رپورتاژ آگهی


آزمایش بارداری در منزل: خدمتی راحت در دوران بارداری

تست ادرار در گذشته روش رایج برای تشخیص بارداری بود اما احتمال بروز خطا و ارائه نتایج نادرست در این تست زیاد است. در سال‌های اخیر با پیشرفت علم و فناوری، آزمایش خون بارداری به‌عنوان یک روش نوین و دقیق برای تشخیص بارداری کاربرد فراوان دارد. در آزمایش خون، هورمون بارداری یا hCG با دقت بالایی در اندازه‌گیری شده و نتیجه به صورت کمی و گاهی کیفی ارائه می‌شود. در این مقاله، به بررسی موضوعات مهم در خصوص آزمایش خون بارداری شامل نحوه انجام آسان‌تر آن به روش آزمایش در منزل، میزان دقت و مزایای آن در مقایسه با سایر روش‌های تشخیص بارداری خواهیم پرداخت.

آزمایش بارداری در منزل: خدمتی راحت در دوران بارداری

چرا تشخیص بارداری به روش آزمایش خون اهمیت دارد؟

آزمایش خون تشخیص بارداری یا آزمایش بتا یکی از روش‌های مهم و موثر در تشخیص بارداری است. هورمون بارداری از جفت در شروع بارداری تولید می‌شود و در طول بارداری به مرور زمان افزایش می‌یابد به طوری‌که می‌تواند به‌عنوان نشانگر قوی برای تشخیص بارداری در نظر گرفته شود.

انجام آزمایش بارداری به روش آزمایش خون مستلزم دریافت یک نمونه خون از فرد است. سپس نمونه گرفته شده در آزمایشگاه تحت بررسی قرار می‌گیرد. یکی از روش‌های نوین، آسان و مطمئن برای انجام این آزمایش استفاده از خدمت آزمایش خون بارداری در منزل است که با استفاده از روش‌های دقیق ایمونولوژی و اندازه‌گیری هورمون در نمونه خون صورت می‌گیرد. دقت آزمایش خون بارداری بسیار بالاست به طوری‌که دقت تشخیص آن فراتر از 99٪ است. همچنین این آزمایش قادر است بارداری را در مراحل اولیه و حتی قبل از ظاهر شدن علائم بارداری تشخیص دهد. چنین دقتی آزمایش بتای بارداری را به یک روش قابل اعتماد و دقیق برای تشخیص بارداری تبدیل کرده است.

مزایای آزمایش خون نسبت به سایر روش‌های تشخیص بارداری چیست؟

از مزیت‌های آزمایش خون بارداری نسبت به سایر روش‌های تشخیص بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دقت بالا: آزمایش خون بارداری از دقت بسیار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که میزان خطا در تشخیص بارداری به حداقل ممکن می‌رسد. این دقت بالا برای تایید و اطمینان حاصل کردن از بارداری بسیار مهم است.

تشخیص زودهنگام: آزمایش خون بارداری توانایی تشخیص بارداری را در مراحل اولیه دارد. این ویژگی به افراد کمک می‌کند تا در اسرع وقت از بارداری خود مطلع شده و برنامه‌ریزی مناسبی برای آینده داشته باشند.

تشخیص بارداری خارج از رحم: آزمایش خون بارداری می‌تواند به تشخیص بارداری خارج از رحم کمک کند. این موضوع بسیار اهمیت دارد زیرا بارداری خارج از رحم ممکن است برای سلامتی و زندگی زنان بسیار خطرناک باشد.

تشخیص بارداری چند قلویی: آزمایش خون بتا از پتانسیل بیشتری جهت ارائه اطلاعات در خصوص بارداری برخوردار است. به عنوان مثال، زمانی که میزان هورمون گنادوتروپین جفتی (hCG) در آزمایش خون بسیار بیشتر از حد معمول باشد، یکی از نشانه‌های بارداری چندقلویی محسوب می‌شود.

آزمایش بارداری در منزل: خدمتی راحت در دوران بارداری

چه زمانی برای انجام آزمایش تیتر بتا مناسب است؟

آزمایش خون بارداری پتانسیل تشخیص حاملگی را 10 روز پس از لقاح و حتی پیش از بروز علائم بارداری دارد. البته اگر آزمایش حداقل یک تا دو هفته پس از پریود به تاخیر افتاده انجام شود، معمولاً دقت آن افزایش می‌یابد. در مواردی که آزمایش برای تایید بارداری انجام می‌شود، بهتر است حداقل تا یک هفته پس از پریود از دست رفته صبر کنید تا نتیجه دقیق بگیرید. دلیل این فاصله زمانی این است که هورمون بتا پس از لقاح برای پدیدار شدن در خون به زمان نیاز دارد. با این حال، در برخی موارد مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا سایر روش‌های کمک باروری، آزمایش ممکن است زودتر و حدود 9 تا 11 روز پس از انتقال جنین انجام شود. علت این موضوع این است که در روش IVF هورمون hCG به‌طور مصنوعی به بدن تزریق می‌شود و می‌توان آن را زودتر تشخیص داد. همچنین در زمانی که علائم و نشانه‌هایی مبنی بر حاملگی خارج از رحم یا بارداری ناموفق وجود داشته باشد، انجام این آزمایش تجویز می‌شود. علائم حاملگی خارج از رحم شامل موارد زیر است:

  • خونریزی غیرطبیعی واژن
  • کمردرد شدید
  • درد زیر شکم یا لگن

اگر بارداری خارج از رحم شناسایی و درمان نشود، ممکن است عوارض شدیدی به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر در سنین باروری هستید، مهم است که در صورت مشاهده علائم فوق موضوع را با پزشک اطلاع دهید. به‌طور کلی، زمان مناسب برای انجام آزمایش خون بارداری به هدف آزمایش و شرایط فرد بستگی دارد.

انواع آزمایش خون بارداری به چه صورت است و چه کاربردهایی دارند؟

دو روش مختلف برای ارزیابی نمونه خون در  آزمایش بارداری وجود دارد که بسته به نیاز افراد و تشخیص پزشک قابل درخواست است. این دو روش به صورت زیر است:

روش کیفی: در این آزمایش نتیجه به صورت مثبت یا منفی و با توجه به وجود یا عدم وجود هورمون در خون ارائه می‌شود. آزمایش‌های کیفی را می‌توان با استفاده از نمونه خون یا ادرار انجام داد. این نوع آزمایش اغلب برای تشخیص دقیق بارداری تجویز می‌شود.

روش کمی: در آزمایش کمی سطوح  hCG خون به شکل عددی اندازه‌گیری می‌شود. برای این آزمایش اغلب از نمونه خون لازم است، اما گاهی ممکن است از نمونه ادرار نیز استفاده شود. آزمایش کمی علاوه‌بر با تایید بارداری، به‌عنوان بخشی از فرآیند تشخیص حاملگی‌های غیر طبیعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا می‌توان آزمایش خون بارداری را در خانه با بی‌بی چک انجام داد؟

روش بی‌بی چک ادراری خانگی اگرچه سریع و آسان است اما دقت و حساسیت کافی را ندارد و نمی‌توان بر نتایج حاصل از آن برای تشخیص قطعی بارداری حساب کرد. روش بی بی‌چک صرفا با نمونه ادرار انجام می‌شود و در صورت مثبت شدن، نتیجه به‌دست آمده حتما باید با آزمایش خون بتای بارداری تایید شود

آزمایش بارداری در منزل: خدمتی راحت در دوران بارداری

تفسیر نتایج آزمایش خون بارداری

نتایج آزمایش خون یا آزماش بتای باردرای به صورت مقادیر عددی مشخص می‌شود. در سه ماهه اول بارداری سطح هورمون بتا به تدریج افزایش یافته و سپس رو به کاهش می‌رود. اگر سطح هورمون حاملگی بیش از محدوده مورد انتظار باشد، می‌تواند یکی از نشانه‌های بارداری چندقلویی باشد. البته از مقادیر رقمی و کمی آزمایش خون برای ارزیابی سلامت جنین و غربالگری سندرم داون هم استفاده می‌شود. اگر سطح هورمون بارداری در آزمایش خون کمتر از محدوده نرمال باشد نشانه یکی از موارد زیر است:

  • خطا در محاسبه سن بارداری
  • سقط ناقص یا کامل جنین
  • بارداری خارج رحمی

آیا احتمال بروز نتیجه اشتباه در آزمایش خون بارداری وجود دارد؟

احتمال بروز نتایج اشتباه در آزمایش خون بارداری نسبتاً نادر است. در مواردی که آزمایش خیلی زود انجام شود، (قبل از تولید هورمون hCG در خون) نتیجه منفی کاذب رخ می‌دهد. در چنین مواردی، تکرار آزمایش پس از چند روز نتیجه دقیق‌تری ارائه می‌دهد. خطای مثبت کاذب اگرچه بسیار کم است اما دور از انتظار نیست. در شرایط خاصی مانند مبتلا بودن به بعضی از تومورها یا کیست‌های تخمدانی که تولید کننده ترکیباتی مشابه hCG هستند، احتمال بروز خطا وجود دارد. علاوه‌براین، برخی از داورهای باروری که حاوی hCG هستند نیز می‌توانند منجر به نتایج مثبت کاذب شوند.

هزینه آزمایش خون بارداری به روش آزمایش در منزل به چه صورت است؟

بر اساس تعرفه موجود در سایت هومکا مبلغ آزمایش خون بارداری در منزل ۲۶۰ هزارتومان است که این قیمت به صورت آزاد محاسبه شده است و در صورت برخوردار بودن از بیمه پایه یا تکمیلی، هزینه تحت پوشش بیمه از مبلغ کل کسر خواهد شد.

مزایای انجام آزمایش بارداری در منزل هومکا چیست؟

انجام آزمایش خون بارداری در منزل مزایای متعددی برای زنان دارد که در این بخش به چند مزیت کلیدی اشاره می‌کنیم:

تشخیص زودهنگام: با آزمایش بتای بارداری در منزل می‌توانید بارداری را زودتر از آزمایش ادرار و بی‌بی چک تشخیص دهید. در آزمایش خون سطح هورمون hCG حدود 6 تا 8 روز پس از تخمک‌گذاری در خون قابل شناسایی است. این ویژگی امکان تایید زودهنگام بارداری حتی قبل از پریود به تاخیر افتاده را فراهم می‌کند.

پوشش بیمه: با برخوردار بودن از بیمه پایه یا تکمیلی می‌توانید با هزینه اندکی انواع آزمایش‌ها از جمله آزمایش خون بارداری را در منزل خود و بدون مراجعه به آزمایشگاه تشخیص طبی انجام دهید.

تشخیص دقیق: آزمایش خون بسیار دقیق‌تر از آزمایش ادرار است زیرا می‌تواند سطوح پایین‌تری از hCG را در بدن شناسایی کند و نتیجه قابل اعتمادتری ارائه دهد. این خصوصیت در اوایل بارداری یا زمانی که سطح hCG پایین است بسیار اهمیت دارد.

در دسترس بودن همیشگی: یکی از مزایای آزمایش خون بارداری در منزل هومکا در دسترس بودن 24 ساعته آن است. از طریق وبسایت هومکا می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز و بدون انتظار در صف پذیرش، آزمایش خود را ثبت کرده تا کارشناسان هومکا بلافاصله با شما تماس بگیرند و روز و ساعت اعزام نمونه‌گیر به منزل شما مشخص شود.

سرعت عمل و آسانی: درخواست آزمایش خون بارداری در منزل در کمتر از چند دقیقه قابل انجام است. انتخاب آزمایش مورد نظر و سپس وارد کردن اطلاعات تماس خود تنها کاری است که برای درخواست آزمایش در منزل لازم است.

اطمینان و اعتبار بالا: تمامی مراحل آزمایش خون در منزل هومکا شامل نمونه‌گیری، انتقال نمونه و فرایند آزمایشگاهی و تفسیر آن با حضور کادر متخصص و مجرب حوزه پزشکی و آزمایشگاهی صورت می‌گیرد و نمونه خون در آزمایشگاه‌های مدرن و معتبر طرف قرارداد ارزیابی می‌شود.

آزمایش بارداری در منزل: خدمتی راحت در دوران بارداری

انجام آزمایش بتای بارداری در منزل هومکا

به منظور انجام آسان و مطمئن آزمایش تیتر بتا، خدمات آزمایش در منزل هومکا راهکاری سریع و دقیق است که شما را از مراجعه به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بی‌نیاز می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خدمت آزمایش بارداری در منزل، در ابتدا به  وبسایت هومکا مراجعه کرده و آزمایش بتای بارداری را انتخاب کنید. سپس فرم تماس را پر کرده تا کارشناسان مجموعه با شما تماس بگیرند. پس از نهایی شدن درخواست، نیروی متخصص در اسرع وقت و در زمانی که خود تعیین کرده‌اید جهت گرفتن نمونه خون به منزل شما اعزام می‌شود. نتیجه این آزمایش در سریع‌ترین زمان ممکن در پنل کاربری شما آپلود شده و برای تفسیر جواب آن نیز می‌توانید با پزشکان هومکا مشورت نمائید.