردچوبه استفاده می کردند.

تحقیقات نشان داده اند که ترکیب موجود در زردچوبه که به نام کورکومین شناخته می شود، باعث افزایش تولید اکسید نیتریک، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب می شود.

در مطالعه ای که بر روی ۳۹ نفر صورت گرفت، مصرف روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم کورکومین به مدت ۱۲ هفته باعث افزایش ۳۷ درصدی جریان خون در ساعد و افزایش جریان خون در بازو شد.

سبزیجات

سبزیجات برگ دار مانند  اسفناج و کولار  نیترات زیادی دارند. همان طور که گفته شد، نیترات در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک نیز یک وازودیلاتور قوی است. مصرف مواد غذایی غنی از نیترات می تواند با افزایش انعقاد خون، گردش خون را بهبود بخشد.

در مطالعه ای که در مدت ۲۷ سال انجام شد، افرادی که هر روز ۷۴۵ میلی گرم اسید نیترات مصرف می کردند، به میزان قابل توجهی شاهد کاهش فشار خون و افزایش جریان خون نسبت به گروه شاهد بودند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که افرادی که رژیم سنتی چینی حاوی سبزیجات غنی از نیترات مانند کلم چینی را دنبال می کنند، فشار خون پایین تری دارند و خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن ها، نسبت به کسانی که رژیم غذایی معمولی دارند، به میزان قابل توجهی کاهش دارد.

مرکبات

مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون
مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون

مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها هستند. مصرف مرکبات غنی از فلاونوئیدها ممکن است سبب کاهش التهاب بدن در بدن شود و فشار خون و سفتی شریان ها را کاهش دهد. این میوه ها همزمان جریان خون و تولید اکسید نیتروژن را بهبود می بخشند.

در مطالعه ای که بر روی ۳۱ نفر انجام شد، افرادی که هر روز ۱۷ اونس (۵۰۰ میلی لیتر) آب پرتقال را به مدت یک هفته مصرف کردند، نسبت به گروه شاهد، بهبود قابل توجهی در انسداد شریان ها و کاهش قابل توجهی در نشانگرهای التهابی مانند IL-6 و CRP داشت.

علاوه بر این، مصرف منظم مرکبات، مانند لیمو و گریپ فروت، با کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی همراه است.

گردو

گردو با ترکیبات مفیدی مانند L-آرژنین، اسید آلفا لیپوئیک (ALA) و ویتامین E غنی شده است. همه این ترکیبات تولید اکسید نیتریک را تحریک می کنند. مصرف گردو ممکن است فشار خون را کاهش دهد، عملکرد رگ خونی را بهبود بخشد و التهاب را پایین بیاورد. همه این ویژگی ها ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند.

افراد مبتلا به دیابت، به دلیل افزایش قند خون ناشتا، اغلب با مشکلات مربوط به گردش خون و فشار خون بالا مواجه هستند.

در مطالعه ای که بر روی ۲۴ فرد مبتلا به دیابت انجام شد، کسانی که هر روز ۲ اونس (۵۶ گرم) گردو به مدت هشت هفته مصرف کردند، در مقایسه با گروه شاهد، بهبود قابل ملاحظه ای در علائم بیماری خود داشتند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز ممکن است به کاهش فعالیت آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) کمک کند. بنابراین یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون گوجه فرنگی است. تحقیقات نشان داده اند که عصاره گوجه فرنگی مانند داروهای مهار کننده ACE در بدن عمل کرده و موجب باز شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون می شود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که مصرف عصاره گوجه فرنگی می تواند ACE را مهار کند، التهاب را کاهش می دهد و تجمع پلاکت ها را مختل می کند. به این ترتیب این ماده می تواند گردش خون را بهبود بخشد.

توت

توت های رنگی دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و ممکن است تاثیر مثبتی بر روی جریان خون داشته باشند. التهاب مزمن می تواند عروق خونی را تنگ کند و فشار خون شما را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف انواع توت می تواند فشار خون، ضربان قلب، تجمع پلاکت ها و سطح نشانگرهای التهابی مثل IL-6 را در خون کاهش دهد و موجب بهبود انقباض شرایین شود.

زنجبیل

مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون
مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون

زنجبیل، یکی از ماده اصلی در طب سنتی هند و چین است که می تواند فشار خون را کاهش و گردش خون را بهبود بخشد. در مطالعات انسانی و حیوانی اثبات شده است که زنجبیل فشار خون بالا را کاهش می دهد.

در مطالعه ای که بر روی ۴،۶۲۸ نفر انجام شد مشخص گردید که کسانی که زیاد زنجبیل مصرف می کردند (۲ تا ۴ گرم در روز) کمتر با خطر ابتلا به فشار خون بالا مواجه هستند. مطالعات حیوانی نیز نشان داده اند که زنجبیل ACE را مهار می کند.

روش های دیگر افزایش گردش خون

درست است که ترکیب هر یک از این مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون ممکن است برای بدن مفید باشد، اما تغییرات زیر نیز ممکن است تاثیر این مواد را بیشتر کنند.

  • ترک سیگار: سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر برای ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان است و می تواند منجر به ضعف در گردش خون شود.
  • افزایش فعالیت بدنی: ورزش موجب تحریک جریان خون می شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.
  • کاهش وزن: داشتن اضافه وزن یا چاقی تاثیر منفی بر روی جریان خون دارد و می تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند افزایش میزان پلاک در شریان ها شود.
  • رعایت رژیم غذایی سالم: به جای قطع مصرف برخی از مواد غذایی خاص، رژیم غذایی غنی از مواد غذایی سالم و کامل مانند سبزیجات، چربی های سالم و غذاهای غنی از فیبر را امتحان کنید.
  • آبرسانی به بدن: هیدراتاسیون مناسب برای تمام جنبه های سلامت بدن، از جمله گردش خون، حیاتی است. کاهش آب بدن می تواند به سلول های اندوتلیال آسیب برساند و التهاب بدن را تشدید و جریان خون را محدود کند.
  • کاهش استرس: تحقیقات ثابت کرده اند که افزایش استرس می تواند به طور قابل توجهی فشار خون را تحت تاثیر قرار دهد. از طریق یوگا، مدیتیشن، باغبانی و یا صرف وقت در طبیعت، استرس خود را مدیریت کنید.

منبع: healthline.com