آیا ویتامین B برای بهبود علائم اسکیزوفرنی مفید است؟

از آن جایی که اسکیزوفرنی هنوز درمانی ندارد، گزینه های درمان استاندارد فعلی که در دسترس هستند بر روی از بین بردن علائم این بیماری تمرکز می کنند. بررسی جدید و گسترده ای انجام شده است که نشان می دهد ویتامین B می تواند نشانه های اسکیزوفرنی را کاهش دهد. برای دریافت پاسخ سوال، آیا ویتامین B برای بهبود علائم اسکیزوفرنی مفید است؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

علائم اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنیا حدود ۱ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. اکثر کسانی که تحت تأثیر قرار دارند، مردان هستند. برخی از مهمترین علائم این بیماری عبارتند از:

  • توهم و هذیان گویی
  • اختلالات شناختی و انجام حرکات هیجانی با بدن
  • عدم لذت بردن از فعالیت های روزمره
  • صحبت نکردن با دیگران
  • کاهش بیان احساسات
  • عدم توانایی در تعامل با فعالیت ها

گزینه های درمان در دسترس بر روی از بین بردن علائم به جای از بین بردن بیماری تمرکز می کنند. داروهای ضد روان پریشی همراه با درمان های روانی و اجتماعی، معمولا برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تجویز می شوند.

داروهای ضد سایکوتیک در چند ماه اول درمان موثر هستند. اما نتایج دراز مدت آن ها ممکن است اثر بخشی اولیه را نداشته باشند. به طوری که نزدیک به ۸۰ درصد از بیماران عود علائم بیماری مانند توهم و تفکر بدبینانه را تجربه می کنند.

یک متد جدید از نوع متاآنالیز تحقیقات کنونی نشان می دهد که علاوه بر این درمان های استاندارد، مصرف دوز بالای ویتامین B در کاهش علائم اسکیزوفرنی بیشتر از انجام درمان های متعارف به تنهایی مفید خواهد بود.

تحقیق جدید در مورد مصرف ویتامین B برای بهبود علائم اسکیزوفرنی توسط جوزف فریث از بخش روانشناسی و سلامت روان دانشگاه منچستر در انگلیس رهبری شد و نتایج آن در مجله Psychological Medicine منتشر شد.

آیا ویتامین B برای بهبود علائم اسکیزوفرنی مفید است؟
آیا ویتامین B برای بهبود علائم اسکیزوفرنی مفید است؟

تحقیقات جدید بر روی بررسی استفاده از ویتامین B برای بهبود علائم اسکیزوفرنی

فریت و همکارانش همه آزمایشات تصادفی موجود را که اثرات مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی را در بیماران اسکیزوفرن مورد بررسی قرار دادند را مجددا بررسی کردند. این تحقیقات شامل ۱۸ آزمایش بالینی و در مجموع ۸۳۲ بیمار روانی تحت درمان با داروهای ضد وران پریشی می شدند.

تحقیقات نشان می دهند که مصرف دوزهای بالایی از ویتامین های گروه B مانند B-6، B-8 و B-12 می تواند به طور قابل توجهی علائم اسکیزوفرنی را کاهش دند. علاوه بر این، یک دوز ترکیبی از ویتامین های مختلف اثرات مشابه ای داشته است. با این حال، مصرف دوزهای کم ویتامین ها بی اثر بودند.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین B، اگر در ابتدای بیماری استفاده شود بسیار موثرتر است. مطالعات انجام شده نشان دادند که ویتامین های گروه B در بیمارانی که بیماری آنها کوتاه ترین مدت زمان را سپری می کند، بیشتر سودمند است.

جوزف فریث در مورد تحقیقاتی که انجام داد می گوید:

“با توجه به تمام داده های حاصل از آزمایشات بالینی که تا به امروز بر روی مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی برای درمان اسکیزوفرنی متمرکز بوده اند، می توانیم ببینیم که ویتامین های گروه B به طور موثری برخی از بیماران را بهبود می دهد. این نکته می تواند پیشرفت مهمی باشد. زیرا کشف درمان های جدید برای این بیماری به شدت مورد نیاز است. “

سایر نکات

با این حال، فریث هشدار می دهد که مطالعات مورد بررسی گاها نتایج متفاوتی نیز داشته اند. وی همچنین اضافه می کند که ” این اثرات کلی ممکن است مزایای بیشتری مانند جبران کمبود مواد مغذی مرتبط با ژنتیک یا رژیم غذایی نامناسب داشته باشند.”

جروم ساریس، استاد دانشگاه سیدنی استرالیا و همکارش در این بررسی، بر این یافته ها نیز تاکید می کند:

“بر اساس نتایج این تحقیقات ممکن است برخی از مواد مانند برخی از آمینو اسید ها برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مفید باشند. این یافته های جدید نیز با آخرین تحقیقات ما در مورد چگونگی تاثیر مواد مغذی چندگانه بر روی کاهش افسردگی و اختلالات دیگر، همخوانی دارد. “

محققان خاطرنشان می کنند مطالعات بیشتری لازم است تا دقیقا درک کنند که چگونه مواد مغذی بر مغز تاثیر می گذارند و چگونه می توانند سلامت روان، عملکرد شناختی و سلامت متابولیک را بهبود بخشند.