حساسیت به موز

موز میوه محبوب و پر مصرفی است. این میوه یک میان وعده سالم و یک ماده غذایی مغذی برای صبحانه است. ضمن این که می توان آن را در تهیه انواع دسر و کیک نیز استفاده کرد. اکثر مادران بعد از شروع غذاهای جامد، اولین میوه ای که به کودک می دهند موز است. با این حال، استفاده از این میوه برای همه افراد مناسب نیست. زیرا برخی مممکن است حساسیت به موز داشته باشند.

حساسیت به موز اغلب با آلرژی به لاتکس ارتباط دارد. این به این دلیل است که برخی از پروتئین های موجود در درختی که لاتکس از آن تهیه می شود و آلرژی به وجود می آورند، مشابه پروتئین هایی هستند که در برخی از میوه ها و سبزیجات، از جمله موز یافت می شوند. این سندرم به عنوان سندرم لاتکس خوراکی یا آلرژی به لاتکس میوه شناخته می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حساسیت به موز بهتر است که ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

میزان وقوع حساسیت به موز

وقوع واکنش آلرژیک قوی به موز در کودکان بسیار نادر است. هر چند اگر حساسیت غذایی در خانواده شما وجود دارد، باد محتاطانه از این میوه استفاده کنید. البته موز در لیستی از موادی که آلرژی غذایی ایجاد می کنند و علت آنافیلاکسی در کودکان هستند قرار ندارد.

کودکان مبتلا به آلرژی می توانند به مصرف یا حتی لمس کردن موز خام واکنش نشان دهند. نوزادان اغلب با بزرگ شدن، آلرژی غذایی شان از بین می رود. بنابراین در مورد این موضوع با متخصص اطفال مشورت کنید. اما اگر حساسیتی بعد از دوران کودکی ایجاد شود، معمولا تا پایان عمر همراه شما خواهد بود.

ارتباط حساسیت به موز با لاتکس

آلرژی به موز ممکن است در نتیجه حساسیت به لاتکس ظاهر شود. بعضی افراد بدون هیچ دلیلی به لاتکس حساسیت دارند، اما گاهش اوقات قرار گرفتن در معرض برخی از عوامل، ریسک ابتلا را افزایش می دهد. دلایلی که ریسک حساسیت به لاتکس را در افراد خاصی افزایش می دهند عبارتند از:

  • نوزادان مبتلا به اسپینا بیفیدا یا نقایص دیگری که نیاز به جراحی چندگانه با استفاده از تجهیزات پزشکی حاوی لاتکس دارند
  • افرادی که در زمینه هایی کار می کنند که از دستکش لاتکس یا سایر اشیاء لاتکسی به طور مرتب استفاده می شود
  • افرادی که در صنعت لاتکس کار می کنند

شایع ترین علائم آلرژی به لاتکس شامل خارش، قرمزی و تورم موضعی است. برخی از افراد حساس می توانند به پودر مورد استفاده در دستکش های لاتکسی، حتی بدون تماس مستقیم با لاتکس، واکنش نشان دهند.

عوامل خطرساز و مواد غذایی ایجاد کننده واکنش

درخت موز و درختان کائوچو دارای پروتئین هایی هستند که آلرژی های مشابه ای ایجاد می کنند. بنابراین افرادی که به لاتکس حساسیت دارند ممکن است به موز نیز واکنش نشان دهند. آنها همچنین ممکن است به سایر مواد غذایی حاوی مواد آلرژیک مشابه نیز واکنش نشان دهند. این مواد غذایی به نام مواد غذایی واکنش پذیری متقابل شناخته می شوند.

اگر متوجه علائم آلرژی به لاتکس شده اید، موز را از سبد میوه های خود حذف کنید. همین کار را برای آواکادو، کیوی و شاه بلوط نیز انجام دهید. این مواد غذایی باعث ایجاد واکنش در افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس می شوند.

افرادی که آلرژی به گرده دارند، اغلب ممکن است بدنشان به غذاهای خاص واکنش نشان دهد. معمولا این نوع واکنش در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ایجاد می شود و نوزادان کمتر به آن مبتلا می شوند. در واقع این نوع واکنش در نوزادان و کودکان نوپا بسیار کمتر شیوع دارد.

علائم حساسیت به موز

اولین علائم آلرژی ممکن است به سرعت پس از خوردن یا مزه کردن موز، بسته به شدت آلرژی بدن، ظاهر شوند. برخی از افراد نیز پس از تماس پوست با موز، حتی تماس فیزیک با واکنش نشان می دهند. در ادامه به علائمی که باید مراقب آن ها باشید اشاره می کنیم:

  • خارش یا تورم لب ها، زبان و گلو
  • کهیر
  • تورم، خارش، و یا قرمزی چشم
  • آبریزش بینی یا عطسه
  • تنگی نفس
  • درد شکم، استفراغ یا اسهال

عوارض جانبی ناشی از حساسیت به موز

در بعضی از موارد شدید، افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس و موز ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کنند که می تواند کشنده باشد. علائم آنافیلاکسی جدی است و نیاز فوری به درمان دارد. این علائم عبارتند از:

  • کهیر و خارش
  • گرگرفتگی پوست
  • متورم شدن زبان
  • بسته شدن مسیرهای تنفسی که باعث خس خس سینه یا مشکل تنفس می شوند
  • تورم گلو و خشن شدن صدا
  • افت فشار خون (شوک آنافیلاکتیک)
  • درد شکم، تهوع، استفراغ و اسهال
  • سرگیجه یا غش کردن

اگر هر کدام از این علائم را تجربه می کنید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت به موز
حساسیت به موز

روش های درمان حساسیت به موز

اگر واکنش خفیف داشته باشید، مصرف آنتی هیستامین های خارج از نسخه ممکن است برای مقابله با علائم آلرژی مانند سوزش، خارش چشم و بینی و کهیر، کافی باشد. اغلب این علائم بدون هیچ گونه درمانی می توانند ناپدید شوند.

بعضی افراد ممکن است پس از مصرف موز، آنافیلاکسی را تجربه کنند. اگر حساسیت شما شدید باشد، پزشک تزریق اپی نفرین (EpiPen) را تجویز می کند و توصیه می کند که همیشه این دارو را همراه خود داشته باشید.

اگر فرزندتان به موز واکنش نشان می دهد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا شما را به متخصص آلرژی ارجاع دهد.

در صورت ابتلا به این حساسیت از چه چیزی هایی باید اجتناب کنیم؟

اگر حساسیت به موز دارید، این نکات را برای حفظ ایمنی بدن رعایت کنید:

  • از هر چیزی که با موز تهیه شده است، از جمله محصولات طعم دار شده با موز مانند دسرها، داروها یا کرم های مرطوب کننده موزی اجتناب کنید.
  • همیشه مواد تشکیل دهنده روی کیک ها و دسرهای آماده را بررسی کنید زیرا موز معمولا در این محصولات استفاده می شود.
  • از مصرف سایر مواد غذایی واکنش پذیر مانند آوکادو، بادام هندی، کیوی، سیب، هویج، کرفس، پاپایا، سیب زمینی، گوجه فرنگی و خربزه خودداری کنید.
  • اگر به موز و لاتکس حساس هستید، از تماس با اشیاء تهیه شده از لاتکس، از جمله بالن، تجهیزات تناسب اندام، دستکش، کاندوم و محافظ دندان خودداری کنید.
  • از اسباب بازی ها و صابون های خاص که می توانند حاوی لاتکس باشند، استفاده نکنید.

مواد غذایی جایگزین

پختن موز می تواند پروتئین های ایجاد کننده  آلرژی را که ممکن است باعث علائم شوند، کاهش دهد. بنابراین برخی از افراد مبتلا به این نوع حساسیت ممکن است بتوانند موز پخته مصرف کنند. با این حال، باید درمورد اینکه آیا می توانید موز پخته استفاده کنید، با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر حساسیت شما شدید باشد بهتر است که کاملا از مصرف موز اجتناب کنید.

جایگزین های ایمن برای موز عبارتند از:

  • انواع توت ها
  • پرتقال
  • کدو تنبل و کیک آن
  • سیب زمینی شیرین و سیب زمینی پخته شده

اگر حساسیت های غذایی زیادی دارید، به متخصص آلرژی مراجعه کنید. این متخصص معمولا با تجویز آزمایش جامع، می تواند مواد غذایی که به آن ها حساسیت دارید را پیدا کند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

مرور چهار مرحله آلرژی یا حساسیت

حساسیت به بادمجان ؛ نشانه ها و مواد غذایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید

حساسیت به بادام زمینی ؛ نشانه ها و روش های طبیعی کاهش علائم آن

[/quote]

نکته آخر

افراد مبتلا به آلرژی به موز و لاتکس باید از مصرف موز اجتناب کنند و از اشیاء حاوی لاتکس استفاده نکنند. اگر به چیزی حساس هستید، حتما قبل از مصرف آن، اطلاعات درج شده روی بسته بندی را مطالعه کنید. زیرا همان طور که می دانید برخی از خوراکی ها و حتی داروها با عطر این میوه طعم دار می شوند. اگر حساسیت شدید دارید، حتی از دست زدن به پوست موز نیز اجتناب کنید.

افراد مبتلا به حساسیت به موز اغلب دارای حساسیت های دیگری نیز هستند. بنابراین توصیه می شود که با مراجعه به پزشک، تست حساسیت انجام دهید. در این صورت دقیقا می دانید باید از چه چیزی اجتناب کنید، و چه موادی را می توانید جایگزین این آلرژن کنید.

منابع:

What You Should Know About a Banana Allergy