آشنایی با میوه های کم فیبر برای افرادی که نیاز به رژیم غذایی کم فیبر دارند

حتما شما هم از خواص بی شمار فیبر برای بدن شنیده اید. فیبر ماده ای است که برای بدن قابل هضم نیست. به همین خاطر در روده می ماند و آب داخل روده را جذب می کند و اجازه می دهد تا مدفوع نرم شده و از یبوست جلوگیری شود. اما گاهی پیش می آید که پزشک برای برخی از افراد رژیم غذایی کم فیبر را توصیه می کند. بنابراین این افراد باید از غذاها یا میوه های کم فیبر برای تغذیه خود استفاده کنند.

رژیم غذایی کم فیبر برای کاهش درد شکم، اسهال مزمن و رفع ناراحتی های گوارشی که معمولا بعد از عمل جراحی به خصوص عمل جراحی روده به سراغ بیماران می آید کاربرد دارد. میوه هایی که در هر وعده خود کمتر از ۲٫۵ گرم فیبر دارند جزء لیست میوه های کم فیبر محسوب می شوند. برای آشنایی بیشتر با این میوه ها پیشنهاد می کنیم که ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را بخوانید.

میوه های کم فیبر

طالبی

طالبی کمتر از هر نوع میوه تازه دیگری فیبر دارد. به طوری که هر فنجان از این میوه حاوی ۱٫۴ گرم فیبر است. به گفته متخصصان تغذیه اگر کل یک طالبی متوسط را مصرف کنید تنها ۵ گرم فیبر به بدنتان می رسد. با این وجود طالبی یکی از مغذی ترین موادی است که در اختیار ما قرار دارد. به طوری که در یک فنجان از این میوه حدود ۵۰ کالری وجود دارد. این میزان طالبی ۱۰۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A، حدود ۹۸ درصد از نیاز روزانه بدن را به ویتامین C و حدود ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن را به پتاسیم فراهم می کند. مقدار مواد مغذی ملون کمتر از طالبی معمولی است. اما فیبر آن به طور قابل قبولی بالاتر است.

هندوانه

بیش از ۹۰ درصد از گوشت هندوانه از آب تشکیل شده است. این ویژگی کیفیتی است که به کم فیبر بودن این میوه کمک می کند. یک فنجان هندوانه با کیفیت کمتر از ۵۰ کالری و حدود نیم گرم فیبر مورد نیاز بدن را فراهم می کند. در حالی که یک برش متوسط هندوانه حدود ۹۰ کالری و ۱ گرم فیبر دارد. هندوانه مثل سایر گونه های خربزه حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی مختلف است. یک برش متوسط از این میوه به ترتیب ۳۹ و ۳۳ درصد از ارزش روزانه ویتامین C و A مورد نیاز بدن را تامین می کند. هندوانه منبع خوبی از لیکوپن و آنتی اکسیدان بسیار قوی کاروتنوئید است.

انگور

انگور نیز جز یکی از میوه های کم فیبر محسوب می شود. هر فنجان انگور سبز یا قرمز حدود ۱۰۰ کالری و ۱.۴ گرم فیبر دارد. طبق داده های USDA، در هر فنجان حدود ۳۵ دانه انگور جای می گیرد. این میوه ویتامین و مواد معدنی کمی دارد. ولی در عوض غنی از فلاونوئیدها می باشد. به طور کلی، انگورهایی که رنگ های تیره تر دارند، نسبت به انگورهای شفاف و با رنگ های روشن، منابع بهتری از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند.

گریپ فروت

میزان فیبر موجود در این میوه بسته به روشی که تهیه می شوند، می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر این میوه را به گونه ای پوست بکنید که پوست سفیدش روی آن باقی بماند، نسبت به زمانی که تمام پوست سفید آن را می کنید، مقدار فیبرش به طور قابل توجهی بیشتر می شود. نیمی از یک گریپ فروت که بدون پوست اسفنجی سفید خود است حدود ۵۰ کالری و ۱٫۸ گرم فیبر بدن را تامین می کند. از طرفی اگر همین میوه را بدون پوست سفید اسفنجی اش استفاده کنید میزان کالری آن ۶۰ و فیبرش ۲ گرم می شود. در مقایسه، یک فنجان گریپ فروت کنسرو شده در آب، حدود ۹۰ کالری و فقط ۱ گرم فیبر دارد.

ملاحظات

اگر چه میوه هایی که در هر وعده کمتر از ۲٫۵ گرم فیبر دارند جزء میوه های کم فیبر حساب می شوند، اما این به این معنی نیست که شما نباید از میوه های حاوی فیبر زیاد استفاده کنید. شما می توانید از این میوه ها به مقدار کمتری استفاده کنید. به عنوان مثال یک فنجان زردآلو خرد شده ۳٫۳ گرم فیبر را تامین می کند، اما یک زردآلو تنها نیم گرم فیبر دارد. در هر فنجان گیلاس ۲٫۹ گرم فیبر وجود دارد. با این حال، شما با مصرف ۵ عدد گیلاس فقط ۱ گرم فیبر به بدن می رسانید.

اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از رژیم غذایی کم فیبر استفاده کنید، یک لیست دقیق از غذاهایی که نباید بخورید تهیه کنید. در عوض لیست دیگری تهیه کنید که شامل غذاهای با فیبر بالا هستند. در لیست دوم در مقابل دهر ماده ای ذکر کنید که چه مقدار از آن میزان فیبر کمتری به بدن می رساند. به عنوان مثال اگر یکی از میوه های لیست دوم شما گیلاس است، در مقابل آن یادداشت کنید که روزانه نباید بیش از ۵ عدد گیلاس مصرف کنید.