عوارض جانبی آلبوترول

بیماری های ریه از جمله بیماری مزمن انسدادی ریه و آسم می تواند موجب خس خس، مشکلات تنفسی و تنگی در قفسه سینه شود. راه حل این مشکل نیز استنشاق آلبوترول برای درمان و جلوگیری از این علائم است. آلبوترول همچنین برای جلوگیری از مشکلات تنفسی در طول ورزش استفاده می شود. استنشاق آلبوترول برای ایجاد تنفس بیشتر با باز کردن مسیر عبور از هوا به ریه ها است. محلول آلبوترول با یک دستگاه به نام یک نبولایزر از حالت مایع به حالت بخار سرد تبدیل می شود؛ تا بتوان آن را با استنشاق وارد مجاری تنفسی کرد. آلبوترول می تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند که معمولا جدی نیست و از بین خواهد رفت. در این مطلب پیام سلامت به بررسی عوارض جانبی آلبوترول استنشاقی می پردازیم.

عوارض جانبی آلبوترول

استنشاق آلبوترول می تواند عوارض جانبی از جمله سرفه، عصبانیت، سردرد، استفراغ و تحریک گلو را ایجاد کند. آلبوترول همچنین می تواند باعث لرزش بخشی از بدن شود. یکی دیگر از عوارض جانبی آلبوترول، درد استخوان، عضلات یا درد پشت است. در صورتی که این علائم جدی باشند و یا از بین نروند، باید موضوع را با پزشک مطرح کرد.

عوارض جانبی جدی

برخی از عوارض جانبی استنشاق محلول آلبوترول جدی تر می شوند. اگر هر یک از این علائم رخ دهد، باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. این عوارض جانبی جدی شامل کهیر، بثورات جلدی، خارش، گرفتگی صدا، مشکل بلع و درد قفسه سینه است. یکی دیگر از عوارض جانبی جدی که نیاز به تماس فوری با اورژانس دارد، افزایش سریع ضربان قلب و یا تپش قلب است. همچنین تورم یکی دیگر از عوارض جانبی آلبوترول است که باید آن را جدی گرفت. تورم در گلو، لب ها، چشم ها، مچ پا، پاها، دست ها و صورت رخ می دهد. در نهایت افزایش سختی تنفس یکی دیگر از عوارض جانبی جدی این دارو است.

علائم مصرف بیش از آلبوترول

در صورت مصرف بیش از حد آلبوترول، باید با یک مرکز کنترل سم تماس بگیرید. اگر در این شرایط تنفس بیمار متوقف شود، با مرکز اورژانس تماس بگیرید. نشانه های مصرف بیش از حد آلبوترول عبارتند از تهوع، سرگیجه، کمبود انرژی، مشکل خواب رفتن یا خوابیدن، خشکی دهان، خستگی بیش از اندازه، عصبانیت، سردرد، لرزش بخشی از بدن، درد قفسه سینه، تشنج و ضربان قلب سریع، نامنظم یا تپش قلب.

عوارض جانبی آلبوترول در کودکان

شایع ترین عارضه جانبی این دارو در کودکان، تحریک پذیری، بی قراری و عصبانیت است. دوزهای بالاتری از آلبوترول خطر این عوارض جانبی را افزایش می دهند. فرم مایع آلبوترول که به صورت خوراکی مصرف می شود، خطر عوارض جانبی بیشتری نسبت به فرم استنشاقی دارد. آلبوترول با یک اسکنر اندازه گیری شده، که باعث می شود شکل استنشاقی آن در دوز دقیق مصرف شده و حداقل این عوارض جانبی را داشته باشد.

تغییر و تعدیل دارو

پزشکان ممکن است داروهایی را که تجویز می کنند را اگر عوارض جانبی مشکل زا داشته باشد، تغییر دهند.. پزشک می تواند دوز کمتری را تجویز کند. پزشک همچنین می تواند نسخه را به لوالبوترول (levalbuterol) تغییر دهد؛ که همچنان برای باز کردن مسیرهای تنفس عمل می کند؛ اما معمولا عوارض جانبی کمتری دارد.