یکی از بدترین دردهایی که تا به حال بشر آن را تجربه کرده است، دندان درد است. به خصوص اگر شب ها رخ دهد. درد دندان در شب می تواند خوابیدن را برای شما دشوار کند و باعث خواب آلودگی در روز بعد شود. اگر چند شب است که دندان درد دارید، ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید تا با علل و روش های خانگی درمان درد دندان در شب آشنا شوید.

روش های ساده برای رهایی از درد دندان در شب

درمان درد دندان در خانه معمولا شامل کنترل درد است. در ادامه به چند راه ساده برای کاهش این درد اشاره می کنیم.

از داروهای ضد درد استفاده کنید. استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin)، استامینوفن (تیلنول) و آسپرین می تواند درد جزئی دندان ها را کاهش دهد. استفاده از خمیر دندان های پلاستیکی یا ژله ای که اغلب حاوی بنزوکائین هستند می تواند درد را ساکت کند. برای درمان دندان درد در نوزادان یا کودکان زیر ۲ سال، هرگز از محصولات حاوی بنزوکائین استفاده نکنید.
سر خود را بالا نگه دارید. بالا نگه داشتن سر باعث می شود که خون کمتری به دندان ها برسد و درد دندانی که سبب بیدار شدنتان از خواب می شود کم شود.
از مصرف غذاهای اسیدی، سرد و یا سفت درست قبل از خوابیدن اجتناب کنید. این غذاها ممکن است به دندان ها فشار وارد کرده و پوسیدگی ها را تحریک کند. سعی کنید از مواد غذایی که موجب درد می شوند اجتناب کنید.
دندان ها را با دهانشویه بشویید. از دهانشویه ای که حاوی الکل است برای ضد عفونی کردن دندان هایتان استفاده کنید.
قبل از خواب از کمپرس یخ روی صورت استفاده کنید. کمپرس یخ باعث می شود که رگ های خونی اطراف دندان تنگ شده و خونرسانی کاهش پیدا کند.

درمان های طبیعی درد دندان در شب

روش های درمانی دیگری نیز برای بیماری های دهان و دندان از جمله درد دندان وجود دارد. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، برخی از راه های طبیعی که برای کاهی درد دندان در شب مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • میخک
  • برگ گواوا
  • پوست انبه
  • دانه و پوست درخت گلابی
  • برگ سیب زمینی شیرین
  • برگ آفتابگردان
  • برگ توتون و تنباکو
  • سیر

قبل از استفاده از روش های طبیعی، با پزشک و دندانپزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است بدنتان به این درمان ها واکنش نشان دهد.

آب نمک

برای بسیاری از افراد، شستشوی دهان با آب گرم نمکی یک درمان موثر می باشد. آب نمک یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی است و می تواند به کاهش ذرات مواد غذایی و آلودگی هایی که ممکن است بین دندان های شما گیر کرده باشند کمک کند. درمان دندان درد با آب نمک می تواند به کاهش التهاب و بهبود زخم های دهانی نیز کمک کند.

برای استفاده از این روش، ۱/۲ قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

آب اکسیژنه

شستشو دهان با پراکسید هیدروژن نیز ممکن است برای از بین بردن درد و التهاب مفید باشد. این ماده علاوه بر کشتن باکتری ها می تواند پلاک را کاهش داده و خونریزی لثه را بهبود بخشد. یادتان نرود که باید پراکسید هیدروژن را به درستی رقیق کنید. برای انجام این کار، پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با آب مقطر مخلوط کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. هرگز این محلول را نبلعید.

کمپرس سرد

وقتی روی صورت کمپرس سرد می گذارید، دمای پایین باعث می شود که رگ های خونی در این منطقه تنگ شوند. این روند باعث کاهش شدت درد شده و می تواند تورم و التهاب را از بین ببرد. برای استفاده از این روش، حوله را دورن فریزر گذاشته و بعد از ۲۰ دقیقه آن را روی گونه بگذارید.

چای نعناع کیسه ای

کیسه چای نعناع می تواند برای خنثی کردن درد و حساسیت استفاده شوند. برای انجام این کار، یک کیسه چای نعناعی را در آب گرم به مدت چند دقیقه خیس کنید. سپس آن را در فریزر بگذارید تا خنک شود. بعد کیسه را روی دندانی که درد می کند بگذارید.

سیر

هزاران سال است که بشر خواص دارویی سیر را شناخته و از آن استفاده می کند. این گیاه نه تنها می تواند باکتری های مضر را که باعث ایجاد پلاک در دندان می شوند از بین ببرد، بلکه می تواند به عنوان یک ماده ضد درد مؤثر در بدن عمل کند. یک حبه سیر را له کنید تا خمیر شود. برای این کا بهتر است کمی نمک نیز به آن اضافه کنید. هر روز به صورت منظم این خمیر را بخورید یا آن را روی دندان بگذارید.

عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی الکل است و می تواند درد را از بین ببرد. خواص آنتی اکسیدانی اثبات شده آن نیز یک شفا دهنده موثر می باشد. مقدار کمی عصاره وانیلی را روی انگشت یا تکه ای پنبه قرار دهید. این ماده را چند بار در روز به طور مستقیم روی منطقه آسیب دیده بمالید.

میخک

گل میخک برای درمان درد دندان بسیار مفید است، زیرا روغنی در آن وجود دارد که می تواند درد را کاهش و التهاب را کم کند. این ماده شامل Eugenol است که یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است.

برای استفاده از این روش، مقدار کمی روغن گل میخک را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی منطقه آسیب دیده بمالید. می توانید کمی روغن گل میخک را با چند قطره روغن حامل مانند روغن زیتون یا آب رقیق کنید و از آن برای شستشوی دهان استفاده کنید.

چمن گندم

چمن گندم دارای خواص درمانی بی شماری است و می تواند بدن را از داخل درمان کند. این ماده می تواند التهاب در دهان را از بین ببرد و از ایجاد عفونت جلوگیری کند. میزان کلروفیل زیاد آن نیز می تواند با باکتری مبارزه کند. برای استفاده از این روش، کافی است که از آب چمن گندم به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

آویشن

آویشن دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی قوی است و می تواند به درمان درد دندان کمک کند. برای استفاده از این ماده، چند قطره اسانس روغنی آویشن و چند قطره آب را روی یک تکه پنبه بریزید. پس از رقیق کردن اسانس با آب، پنبه را روی منطقه آسیب دیده بگذارید.

روش دیگر این است که چند قطره اسانس آویشن را درون یک لیوان آب ریخته و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

علل و روش های خانگی درمان درد دندان در شب
علل و روش های خانگی درمان درد دندان در شب

علل درد دندان در شب چیست؟

دندان درد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. این درد همچنین می تواند به علت وجود درد در قسمت های دیگر بدن نیز ایجاد شود. علل رایج درد دندان در شب عبارتند از:

  • آسیب دیدگی دهان یا فک. گاهی آسیب دیدگی جزئی صورت منتهی به دندان درد می شود.
  • عفونت سینوسی. عفونت های سینوسی ممکن است موجب درد دندان شوند.
  • پوسیدگی دندان. هنگامی که باکتری ها باعث پوسیدگی دندان می شوند، اعصاب موجود در دندان ها ممکن است در معرض تماس با عواملی بیرونی قرار بگیرند و باعث درد شوند.
  • آلوده. آلودگی که گاهی اوقات موجب آبسه لثه می شود، می تواند موجب ایجاد درد در دندان ها نیز شود.
  • مصرف برخی از مواد غذایی. گیر کردن مواد غذایی سفت مانند پوست سیب بین دندان ها می تواند به آن ها فشار وارد کرده و موجب درد شود.
  • بیرون آمدن دندان عقل. گاهی اوقات و در شرایطی که لثه جای کافی ندارد، رشد دندان عقل به فک فشار وارد کرده و موجب درد دندان در شب می شود.
  • اختلال مفصلی تمپوروماندیبولار. TMJ یا اختلال مخصل گیجگاهی که به عنوان درد مفصل فک طبقه بندی می شود، می تواند روی دندان ها نیز تاثیر بگذارد.
  • بیماری لثه. بیماری های موثر بر روی لثه مانند التهاب لثه یا بیماری پریودنتال می تواند موجب درد دندان شود.
  • دندان قروچه. برخی از افرادی که در طی شب دندان قروچه غیر ارادی دارند، ممکن است در اواسط شب با درد دندان از خواب بیدار شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درمان درد فک در خانه و به کمک روش های طبیعی

حذف لکه های سفید روی دندان به روش های ساده

۱۰ ماده طبیعی جایگزین خمیر دندان

روش های خانگی برای درمان پوسیدگی دندان

[/quote]

دندان دردی که علتش جدی نیست، معمولا در عرض ۲۴ ساعت از بین می رود. اما اگر علائم زیر را دارید، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید است.
  • دندان درد شما بیش از دو روز است که ادامه دارد.
  • در هنگام باز کردن دهان دارید.
  • همراه با درد دندان در شب تب و سردرد نیز دارید.
  • دچار مشکل تنفسی و مشکل بلع شده اید.

منابع:

  1. ۱۰Things to Know about Toothache at Night
  2. Oral Health Self-Care Behaviors of Rural Older Adults
  3. Plant species used in dental diseases: ethnopharmacology aspects and antimicrobial activity evaluation
  4. Chemical composition, anthelmintic, antibacterial and antioxidant effects of Thymus bovei essential oil
  5. Experimental evaluation of anti-inflammatory, antinociceptive and antipyretic activities of clove oil in mice
  6. Garlic: a review of potential therapeutic effects
  7. Evaluation of the effect of hydrogen peroxide as a mouthwash in comparison with chlorhexidine in chronic periodontitis patients: A clinical study