دارچین یک ادویه بسیار پر کاربرد است که برای افزایش عطر و طعم غذاها استفاده می شود. ویژگی های منحصر به فرد این ادویه ممکن است برای بدن مفید باشد. دارچین، پوست یک درخت همیشه سبز کوچک است که قرن هاست به عنوان یک دارو از آن استفاده می شود. این ادویه به طور گسترده ای در طب سنتی چینی برای درمان بیماری ها مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در طب آیورودا برای درمان آرتریت، اسهال و بی نظمی قاعدگی از دارچین استفاده می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد یکی از این کابردها یعنی استفاده از دارچین برای کاهش کلسترول صحبت کنیم.

در طب غربی، دهه هاست که اعلام شده، دارچین حاوی مواد فعال بیولوژیکی (پلی فنل ها) است که به شیوه ای مشابه با انسولین عمل می کنند. در نتیجه ممکن است دارچین برای بیماران دیابتی سودمند باشد. با این حال، بررسی سیستماتیک شواهد، که در سال ۲۰۰۸ در Diabetes Care انجام شد، از مصرف دارچین برای کنترل گلوکز در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ حمایت نمی کند.

استفاده از دارچین برای کاهش کلسترول

استفاده از دارچین برای کاهش کلسترول
استفاده از دارچین برای کاهش کلسترول

اثر دارچین بر روی کلسترول خون

مطالعات اخیر نشان می دهند که دارچین ممکن است در کاهش سطح کلسترول خون مفید باشد. کلسترول بالا در دهه های اخیر به یک مشکل عمومی تبدیل شده است. زیرا خطر ایجاد بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد. سازمان جهانی بهداشت برآورد می کند که ۲٫۶ میلیون مرگ و میر یعنی ۴٫۵ درصد از کل مرگ و میر ها در سراسر جهان مربوط به کلسترول بالا است.

بررسی اخیر از ۱۳ آزمایش تصادفی کنترل شده به این سوال پاسخ داد که آیا بین مصرف مکمل دارچین و غلظت لیپید خون ارتباطی وجود دارد؟ در مجموع ۷۵۰ نفر در این مطالعه حضور داشتند که بیشتر آنها دیابتی بودند. آنها هر روز یک تا شش گرم پودر دارچین را به مدت چهار ماه مصرف کردند.

نویسندگان این بررسی دریافتند که مکمل دارچین به طور قابل توجهی تری گلیسیرید خون و کلسترول را کاهش می دهد، اما بر میزان کلسترول LDL و HDL تاثیری ندارد. با این حال، یک مطالعه دیگر نشان داد که، مکمل دارچین به طور قابل توجهی موجب افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) می شود.

یکی دیگر از مطالعات، مصرف دارچین را با مصرف دارونما (کپسول حاوی آرد) در ۱۱۶ هندی آسیایی دارای سندرم متابولیک، مقایسه کرد. محققان دریافتند که کسانی که در گروه تجربی (کسانی که سه گرم دارچین را به مدت ۱۶ هفته دریافت کردند) قرار داشتند کاهش کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را در مقایسه با گروه کنترل (مصرف کننده دارونما) تجربه کردند. گروه تجربی همچنین افزایش قابل توجهی در HDL را نشان دادند.

بنابراین بهترین شواهد موجود نشان می دهد که دارچین ممکن است قادر به کاهش چربی خون در افراد مبتلا به دیابت یا سندرم متابولیک باشد. اما متاسفانه، اطلاعات کافی برای نشان دادن مزایای استفاده از دارچین برای کاهش کلسترول در غیر دیابتی ها وجود ندارد.

آیا استفاده از دارچین برای بدن ایمن است؟

در اکثر موارد مصرف دارچین در مقادیر کم برای بدن مضر نیست. با این حال، این ادویه حاوی یک ترکیب به نام کومارین است که می تواند بیماری کبد را ایجاد کرده یا بدتر کند. کومارین با داروی رقیق کننده خون وارفارین نیز تداخل دارد. دارچین سیلان دارای کومارین (۰٫۰۴٪) کمتری در مقایسه با دارچین کاسیا (۴-۸٪) است.

استاندار مصرف خوراکی کومارین به صورت روزانه که توسط اداره ایمنی اروپا تایید شده است ۰٫۱ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. با این حال، هیچ مطالعه تجربی دراز مدتی ایمنی مکمل های دارچین و مصرف دارچین با استاتین را ثابت نکرده است.

اگر می خواهید میزان کلسترول LDL یا کلسترول تام را در خونتان پایین بیاورید، روش های مؤثر و مطمئن دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • فعالیت جسمی
  • رعایت رژیم متعادل و متنوع که چربی اشباع و ترانس در آن کم است