ارتباط فیبر محلول و مشکلات گوارشی چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر، یا IBS، شایع ترین علت مشکلات دستگاه گوارش است. علائم اصلی این بیماری نیز عبارتند از: درد، نفخ، اختلالات شکمی و تغییرات حرکتی مانند اسهال و یبوست در روده. اگر به طور منظم مشکلات دستگاه گوارش را تجربه می کنید، برای اطمینان از این که بیماری های جدی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو ندارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر  IBS دارید، تغذیه می تواند تفاوت شدیدی در شدت و فراوانی علائم شما ایجاد کند. اضافه کردن فیبر محلول بیشتر به رژیم غذاییتان ممکن است علائم شما را بهبود بخشد. با این حال، گاهی ارتباط فیبر محلول و مشکلات گوارشی مستقیم است.

با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید. زیرا در ادامه این مقاله به بررسی ارتباط فیبر محلول و مشکلات گوارشی خواهیم پرداخت.

ارتباط فیبر محلول و مشکلات گوارشی

فیبر محلول در غذاها

فیبر ماده ای است که به دو دسته غیر محلول و محلول تقسیم می شود. بیشتر غذاهای غنی از فیبر دارای ترکیبی از هر دو نوع فیبر هستند. فیبر نامحلول عمدتا در مقادیر زیاد در سبوس دانه ها یافت می شود و در دستگاه گوارش شما عملا باقی مانده و هضم نمی شود. از سوی دیگر فیبر محلول در آب حل می شود و در روده به یک ماده ژل مانند تبدیل می شود. جو دو سر، اسفرزه، بذر کتان، بادمجان، مرکبات، بامیه، آجیل، جو و حبوبات غنی از فیبر محلول هستند. به افراد مبتلا به IBS و سایر مشکلات دستگاه گوارش اغلب توصیه می شود که مصرف فیبر خود را افزایش دهند. اما گاهی اوقات مصرف زیاد فیبر می تواند مشکلات را تشدید کند.

فیبر و IBS

تحمل فردی در IBS و دیگر مشکلات گوارشی مشابه است. به عنوان مثال، افزایش مصرف فیبر نامحلول، با استفاده از سبوس گندم، اغلب مشکلات دستگاه گوارش فوقانی را افزایش می دهد، در حالی که فیبر محلول به بهبود این علائم کمک می کند، طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۰۹ در “Topics in Clinical Nutrition” منتشر شده است، فیبر محلول معمولا دستگاه گوارش را تسکین می دهد. اما گاهی ممکن است علائم گوارشی را بسته به نوع فلور روده، یعنی باکتری زنده موجود در روده، تشدید کند. در برخی افراد، فیبر محلول می تواند تخمیر زیادی در روده ایجاد کرده و گاز تولید شده در طول این فرآیند سبب بروز درد شکم و همچنین تغییر در اجابت مزاج شود.

افزایش تدریجی

اگر می خواهید فیبر محلول بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، مصرف خود را به تدریج افزایش دهید. افزایش چشمگیر میزان فیبر محلولی که می خورید، می تواند دلیل بدتر شدن مشکلات دستگاه گوارش شما باشد. باکتری های روده نیاز به زمان دارند تا با میزان فیبر مصرفیتان تنظیم شوند. با اضافه کردن یک وعده کوچک فیبر محلول به غذاهایتان در روز شروع کنید. به عنوان مثال یک قاشق غذاخوری دانه کتان و یا ۱/۲ فنجان بادمجان پخته می تواند گزینه مناسبی باشد. بعد از یک هفته می توانید مواد غذایی دیگر حاوی فیبر محلول را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا ببینید آیا بهتر می شوید یا بدتر. به یاد داشته باشید که فیبر محلول نیاز به آب برای ایجاد ژل در دستگاه گوارش دارد. بنابراین همزمان با استفاده از این نوع فیبر آب مصرفی خود را نیز افزایش دهید.

حبوبات

حبوبات مانند لوبیا و عدس منبع خوبی از فیبر محلول هستند، اما این مواد دارای غلظت زیادی از گالاکتان می باشند. گالاکتان نوعی کربوهیدرات قابل تخمیر است که می تواند مشکلات گوارشی را تشدید کند. اگر متوجه شدید که معمولا پس از خوردن غذاهای حاوی عدس یا نخود و لوبیا، علائم مشکلات گوارشیتان بدتر می شود، حبوبات را برای مدت کوتاهی کنار بگذارید. فیبر محلولتان را از منابع فاقد گالاکتان مانند جو، بادمجان، بامیه یا دانه های روغنی تامین کنید.