تاثیر اعتیاد به اینترنت بر سلامتی

اینترنت تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از کار و زندگی شخصی بسیاری از مردم شده است. طبق تحقیقات انجام شده توسط Pew Internet و Project Life Life، در آمریکا تعداد افرادی که روزانه زمانی را آنلاین می شوند، طی دو دهه گذشته دو برابر شده است. اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال خاص در سال ۲۰۱۰ به فهرست تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن آمریکایی روانپزشکی اضافه شده است؛ و مراکز درمانی در سراسر ایالات متحده و خارج از این کشور، برای کنترل این اختلال ایجاد شده است. در این مطلب پیام سلامت می خواهیم نکاتی را درباره تاثیر اعتیاد به اینترنت بر سلامتی با شما در میان بگذاریم.

اثرات جسمی

استفاده بیش از حد از اینترنت می تواند منجر به شیوه زندگی آرام، افزایش وزن و کاهش آمادگی جسمانی شود. به گفته مارسا هکت، بنیانگذار خدمات اعتیاد به مواد کامپیوتری و عضو دانشکده پزشکی هاروارد، علائم دیگر می تواند شامل سندرم تونل کارپ، خشکی چشم، سردرد میگرنی، کاهش بهداشت شخصی و درد های پشت و کمر باشد.

افسردگی

توسط محققان در موسسه علوم روانشناسی در لیدز انگلستان ثابت شده است که افسردگی با استفاده بیش از حد از اینترنت ارتباط دارد. محققان دریافتند که شرکت کنندگان در مطالعه که نشانه های استفاده بیش از حد اینترنت را نشان می دادند بیش از افراد معمولی، در سایت هایی که به پورنوگرافی، بازی، شبکه های اجتماعی و اتاق های گفتگو اختصاص داشت، درگیر شدند. آنها معتقد بودند که استفاده از این سایت ها به عنوان جایگزین برای اجتماعی شدن در زندگی، باعث ایجاد افسردگی شده است. با این حال، بحث در مورد اینکه آیا افسردگی علت استفاده بیش از حد از اینترنت است یا برعکس، به درستی مشخص نشده است. یک مطالعه منتشر شده در مجله “بایگانی کودکان و نوجوانان”، می گوید که افسردگی و همچنین ADHD و فوبیای اجتماعی، استفاده بیش از حد اینترنت در نوجوانان را افزایش دهد.

اختلالات خواب

شواهد نشان می دهد که استفاده بیش از حد از اینترنت می تواند به اختلالات خواب منجر شود. مطالعات کودکان و نوجوانان چینی و آمریکایی که در “مجله خواب” و “مجله آکادمی کودکان” منتشر شده است، گزارش می دهد که استفاده از رایانه در میان نوجوانان روی زمان های خوابیدن، بیدار شدن، میزان خواب و کیفیت آن موثر است. استفاده از رایانه ها قبل از خواب باعث نگرانی در میان کارشناسان خواب نیز شده است. از جمله فلیلیزای، استاد دانشگاه علوم نورولوژیست، می گوید که نور صفحه نمایش ها بر ریتم های روزانه تاثیر می گذارد و احتمالا موجب بی خوابی می شود.