دلایل سبز شدن مدفوع چیست؟

مقاله ای که پیش رو داریم درباره موضوعی می باشد که عموما ترجیح می دهیم درمورد آن صحبت نکنیم اما در واقع رنگ و نوع مدفوع شما نشان دهنده اتفاقاتی است که در داخل بدن شما در حال وقوع است. یکی از رایج ترین سوال هایی که پرسیده می شود این است که چرا گاهی اوقات مدفوع یک فرد سبز رنگ می باشد و دلایل سبز شدن مدفوع چیست؟ همه ما می دانیم که رنگ مدفوع معمولا قهوه ای می باشد، بنابراین هنگامی که رنگ آن تغییر می کند این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.

عوامل موثر در تغییر رنگ مدفوع

در ابتدا مهم است که بدانیم چه عواملی باعث تغییر رنگ مدفوع می گردد. بعد از اینکه بدن مواد مغذی موجود در غذا را جذب می کند باقی مانده آن مواد مدفوع را تشکیل می دهد. هنگام خوردن غذا سیستم گوارشی شروع به هضم غذا می کند تا بدن مواد مغذی آن را جذب کند.

معده صفرا را که دارای رنگ سبز و زرد می باشد و وظیفه آن هضم چربی ها می باشد، ترشح می کند. دکتر مایکل پیکو معتقد است که رنگدانه های صفرا با آنزیم های دستگاه گوارش واکنش می دهد و رنگ آنها از سبز به قهوه ای تغییر می کند. بنابراین رنگ قهوه ای مدفوع ناشی از مخلوط شدن سلول های خونی مرده قرمز و باقی مانده باکتری و صفرا می باشد. گاهی اوقات به دلیل تغییر در نوع رژیم غذایی،درمان های خاص پزشکی و یا سایر مسائل مربوط به سلامت رنگ مدفوع می تواند تغییر کند.

برای مثال، مدفوع زرد رنگ می تواند به دلیل اینکه بدن قادر به جذب چربی ها نمی باشد درافراد مبتلا به بیماری سلیاک، ایجاد شود. گاهی اوقات، مدفوع سیاه می تواند نشان دهنده خون ریزی داخلی باشد و یا نشان دهنده استفاده فرد از مکمل های آهن باشد. اما چه مواردی باعث سبز شدن مدفوع می گردد؟

دلایل سبز شدن مدفوع

چنانچه توجه کنید گاهی اوقات مدفوع شما سبز تیره  می باشد ولی بدین معنی نمی باشد که شما بایستی بیش از حد در این مورد نگران باشید. مدفوع سبز معمولا به دلیل تغییر در رژیم غذایی، واکنش به مواد مغذی موجود در غذا و یا مشکلات گوارشی می باشد. در ادامه با دلایل اصلی که موجب سبز شدن مدفوع می شود، آشنا می شوید.

غذا و رژیم غذایی که می توانند باعث سبز شدن مدفوع شوند

مدفوع سبز تیره می تواند به علت مصرف مقادیر زیادی از سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، کاهو، بروکلی، نخود فرنگی، کلم پیچ و کلم ایجاد شود. این امر به دلیل وجود مقادیر بالای کلروفیل در این سبزیجات می باشد. کلروفیل ماده شیمایی در گیاهان است که باعث ایجاد برگهای سبز می گردد. هنگامی که شما مواد مغذی را بیشتر از حد مورد نیاز بدن استفاده کنید اضافات آن دفع می گردد. خوردن مقادیر زیاد از شیرین بیان سیاه می تواند سبب سبز شدن مدفوع گردد.

دلیل آن این امر می باشد که معمولا شیرین بیان با استفاده از روغن رازیانه و شکر ساخته می شود و برخی افراد به روغن رازیانه حساسیت دارند که منجر به تشکیل مدفوع سبز رنگ در آنها می گردد البته، چنانچه شما غذا یا نوشیدینی حاوی رنگ سبز مصرف کنید نیز بر روی رنگ مدفوع تاثیر می گذارد.

داروها و مکمل های ویتامینی که می توانند باعث سبز شدن مدفوع شوند

مکمل های آهن: دلیل دیگری که گاهی اوقات باعث ایجاد مدفوع سبز تیره می گردد استفاده از مکمل های آهن می باشد. اگرچه مکمل های آهن معمولا رنگ مدفوع را به سیاه برمی گردانند ، گاهی اوقات باعث تشکیل مدفوع سبز تیره نیز می گردند.

مکمل های کلروفیل: مصرف مکمل های کلروفیل در افراد در حال گسترش است. این مکمل ها باعث تغییر رنگ مدفوع به رنگ سبز می گردند. هنگامی که شما مصرف این نوع از مکمل ها را متوقف کنید مدفوع شما بایستی به رنگ نرمال خود باز گردد.

مصرف لاگزاتیو و پاک کننده های روده بزرگ: به دلیل اینکه رنگ مدفوع در طول حرکت در سیستم گوارشی تغییر می کند هر چیزی که سرعت این فرآیند را افزایش دهد رنگ مدفوع را تغییر خواهد داد. بنابراین مصرف لاگزاتیو و پاک کننده های روده بزرگ می تواند سبب تغییر رنگ در مدفوع گردد چرا که صفرا که دارای رنگ سبز و زرد می باشد فرصت کافی برای تجزیه نداشته است.

آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ها نیز می توانند سبب سبز شدن مدفوع گردند. به این دلیل که آنتی بیوتیک ها برخی از باکتری های موجود در روده را تخریب کرده و بر روی فرآیند هضم تاثیر می گذارند. بنابراین گاهی اوقات باکتری کافی در روده باقی نمی ماند تا رنگ مدفوع را به رنگ قهوه ای همیشگی آن برگرداند.

دلایل سبز شدن مدفوع چیست؟
دلایل سبز شدن مدفوع چیست؟

شرایط پزشکی و بیماری ها که می توانند باعث سبز شدن مدفوع شوند

شرایط پزشکی خاص و بیماری هایی وجود دارند که می توانند سبب تغییر رنگ مدفوع به سبز می گردند برای مثال:

گاز معده: گاهی اوقات عدم تعادل باکتریایی در روده سبب ایجاد گاز اضافی می گردد و در این حالت رنگ مدفوع سبز می گردد. هنگامی که شما این مشکل را حل می کنید رنگ مدفوع باید دوباره به رنگ نرمال خود باز گردد.

سالمونلا: عفونت سالمونلا به دلیل خوردن گوشت یا تخم مرغ ناپز، عدم رعایت بهداشت و یا به وسیله دست زدن به جوندگان و خزندگان ایجاد می شود. سالمونلا همچنین می تواند عفونی باشد و به آسانی بین اعضای خانواده انتقال یابد. جدا از درد شکم و اسهال ناشی از سالمونلا مدفوع نیز به رنگ سبز تیره در می آید.

اسهال: هرگونه مشکل پزشکی که سبب ایجاد اسهال گردد باعث سبز شدن مدفوع می شود. دلیل آن این نکته است که مواد جامد سریعتر از معمول از سیستم گوارشی عبور می کند. بنابراین، درصد بالاتری از صفرای سبز که فرصت کافی برای تجزیه نداشته است، در مدفوع یافت می گردد. به دلیل اینکه اسهال می تواند بر روی میزان مواد مغذی که بدن قادر به جذب آن است تاثیر بگذارد می تواند باعث ایجاد کم آبی در بدن فرد گردد، بنابراین بایستی اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی مایعات مصرف نمایید. بایستی به خاطر داشته باشید که برخی از داروهای ضد اسهال نیز می توانند بر روی رنگ مدفوع تاثیر گزاشته و آن را سیاه یا زرد رنگ کنند. هنگامی که اسهال متوقف شد رنگ مدفوع بایستی به رنگ نرمال خود بازگردد.

بیماری های دستگاه گوارش که می توانند باعث سبز شدن مدفوع شوند

اثر جانبی برخی از بیماری های مزمن دستگاه گوارش می تواند مدفوع سبز رنگ باشد. دلیل این امر مشابه آنچه که تا به اینجا به آن اشاره شد این نکته می باشد که صفرا، مکمل های خاص و داروهای بیشتری در مدفوع وجود دارند که رنگ آن را به رنگ سبز در می آورند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • بیماری کرون
  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS)
  • کولیت اولسراتیو

استرس

استرس می تواند به شیوه های مختلفی بر روی بدن شما تاثیر بگذارد. استرس می تواند باعث ایجاد مدفوع با رنگ سبز تیره گردد، دلیل آن تاثیری است که بر روی سیستم گوارشی و هضم غذا دارد. یک مقاله منتشر شده توسط دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد که سیستم عصبی ما به هضم طبیعی کمک می کند. چنانچه استرس افزایش یابد فرآیند گوارش به دلیل اختلالات دستگاه گوارش، کند و یا مختل می گردد. هنگامی که استرس شما کاهش می یابد رنگ مدفوع بایستی به رنگ نرمال خود باز گردد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

مدفوع کف آلود ؛ علل، درمان و زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید

مدفوع نارنجی ؛ علل و روش های درمان

علل ایجاد مدفوع سبز تیره چیست و چگونه درمان می شود؟

مدفوع سیاه و یا سبز تیره ؛ علل، درمان و زمانی که باید به دلیل این عارضه به پزشک مراجعه کنید

[/quote]

علائم همراه با این عارضه

مهم است که بدانید چه چیزی باید در مورد علل جدی تغییر رنگ مدفوع مورد توجه قرار گیرد. این علل جدی می توانند شامل مواردی مانند دیورتیکولیت، بیماری کرون و سرطان باشند که معمولا با خونریزی از مقعد همراه هستند. علائم مهمی که باید در مورد تغییر رنگ مدفوع به آن ها توجه کنید عبارتند از: (۱)

  • تیره شدن مدفوع
  • خروج مقدار زیادی خون از رکتوم
  • مشاهده خون در کاسه توالت
  • خارش مقعد
  • تورم رگ های خونی در رکتوم
  • پارگی های کوچک در پوست مقعد
  • تمایل به دفع مدفوع حتی زمانی که روده خالی است

سایر علائم مرتبط با تغییر رنگ مدفوع عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تهوع یا استفراغ، به خصوص اگر استفراغ حاوی خون نیز باشد.

اگر هر کدام از این علائم را دارید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علل شایع خونریزی از مقعد عبارتند از:

  • هموروئید
  • پارگی پوست اطراف مقعد
  • فیستول مقعد (یک کانال کوچک است که بین انتهای روده و پوست مقعد ایجاد می شود)
  • آنژیودیسپالزی (تورم عروق خونی در راست روده)
  • گاستروانتریت (التهاب روده)
  • بیماری دیورتیکولی
  • سرطان روده (سرطان روده بزرگ یا رکتوم)

علل کمتر رایج خونریزی از رکتوم نیز عبارتند از:

  • داروهایی که لخته شدن خون را درمان می کنند
  • بیماری التهابی روده
  • پولیپ روده (رشد توده بی ضرر و کوچک در روده)
  • عفونت های منتقله از طریق رابطه جنسی (STIs)

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک در هنگام سبز شدن مدفوع

عموما نیازی نیست که در هنگام تغییر رنگ مدفوع به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. با این وجود چنانچه مدفوع شما بیشتر از چند روز سبز رنگ باشد بایستی به پزشک مراجعه کرد. چنانچه فکر می کنید رنگ سبز تیره مدفوع به دلیل استفاده از مکمل های آهن می باشد این نکته را با پزشک خود در میان گذاشته تا پزشک دوز مناسب آهن و یا درمان های جایگزین را برای شما تجویز کند. چنانچه این تغییر رنگ ناشی از مشکلات پزشکی باشد، پزشک یک آزمایش مدفوع و آزمایش خون تجویز می کند و یا ممکن است از شما بخواهد تا آزمایش کلونوسکوپی را انجام دهید.

لازم است به یاد داشته باشید هنگامی که صحبت از رنگ مدفوع می شود منظور از مدفوع نرمال، مدفوع با رنگ قهوه ای، که بیش از حد آبکی و یا خشک نیست، می باشد. تغییر در رنگ مدفوع به این معنی است که فرآیند گوارش به درستی کار نمی کند و مشکلی وجود دارد. همچنین در هر زمانی که متوجه شدید که مدفوع سبز رنگ شما با دیگر علایم مانند دردهای پی در پی شکمی، تب، از دست دادن اشتها، سوء هاضمه و یا نفخ همراه می باشد بایستی به پزشک مراجعه نمایید.

منابع:

Stress and the sensitive gut

Stool color: When to worry

?Why is my poop green