عوارض جانبی سفالکسین

سفالکسین که معمولا با نام تجاری کفلکس نیز شناخته شده؛ آنتی بیوتیک مورد استفاده برای درمان انواع مختلفی از عفونت ناشی از باکتری است. سفالکسین متعلق به یک گروه از داروهایی است که آنتی بیوتیک های سفالوسپورین هستند. دوز معمول مصرفی در افراد بالغ ۲۵۰ یا ۵۰۰ میلی گرم است؛ که ۲ تا ۴ بار در روز تجویز می شود. دوزهای بیشتر برای عفونت های شدید استفاده می شود. به طور کلی سفالکسین به خوبی قابل تحمل و ایمن است؛ اما ممکن است عوارض جانبی خاصی نیز ایجاد کند؛ که می تواند از عوارض نسبتا شایع مانند اسهال خفیف یا ناراحتی معده، تا عوارض جانبی نادر، اما شدید مانند انواع خاصی از واکنش های آلرژیک باشد. در این مطلب پیام سلامت به بررسی عوارض جانبی سفالکسین می پردازیم.

رایج ترین عوارض جانبی سفالکسین

علائم مختلف گوارشی، از جمله اسهال خفیف، تهوع، استفراغ، ناراحتی معده و درد شکمی، از شایع ترین عوارض جانبی سفالکسین هستند. سرماخوردگی، خستگی و سردرد نیز نسبتا شایع است. برخی از افراد وقتی که سفالکسین را مصرف می کنند، خارش در ناحیه تناسلی یا اطراف مقعد را احساس می کنند.

همچنین ممکن است در مردان یا زنان عفونت های قارچی تناسلی ایجاد شود؛ زیرا سفالکسین نه تنها باکتری هایی که باعث بیماری می شوند، بلکه همچنین باکتری های خوب که معمولا در بدن زندگی می کنند را می کشد. مرگ باکتری های خوب به میکروارگانیسم ها اجازه می دهد که عفونت های مخمر رشد کنند.

واکنش های آلرژیک سفالکسین

سفالکسین مانند هر دارویی می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود. این ممکن است شامل کهیر، بثورات خفیف، یا آنژیوادما (تورم پوست یا غشاهای مخاطی که داخل دهان یا گلو قرار می گیرند) شود. همچنین به ندرت، یک واکنش آنافیلاکتیک بالقوه خطرناک برای زندگی نیز ممکن است با توسعه سریع کهیرهای عمومی، خس خس سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا از دست دادن آگاهی رخ دهد. سندرم استیونز-جانسون، نکرولیز اپیدرمی سمی و اریتمای چندگانه، دیگر واکنش های آلرژیک نادر هستند که ضایعات پوستی فراوانی را ایجاد می کنند. اما جدی ترین این موارد، نکرولیز اپیدرمی سمی، با لایه برداری گسترده پوست و غشاهای مخاطی است؛ که می توانند مرگ آور باشند.

دیگر عوارض جانبی غیر معمول سفالکسین

همانند بسیاری از آنتی بیوتیک ها، سفالکسین گاهی اوقات باعث ایجاد اسهال شدیدی می شود؛ که به نام اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک و یا کولیت پوسیدومیبوبناس است. این وضعیت معمولا به دلیل رشد بیش از اندازه یک باکتری به نام Clostridium difficile در روده است؛ که به علت تخریب باکتری های طبیعی طبیعی در روده ایجاد می شود.

التهاب کبدی و اختلال عملکرد آن از دیگر عوارض جانبی سفالکسین  است؛ که بسیار نادر است. این اختلال می تواند آزمایش خون غیرطبیعی کبد و رنگ زرد رنگ پوست را به زردی را ایجاد کنند. خوشبختانه، این اثرات معمولا موقتی هستند و پس از قطع مصرف دارو حل می شوند.

یک نوع التهاب کلیه به نام نفروپتیک بینابینی یکی دیگر از عوارض جانبی نادر و موقت سفالکسین است. در موارد نادر، سفالکسین منجر به کاهش تعداد هر یک از سه نوع اصلی از سلول های خونی، یعنی گلبول قرمز، گلبول های سفید خون (مسئول مبارزه با عفونت) و پلاکت های لخته کننده خون می شود.

هشدار و احتیاط

سفالکسین مانند سایر آنتی بیوتیک ها، باید فقط برای عفونت هایی که اثبات شده یا به شدت مشکوک به علت باکتری هستند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باید برای مدت طولانی تجویز شود، زیرا قطع اولیه ممکن است سبب بدتر شدن عفونت شود.

اگر علائم یک واکنش آلرژیک داشته باشید، باید سفالکسین را قطع کنید و سریعا به پزشک مراچعه کنید. در صورت داشتن اسهال شدید، به ویژه در صورت همراه بودن با علائم کم آبی بدن از قبیل کاهش ادرار و ضعف، در صورت لزوم سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

قبل از مصرف سفالکسین، اگر آلرژی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. در افرادی که به هر یک از گروه های پنی سیلین آنتی بیوتیک حساسیت دارند، ممکن است احتمال واکنش آلرژیک به سفالوسپورین ها افزایش یابد. اگر باردار هستید و یا در دوران شیردهی قرار دارید؛ به پزشک خود نیز بگویید. سفالکسین ممکن است برای جنین یا نوزاد شیرخوار ایمن باشد؛ اما این موضوع ثابت نشده است.