خواص مصرف آب در ظرف مسی

در این جهان مدرن که فیلترهای UV و تصفیه کننده های RO برای تصفیه آب زیاد است، مفهوم آب در ظرف مسی ممکن است کمی قدیمی به نظر برسد. با این حال، خواص این عادت قدیمی که در متون باستانی طب آیورودا به آن اشاره شده است، اکنون توسط چندین تحقیق علمی ثابت شده است.

ذخیره کردن آب در یک ظرف مسی، یک فرآیند تصفیه طبیعی است. این کار می تواند تمام میکروارگانیسم ها (قالب ها، قارچ ها، جلبک ها و باکتری ها) موجود در آب که می توانند برای بدن مضر باشند و آب شرب را کاملا غیر قابل آشامیدن کنند را از بین می برد.

علاوه بر این، مصرف آب در ظرف مسی که ترجیحا یک شبه یا حداقل چهار ساعت از ذخیره سازی آن گذشته است، کیفیت خاصی را از مس به دست آورده و به بدن منتقل می کند. مس یک ماده معدنی ضروری است که برای سلامت بدن انسان حیاتی است. این ماده دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی است. مس برای خنثی کردن سموم نیز مفید می باشد.

بر خلاف برخی از عناصر، بدن نمی تواند مس را تولید کند. بنابراین شما باید این ماده را از طریق منابع غذایی دریافت کنید. بهترین منابع غذایی حاوی مس عبارتند از:

  • غذاهای دریایی
  • گوشت ارگان های بدن حیوانات
  • دانه های کامل
  • عدس
  • آجیل
  • دانه ها
  • شکلات
  • غلات
  • سیب زمینی
  • نخود فرنگی
  • سبزیجات دارای برگ سبز تیره

نوشیدن روزانه ۲ تا ۳ لیوان آب در ظرف مسی ، یکی دیگر از راه های ساده برای تامین این ماده برای بدن می باشد.

با توجه به یافته های طب آیورودا، مصرف آب در ظرف مسی در صبح با معده خالی کمک می کند تا تمام سه دوش (کافا، واتا و پیتا) متعادل شود. این کار همچنین عملکرد مناسب ارگان های مختلف و چند فرایند متابولیک را تضمین می کند.

برای کسب اطلاعات کامل و بیشتر در مورد خواص مصرف آب در ظرف مسی ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

مزایای استفاده از آب در ظرف مسی

جلوگیری از بیماری های مرتبط با آب

مس برای از بین بردن بسیاری از باکتری هایی که باعث بروز بیماری های ناشی از آب می شوند، مفید است. این ماده به ویژه برای از بین بردن E.coli و S.aureus، که علت بیماری هایی مانند اسهال، اسهال خونی و زردی شناخته می شوند، موثر است.

در واقع، یک تحقیق که در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه ساوتهمپتون انجام شد نشان داد که مس در برابر گونه های جدید E.coli نیز موثر است. همچنین می تواند به کاهش خطر آلودگی متقابل و جلوگیری از گسترش عفونت کمک کند.

بنابراین، اگر  تصور می کنید که آب مصرفیتان آلوده است، آن را در یک پارچ یا لیوان مسی نگه دارید تا مطمئن شوید که آب سالم و تمیزی می خورید.

سلامت سیستم گوارش

اسیدیته، گاز، یبوست یا سوء هاضمه، مشکل گوارشی شما هر چه که باشد با مصرف آب در ظرف مسی مشکلتان حل می شود. مس برای پاک کردن و سم زدایی معده از مواد زائد و محصولات مضر مفید است. همچنین عملکرد کبد و کلیه را تنظیم می کند و جذب مواد مغذی موجود در غذا را تضمین می کند. آب موجود در لیوان مسی هر گونه عفونت معده را درمان می کند.

هر روز صبح با معده خالی، یک لیوان آبی که از شب قبل در لیوان مسی ریخته اید را بخورید.

کمک به کاهش وزن

همراه با کمک به سیستم گوارش، مس باعث تخریب و از بین بردن سلول های چربی می شود. این فرایند موجب می شود چربی اضافی و وزن بدن کم شود. در واقع، آب در ظرف مسی جایگزین خوبی برای نوشیدنی های دارای کالری مانند الکل، نوشیدنی های شیرین، نوشیدنی های کافئین دار و سودا  که اغلب به افزایش وزن کمک می کند، می باشد.

با این حال، برای کاهش وزن، شما باید علاوه بر مصرف آب نگهداری شده در ظرف مسی فعالیت بدنی هم داشته باشید.

افزایش سلامت قلب

این ماده معدنی همچنین به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کرده و نقش کلیدی در پیشگیری از بیماری های قلبی ایفا می کند. مس باعث تنظیم فشار خون و ضربان قلب شده و همچنین باعث کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید می شود.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ در مجله European Heart Journal منتشر شده است، مس برای سلامتی کلی قلب شما مفید است. علاوه بر این، مس از تجمع پلاک در شریان ها جلوگیری می کند تا جریان خون بهتر به قلب منتقل شود. از سوی دیگر، کمبود این ماده معدنی می تواند کلسترول، فشار خون، هوموسستین و اسید اوریک را افزایش دهد.

اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستید، سعی کنید آب آشامیدنی خود را در ظرف مسی نگهداری کنید.

خواص مصرف آب در ظرف مسی
خواص مصرف آب در ظرف مسی

سلامت پوست

مس، جزء اصلی تولید ملانین است که رنگ چشم، مو و پوست شما را تعیین می کند. ملانین همچنین کمک می کند تا پوست از آسیب های خورشیدی محافظت شده و سرعت بهبود زخم بهبود یابد. علاوه بر این، تولید سلول های جدید در لایه بالای پوست را ترویج می دهد. تولید سلول های جدید به شما کمک می کند که پوستتان صاف، روشن و درخشان شود.

در حقیقت، آب موجود در ظروف مسی به درمان ویتیلیگو یا تکه های سفید روی پوست نیز کمک کند.

درمان کم خونی

مس  به جذب آهن در بدن کمک می کند. جذب آهن نقش کلیدی در مبارزه با کم خونی ایفا می کند. افراد مبتلا به کم خونی زمانی که میزان گلبول های قرمز خونشان کم شده و سطح هموگلوبین خون شان پایین تر از حد معمول می شود، عوارض زیادی را تحمل می کنند.

این بیماری می تواند علائمی مانند ضعف کلی، خستگی، ضربان غیرعادی قلب، تپش قلب، و رنگ پریدگی پوست را ایجاد کند.

اگر دچار کم خونی هستید، غذاهای غنی از آهن بخورید یا مکمل های آهن را طبق روشی که توسط پزشک تعیین شده است مصرف کنید. همچنین مس موجود در بدن خود را با نوشیدن آب در ظرف مسی که به فرایند جذب و استفاده از آهن به بدن کمک می کند، افزایش دهید.

کند شدن روند پیری

مس یک آنتی اکسیدان قوی است که به جلوگیری از علائم پیری زودرس کمک می کند. این ماده سلول ها را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند و به این ترتیب باعث کاهش چین و چروک، لکه های ناشی از سن و خطوط ظریف روی پوست می شود. مس در تولید سلول های جدید و سالم پوستی نیز نقش دارد. اگر  در مورد ظهور نشانه های پیری روی پوست خود نگران هستید، در ظرف مسی آب بخورید.

تحریک مغز

در داخل مغز انسان، انتقال مداوم امواج از یک نورون به نورون دیگری در ناحیه به عنوان سیناپس شناخته می شود. پوششی به نام غلاف میلین از آکسون های نورون محافظت می کند تا توانایی انتقال آن ها حفظ شود. مس در تشکیل سدیم فسفولیپید در بدن کمک می کند. این ماده در تشکیل غلاف میلین نقش دارد. به همین دلیل مس برای عملکرد صحیح مغز شما ضروری است.

علاوه بر این، مس دارای خواص ضد تشنجی است که به جلوگیری از حملات تشنج کمک می کند. کمبود مس در دوران بارداری ممکن است منجر به نقایص مغز و عصب در نوزاد نابالغ شود.

مبارزه با التهاب

مس دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی است. این ماده کمک می کند تا درد ناشی از التهاب کم شود. مس حتی می تواند در درمان آرتریت و آرتریت روماتوئید موثر باشد. این ماده معدنی ضد التهابی حتی می تواند در درمان طیف وسیعی از مشکلات مانند آکنه، آسم، سینوزیت، پریودنتیت، تب یونجه، بیماری التهابی روده و حتی سرطان کمک کند.

مصرف آب در ظرف مسی می تواند عوارض ناشی از آرتریت و سایر درد های التهابی را کم کند.

تنظیم غده تیروئید

مس یکی از مهمترین مواد معدنی است که برای کارکرد درست غده تیروئید به آن نیاز دارید. کمبود مس ممکن است با عملکرد صحیح تیروئید، که نقش کلیدی در عملکرد بسیاری از اندام های مهم، از جمله قلب، مغز، کبد، کلیه ها و پوست بازی می کند، تداخل داشته باشد.

علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلالات تیروئید ممکن است سطح پایینی از مس را در بدن تجربه کنند. بنابراین، به این افراد توصیه می شود که برای بهبود عملکرد غده تیروئید، آب آشامیدنی خود را در ظروف مسی ذخیره کنند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درد ریه چپ ؛ نشانه ها، علل، روش های تشخیص و درمان

خواص انبه بر اساس یافته های علمی و ارزش غذایی این میوه

[/quote]

سایر نکات مهم در مورد مصرف آب در ظرف مسی

  • روزانه ۲ تا ۳ لیوان آب نگهداری شده در ظرف مسی را بنوشید. برای این کار آب را در پارچ یا لیوان مسی بریزد و ۶ تا ۷ ساعت آن را در دمای اتاق نگهداری کنید. سپس آن را در طول روز بنوشید.
  • آب را در یخچال نگهداری نکنید.
  • فقط مصرف روزانه ۳ لیوان آب کافی است تا از مزایای بهداشتی آن بهره مند شوید. اگرچه نادر است، اما در صورت مصرف بیش از حد این ماده، ممکن است مسمومیت مس ایجاد شود.
  • به مرور زمان مس اکسید می شود، بنابراین باید از آهک یا آب لیمو به عنوان پاک کننده استفاده کنید. خواص اسیدی لیمو باعث می شود که مس کاملا تمیز شود.
  • از سیم زدن داخل ظروف مسی خودداری کنید.

منابع:

  1. Storing Drinking-water in Copper pots Kills Contaminating Diarrhoeagenic Bacteria
  2. Role of copper in human neurological disorders
  3. Heart failure improvement from a supplement containing copper
  4. Copper proves effective against new E. coli strains in new study
  5. Copper destroys highly infectious norovirus
  6. Copper in Drinking-water