بسیاری از افراد خواص استفاده از آلوئه ورا را می دانند. اما بسیاری از این افراد ممکن است تا به حال در مورد خواص آب آلوئه ورا چیزی نشنیده باشند. تمام مواد مغذی در آب آلوئه ورا متعادل هستند. به طوری که این ماده یک ماده ایده آل برای درمان و ترمیم بدن محسوب می شود. گرچه این ماده یک درمان معجزه گر نیست، اما شامل مواد مغذی کافی است که برای بهبود بدن اهمیت ویژه ای دارند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم بیشتر شما را با خواص آب آلوئه ورا آشنا کنیم.

مهمترین خواص آب آلوئه ورا

خواص آب آلوئه ورا برای سم زدایی از بدن

آب آلوئه ورا می تواند یک گزینه عالی طبیعی برای سم زدایی از بدن باشد. به دلیل شیوه زندگی که اکثر ما داریم، استرس، آلودگی و مصرف مواد غذایی بدون ارزش غذایی جزئی از زندگی ما شده است. بنابراین باید گاهی اوقات سیستم بدنمان را تمیز کنیم. آب آلوئه ورا یک راه ایده آل برای انجام این کار است زیرا حاوی عناصر کمیاب، ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند استرس ها و فشارهای روزانه را از بدن دور کند.

خواص آب آلوئه ورا برای ترویج کارکرد سیستم گوارش

داشتن یک سیستم هضم سالم، برای بدن ضروری است. با داشتن این سیستم اطمینان حاصل می شود که تمام مواد مغذی موجود در غذا را جذب می کنیم. آب آلوئه ورا علاوه بر توانایی که در سم زدایی طبیعی بدن دارد می تواند جذب پروتئین را افزایش دهد و کارکرد روده را بهبود بخشد. همچنین مصرف آب این گیاه می تواند تعداد مخمرها و باکتری های مضر موجود در روده را کاهش دهد. با مصرف این ماده مشکلات گوارشی مثل سوزش سر دل تسکین پیدا می کند.

خواص آب آلوئه ورا برای تقویت سیستم ایمنی

آب آلوئه ورا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد موجود در بدن ما مبارزه می کنند. رادیکال های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که بر اثر متابولیسم و طی روند پیری و بر اثر بیماری های مختلف به وجود می آیند. بنابراین وقتی آب آلوئه ورا را به صورت منظم مصرف می کنید، بدن شما آنتی اکسیدان هایی را که برای مبارزه با این رادیکال های آزاد نیاز دارد را در اختیار خواهد داشت و سیستم ایمنی بدن به این ترتیب تقویت می شود.

خواص آب آلوئه ورا برای کاهش التهاب

این آب دارای ۱۲ ماده مختلف است که قادر به کاهش و جلوگیری از التهاب بوده و هیچگونه عوارض جانبی ایجاد نمی کنند. این ماده حتی می تواند تورم، سفتی و یا درد مفاصل را کاهش دهد.

خواص آب آلوئه ورا برای بهبود سلامت پوست

آب آلوئه ورا می تواند به ترمیم کلاژن و الاستین کمک کرده و سطح سلامت پوست را به این ترتیب ارتقاء دهد. پوست ما هر ۲۸ روز یک بار تغییر می کند و زمانی که ما بلوک های ساختمانی مورد نیاز آن را از طریق مصرف آب آلوئه ورا وارد بدن کنیم، پوست ما قادر است هر روز از این مواد مغذی برای مبارزه با پیری استفاده کند. مصرف موضعی این ماده خراشیدگی، بریدگی ها و سوختگی ها را ترمیم می کند.

خواص آب آلوئه ورا برای کاهش وزن و تامین انرژی

وقتی آب این گیاه را می خوریم، بدن به طور طبیعی دستگاه گوارش خود را تمیز می کند. از آنجا که رژیم غذایی اکثر افراد دارای بخش های زیادی است که می تواند منجر به ایجاد خستگی در دستگاه گوارش شود، مصرف مرتب این ماده می تواند با این خستگی مبارزه کند. این به این معنی است که آب آلوئه ورا احساس سیری طولانی مدت به شما می دهد و علاوه بر این که سطح انرژی را افزایش می دهد، وزن را متعادل نگه می دارد.

خواص آب آلوئه ورا برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی

هر روز بدن ما نیاز به مصرف چند ویتامین و ماده معدنی دارد. آب آلوئه ورا شامل مقدار زیادی از این مواد مغذی می شود. این گیاه حاوی:

  • ویتامین A
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • نیاسین
  • اسید فولیک

می باشد. علاوه بر این، دارای موارد زیر نیز می باشد:

  • کروم
  • منیزیم
  • منگنز
  • روی
  • مس
  • پتاسیم
  • آهن
  • سدیم
  • کلسیم

خواص آب آلوئه ورا برای عرضه آمینو اسید به بدن

خواص آب آلوئه ورا برای بدن
خواص آب آلوئه ورا برای بدن

بدن ما نیاز به ۲۰ اسید آمینه متفاوت برای تولید پروتئین دارد. این در حالی است که بدن قادر به تولید ۸ نوع از این اسیدهای آمینه نیست. از آنجا که آب آلوئه ورا حاوی ۷ نوع از این اسید آمینه های ضروری و ۱۹ اسید آمینه کلی است، مصرف آن می تواند به راحتی نیازهای روزانه بدن شما را برآورده کند.

خواص آب آلوئه ورا برای بهبود سلامت دهان و دندان

آب آلوئه ورا برای لثه ها و دهان ها نیز خاصیت زیادی دارد. این ماده نه تنها خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی طبیعی دارد، بلکه شامل چندین ویتامین و ماده معدنی است که باعث بهبودی سلامت سلول ها و رشد آنها می شود. به همین دلیل برخی از خمیر دندان های ژله ای حاوی آلوئه ورا خالص هستند.

خواص آب آلوئه ورا برای قلیایی کردن بدن

بیماری کمتر در محیط های قلیایی مجال جولان پیدا می کند. به طور کلی، بیشتر مواد غذایی که ما استفاده می کنیم، اکثرا اسیدی هستند. اما قانون ایده آل ۸۰ به ۲۰ است. طبق این قانون شما باید ۸۰٪ غذاهای قلیایی و ۲۰٪ غذاهای اسیدی مصرف کنید. از آنجا که آب آلوئه ورا یکی از مواد غذایی قلیایی است، می تواند به قلیایی کردن بدن کمک کند و میزان اسید را در رژیم های غذایی ما متعادل سازد.

خواص آب آلوئه ورا برای بهبود سلامت قلب و عروق

برخی تحقیقات نشان داده اند که هنگامی که پزشکان عصاره آلوئه ورا را به خون تزریق می کنند، توانایی انتشار سلول های قرمز خون و همچنین انتقال اکسیژن به شدت افزایش می یابد. این گیاه حاوی مواد مغذی است که می تواند فشار خون را تنظیم کند، اکسیداسیون خون و گردش خون را بهبود بخشد، کلسترول خون را کاهش دهد و باعث شود که چسبندگی خون کمتر شود.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

خواص آلوئه ورا برای بهبود پوست، یبوست و تقویت سیستم ایمنی

نحوه استفاده از آلوئه ورا در درمان دیابت

طرز تهیه ماسک آلوئه ورا برای پوست و مو

روش تهیه کرم آلوئه ورا و هویج برای درمان زخم و سوختگی های جزئی

[/quote]

هشدارها و عوارض جانبی ناشی از مصرف آب آلوئه ورا

دوز توصیه شده

جوآن بارنز در کتاب “داروهای گیاهی” توصیه می کند که کودکان بالای ۱۰ سال و بزرگسالان بیشتر از سه بار در روز، دوزهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرمی از آب آلوئه ورا را مصرف نکنند. او اشاره می کند که از این ماده به عنوان ملین بیش از دو هفته استفاده نکنید.

امکان ایجاد اسهال

از آنجا که آب آلوئه ورا حاوی آنتراکینون است، اگر مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، خطر ابتلا به اسهال وجود دارد. این اسهال می تواند شدید باشد و موجب ایجاد کمبود آب در بدن، گرفتگی معده و درد شود.

امکان ایجاد عدم تعادل در الکترولیت های بدن

از آنجا که مواد معدنی محرکی در آب آلوئه ورا پیدا می شود، مصرف این ماده به صورت منظم و در دوزهای بالا ممکن است عدم تعادل الکترولیتی و یا کم آبی را به همراه داشته باشد. کاهش در میزان پتاسیم خون می تواند منجر به نامظم شدن ضربان قلب و ضعف شود.

تداخل با داروهای دیگر

آب آلوئه ورا می تواند با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • داروهای ضد بارداری
  • داروهای ضد اسهال تجویزی
  • داروهای ضد دیابت
  • داروهای دیورتیک
  • سیفوفلوران (این داروها برای بیهوشی استفاده می شوند)

هشدارهای لازم در مورد مصرف این ماده در دوران بارداری یا شیردهی

در طول بارداری، با توجه به خواص ملین و تحریک کننده، باید مصرف این ماده را محدود کنید. نباید هنگام شیردهی از این ماده استفاده کنید. زیرا ممکن است باعث اسهال شدید در کودک شود.

منابع:

Health Benefits of Aloe Vera Juice