میوه های مفید برای زنان باردار

در دوران بارداری، کودک شما بسیار به تغذیه ای که دارید وابسته است. به همین دلیل مهم است که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد میوه های مفید برای زنان باردار صحبت می کنیم.

مزایای مصرف میوه در دوران بارداری

وقتی باردار هستید، مهم است که مواد غذایی مغذی بخورید و کالری خالی مصرف نکنید. در حقیقت، اگر در طول حاملگی بیشتر غذاهای ناسالم مصرف کنید، ممکن است نوزادتان نیز به این سبک غذا خوردن شما عادت کند.

یک مطالعه نشان داد که نوزادان مادرانی که در دوران بارداری غذای ناسالم مصرف می کنند بیشتر به رژیم غذایی حاوی چربی و قند زیاد معتاد می شوند. تحقیقات نشان داده اند که نوزادان متولد شده که مادرانشان تغذیه مناسبی نداشته اند، از طریق تغییرات دائمی در فیزیولوژی و متابولیسم بدن در رحم، دچار بد غذایی می شوند. این تغییرات ممکن است بعدا در زندگی نوزادان باعث بیماری شود.

میوه ها و سبزیجات مواد مغذی هستند. هنگامی که برخی از آنها را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، تقریبا تضمین می شود که بیشتر ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز خود و نوزاد را وارد بدن کرده اید. خوردن میوه ها و سبزیجات به جلوگیری از یبوست که یکی از نشانه های رایج بارداری است نیز کمک می کند.

میوه های مفید برای زنان باردار

در دوران بارداری بسیاری از زنان میل به مصرف مواد غذایی شیرین دارند. اما شما سعی کنید این حس را با مصرف میوه ها کنترل کنید. میوه راه حل کاملی است. این ماده غذایی علاوه بر شیرین بودن، مواد مغذی زیادی را وارد بدنتان می کند. اما آیا همه میوه ها به یک میزان برای زنان باردار مفید هستند؟ پاسخ سریع خیر است. برخی از میوه ها بیشتر از دیگران برای زنان باردار مفید هستند.

پرتقال

میوه های مفید برای زنان باردار
میوه های مفید برای زنان باردار

پرتقال بدن را آبرسانی می کند. این میوه همچنین یک منبع عالی از فولات است. فولات یک ویتامین از ویتامین های گروه B می باشد که به پیشگیری از نقایص مادرزادی موثر بر روی مغز و نخاع کمک می کند. پرتقال یک منبع عالی برای تامین ویتامین C است. ویتامین C یک نوع آنتی اکسیدان می باشد که به جلوگیری از آسیب دیدگی سلول ها در بدن کمک می کند و جذب آهن را افزایش می دهد.

انبه

انبه یکی دیگر از منابع عالی برای تایمن ویتامین C است. یک فنجان انبه ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن (RDA) به این ویتامین را فراهم می کند. انبه همچنین دارای ویتامین A نیزمی باشد. کمبود ویتامین A در هنگام تولد با ضعف در سیستم ایمنی و خطر عوارضی مانند اسهال و عفونت تنفسی همراه است.

آووکادو

آووکادو دارای فولات بسیاری بیشتری از سایر میوه ها است. بنابراین یکی از میوه های مفید برای زنان باردار محسوب می شود. این میوه همچنین یک منبع عالی برای تامین مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین C
  • ویتامین B
  • ویتامین K
  • فیبر
  • کولین
  • منیزیم
  • پتاسیم

آووکادو همچنین حاوی آهن است. بعضی از زنان باردار معتقدند که آوکادو برای از بین بردن حالت تهوع مفید است. این خاصیت احتمالا به پتاسیم و منیزیم موجود در این میوه باز می گردد. پتاسیم همچنین ممکن است به کاهش گرفتگی پا، که یکی از نشانه های رایج بارداری است، کمک کند. گرفتگی عضلات پا اغلب ناشی از کاهش پتاسیم و منیزیم در بدن است.

کولین نیز برای رشد مغز و عصب کودک مفید می باشد. کمبود کولین ممکن است در لوله عصبی نوزاد نقص ایجاد کرد و به مرور زمان اختلال حافظه ایجاد کند.

لیمو

میوه های مفید برای زنان باردار
میوه های مفید برای زنان باردار

بسیاری از زنان باردار گزارش داده اند که مکیدن لیمو، نوشیدن آب لیمو یا نوشیدن لیموناد تهوع بارداری را در آن ها کاهش می دهد. لیمو همچنین دارای ویتامین C می باشد و به تحریک سیستم گوارش و از بین بردن یبوست کمک می کند. لیمو می تواند مینای دندان را از بین ببرد، پس دهان خود را پس از خوردن این میوه کاملا بشویید.

موز

موز یکی دیگر از منابع غنی از پتاسیم است و حاوی ویتامین B-6، ویتامین C و فیبر نیز می باشد. حدود نیمی از همه زنان در طی بارداری مبتلا به یبوست می شوند. یبوست در دوران بارداری ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • فشار رحم روی روده
  • نگرانی
  • اضطراب
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • وجود آهن در مکمل های ویتامینی

اضافه کردن موز غنی از فیبر به رژیم غذایی ممکن است برای یبوست مفید باشد. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین B-6 ممکن است در کاهش تهوع و استفراغ در اوایل بارداری نیز موثر باشد.

انواع توت

توت ها غنی از مواد مغذی زیر هستند:

  • کربوهیدرات
  • ویتامین C
  • فیبر
  • فولات

آنها همچنین حاوی عناصری مانند فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها هستند. اگر دیابت بارداری دارید، باید هر روز ۵۰ تا ۶۰ درصد کالری مصرفی خود را به کربوهیدرات ها اختصاص دهید. کربوهیدرات به شما انرژی مورد نیاز را می دهد و به راحتی از جفت عبور کرده و جنین را تغذیه می کند.

مهم است که از مواد غذایی دارای کربوهیدرات های پیچیده و حاوی مواد مغذی مانند توت به جای مواد غذایی فرآوری شده و کربوهیدرات های ساده مانند دونات، کیک و کوکی ها استفاده کنید.

سیب

میوه های مفید برای زنان باردار
میوه های مفید برای زنان باردار

سیب نیز یکی دیگر از میوه های مفید برای زنان باردار است. این میوه دارای فیبر زیاد بوده و منبع خوبی برای تامین ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است. خوردن سیب در دوران بارداری همچنین ممکن است برای کودک مفید باشد.

مطالعه ای که در مجله Thoraks منتشر شد نشان داد که کودکانی که مادرانشان در طول بارداری سیب مصرف کرده اند، شانس کمتری برای ابتلا به آسم و آلرژی داشتند.

چه مقدار میوه باید هنگام بارداری استفاده کنیم؟

متخصصان American Pregnancy Association می گویند که در طول بارداری هر روز باید دو تا چهار وعده میوه و چهار وعده سبزیجات مصرف کنید.

به طور کلی، یک وعده میوه عبارت است از:

  • یک عدد میوه متوسط ​​که به اندازه یک توپ تنیس است
  • ۱ فنجان میوه خرد شده

یک وعده سبزیجات سبز نیز عبارت است از:

  • ۱/۲ فنجان سبزیجات خام یا پخته شده
  • ۱/۲ فنجان آب سبزیجات
  • ۱ فنجان برگ سبزی

چرا آبرسانی به بدن در حاملگی اهمیت دارد؟

آبرسانی به بدن زمانی اتفاق می افتد که مایعات زیادی در طول روز استفاده کنید. مصرف آب اهمیت زیادی برای بدن ما دارد به خصوص در دوران حاملگی. آب کمک می کند تا جفت و مایع آمنیوتیک شکل بگیرد. این ماده همچنین از رشد کودک شما حمایت می کند.

اگر تهوع صبحگاهی را تجربه می کنید، خطر کم شدن آب بدن در شما بیشتر است. برای جلوگیری از کمبود آب، هر روز ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. میوه ها نیز حاوی آب هستند و می توانند به شما کمک کنند که آبرسانی شوید. بنابراین در کنار اب از میوه های مفید برای زنان باردار که در بالا به آن ها اشاره کرده ایم نیز استفاده کنید.

نکات ایمنی در مورد مصرف میوه

حتما میوه های ارگانیک را خریداری کنید که برای پرورش شان از آفت کش ها و کود های مصنوعی استفاده نشده است. اما به یاد داشته باشید، خوردن میوه های غیر ارگانیک بهتر از نخوردن میوه است. برای کاهش وورد آفت کش ها یا باکتری ها به بدن، این نکات را رعایت کنید:

  • شستن میوه به طور کامل، حتی اگر قبلا آن را شسته اید و در یخچال گذاشته اید.
  • بخش های کبود میوه که ممکن است حاوی باکتری باشد را مصرف نکنید.
  • فقط از آبمیوه پاستوریزه استفاده کنید.
  • خربزه و هنداونه را بعد از برش دادن بلافاصله مصرف کنید و درون یخچال نگذارید.
  • میوه های تازه را در یخچال دور از گوشت خام نگهداری کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درمان یبوست در دوران بارداری به روش های طبیعی

فواید نوشیدن آب گرم در دوران بارداری

درمان سوزش سر دل در بارداری به کمک روش های ساده

[/quote]

چه چیزی باعث میل شدید به غذا خوردن در دوران بارداری می شود؟

ممکن است شنیده باشید که هورمون ها یا کمبود مواد مغذی، باعث می شود که هوس خوردن غذا کنید. به عنوان مثال برخی معتقدند که اگر سیب سبز دلتان می خواهد، ممکن است پکتین، پتاسیم یا ویتامین A بدنتان کم شده باشد. اما حقیقت این است که مشخص نیست چه چیزی باعث هوس کردن در بارداری می شود. این هوس تا جایی که به سلامت شما صدمه نزد، مشکلی ایجاد نمی کند و نباید نگران آن بود.

نکته آخر

خوردن میوه در دوران بارداری به شما این اطمینان را می دهد که خودتان و کودکتان سالم و سلامت هستید. میوه های تازه، یخ زده و کنسرو شده همه گزینه های خوبی هستند. اما در مورد میوه های کنسرو شده باید کمی احتیاط کنید. زیرا آن ها حاوی قند زیادی هستند.

در صورتی که سوال یا نگرانی در مورد برنامه غذایی خود دارید، با پزشک مشورت کنید.

منابع:

  1. Fetal nutrition and cardiovascular disease in later life
  2. Diet During Pregnancy
  3. Maternal food consumption during pregnancy and asthma, respiratory and atopic symptoms in 5‐year‐old children
  4. A randomized comparison of vitamin B6 and dimenhydrinate in the treatment of nausea and vomiting in early pregnancy
  5. A maternal “junk-food” diet reduces sensitivity to the opioid antagonist naloxone in offspring postweaning
  6. Pregnancy And Constipation