عوارض بلند مدت کمبود فیبر

با گذشت زمان، عوارض بلند مدت کمبود فیبر در بدن نمایان می شود و باعث ایجاد شرایط خاص یا بیماری فرد می گردد. مصرف مورد نیاز روزانه فیبر غذایی شامل ۲۵ گرم برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان است. با این حال، اکثر افراد کمتر از نصف مقدار مصرف روزانه توصیه شده را دریافت می کنند.

فیبر در مواد غذایی گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، دانه ها و حبوبات وجود دارد؛ و مزایای سلامتی زیادی را ارائه می دهد. فیبر کمک می کند تا مدفوع نرم و لطیف شود؛ و در نتیجه سریع تر و راحت تر از طریق دستگاه گوارش عبور کند. این نکته به حفظ سلامت روده و کار کردن منظم آن کمک می کند.

در این مطلب مجله پیام سلامت به بررسی عوارض بلند مدت کمبود فیبر در بدن می پردازیم.

دستگاه گوارش

کمبود فیبر غذایی ممکن است منجر به یبوست شود. بعضی اوقات هموروئیدها از عوارض جانبی یبوست طولانی مدت هستند که ناشی از انسداد روده است.

در نتیجه اضافه کردن فیبر ممکن است به کاهش وقوع هموروئید کمک کند. یبوست مزمن و فشارخون همچنین ممکن است به بیماری دیورتیکولار منجر شود، وضعیتی دردناک که در آن کیسه های در روده بزرگ شکل می گیرند و می توانند باعث التهاب شوند.

بیماری قلب و عروقی

یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال ۱۹۹۶ نشان داد که رابطه ای بین مصرف فیبر و بروز حمله قلبی در شرکت کنندگان در مطالعه وجود دارد. به عبارت دیگر، افرادی که حداقل فیبر غذایی مصرف می کردند بیشتر در معرض حملات قلبی بودند.

تحقیقات منتشر شده در JAMA در سال ۱۹۹۹ حدس می زند که این ارتباط ممکن است به این واقعیت مربوط باشد که فیبر به تنظیم مقادیر انسولین و پیشگیری از چاقی کمک می کند.

وزن بدن

فیبر غذایی، همچنین به دلیل تأثیرش بر روی احساس سیری شناخته شده است. غذاهایی که در آن فیبر کمتر وجود دارد، کمتر از یک رژیم غذایی با فیبر بالا به شما احساس سیری می دهد.

از آنجا که فیبر بر اشتها تأثیر دارد، نقش آن در مدیریت وزن مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه از مجله آمریکایی تغذیه بالینی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف فیبر به طور پیوسته با کنترل افزایش وزن و دور کمر همراه است.

رژیم کم فیبر

گاهی در شرایط خاص ممکن است یک رژیم کم فیبر داشته باشید. مثلا پزشک ممکن است یک رژیم کم فیبر را پس از جراحی یا درمان خاصی تجویز کند یا اگر روده به علت تومور یا بیماری التهابی تنگ شده باشد. رژیم کم فیبر باید به مدت طولانی تجویز شود.

اگر یک رژیم کم فیبر درازمدت مورد نیاز باشد، ممکن است بهتر باشد با متخصص تغذیه تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که تغذیه شما مطلوب باشد.