خواص گوجه فرنگی و تاثیر آن بر بیماری ها

مصرف گوجه فرنگی و محصولات که از گوجه فرنگی تهیه شده است مزایای بسیاری دارند. گوجه با پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و افزایش سلامت پوست در ارتباط است. در ادامه از خواص گوجه فرنگی و تاثیر آن بر بیماری ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خواص گوجه فرنگی و تاثیر آن بر بیماری ها

سلامت قلب

بیماری های قلبی عروقی، از جمله حملات قلبی و سکته، شایع ترین علت مرگ و میر در جهان است. یک مطالعه در مردان میانسال نشان داد که سطوح پایین لیکوپن و بتاکاروتن در خون با افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مرتبط است.

افزایش شواهدی که از مطالعات بالینی استخراج شده نشان می دهد که مصرف مکمل لیکوپن در کاهش کلسترول LDL موثر است. از طرفی کاهش کلسترول نیز به کاهش ریسک حملات قلبی منجر می شود. علاوه بر این خواص، گوجه فرنگی  در برابر التهاب و نشانگرهای استرس اکسیداتیو مقاومت نشان داده است. این ماده همچنین دارای یک اثر محافظتی بر روی لایه داخلی رگ های خونی است که ممکن است خطر لخته شدن خون را کاهش دهد.

پیشگیری از سرطان

سرطان یک اصطلاح عمومی برای رشد بی رویه سلول های غیر طبیعی است که فراتر از مرزهای طبیعی خود گسترش یافته اند و اغلب به دیگر بخش های بدن حمله می کنند.

مطالعات بر روی این ماده مشاهداتی را نشان داد که ارتباط بین گوجه فرنگی و محصولات که با آن تهیه شده را با بروز کمتر ابتلا به سرطان معده در برداشت.

خواص گوجه فرنگی و تاثیر آن بر بیماری ها
خواص گوجه فرنگی و تاثیر آن بر بیماری ها

اعتقاد بر این است که میزان لیکوپن بالا در گوجه فرنگی دلیل اصلی این اثرات محافظتی است. اما همچنان برای تایید این فرضیه آزمایشات انسانی با کیفیت بالا مورد نیاز است. یک مطالعه در زنان نشان می دهد که غلظت بالایی از کاروتنوئیدها، که با مقادیر بالا در گوجه فرنگی یافت می شود، در برابر گسترش سرطان سینه اثر محافظتی دارد.

سلامت پوست

گوجه فرنگی برای سلامت پوست بسیار مفید است. گوجه فرنگی غنی از لیکوپن و دیگر ترکیبات گیاه است که در برابر آفتاب سوختگی از پوست محافظت می کند. مطالعات نشان می دهد خوردن  روزانه ۴۰ گرم گوجه فرنگی پوره شده به همراه روغن زیتون به مدت ۱۰ هفته می تواند خطر آفتاب سوختگی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.