فقدان قاعدگی ( آمنوره ) چیست و علل ایجاد آن کدام است؟

یکی از مهمترین اختلالات مربوط به دوره عادت ماهیانه، فقدان قاعدگی ( آمنوره ) یا کمبود و قطع جریان خون است. این اختلال از عوامل مختلفی مانند عوامل طبیعی، ساختاری، ارثی ویا حتی از یک بیماری خاص ناشی می شود. در ادامه به علل فقدان قاعدگی ( آمنوره ) اشاره خواهیم کرد اما قبل از برشمردن این علل از انواع آمنوره صحبت می کنیم.

انواع فقدان قاعدگی ( آمنوره )

به طور کلی دو نوع از فقدان قاعدگی به قرار زیر وجود دارد:

فقدان قاعدگی اولیه

زمانی این نوع از آمنوره اتفاق می افتد که دوره قاعدگی به طور طبیعی تا سن ۱۶ سالگی اتفاق نیافتد.

فقدان قاعدگی ثانویه

امنوره ثانویه به موردی اطلاق می شود که فرد با قطع خون قاعدگی حداقل به مدت ۳ دوره پی در پی، پس از مدت متغییر فعالیت طبیعی بدن ( ۱ تا ۱۰ سال ) مواجه شود.

علل ایجاد فقدان قاعدگی

متخصصان می گویند علت آمنوره یکی از ۴ دلیل زیر است.

علل فیزیولوژیک:  این علل معمولا با نزدیک شدن به دوران یائسگی، بلوغ، باداری و شیردهی آغاز کننده آمنوره است.

علل مربوط به غدد جنسی: اختلال در تشکیل غدد جنسی ( سندروم ترنر )، نارسایی زودرس تخمدان، کیست تخمدان یا سندرم تخمدان و یا حتی تومورهای تخمدانی می توانند از عوامل باشند که در شکل گیری آمنوره دخیل باشند و در دسته علل مربوط به غدد جنسی جای گیرند.

علل ساختاری بدن: این علت معمولا به عواملی نظیر گرفتگی واژن، سوراخ نشدن پرده بکارت، عدم وجود رحم و واژن و اختلالات لایه داخلی رحم بستگی داشته و اختلال در هر یک از موارد ذکر شده می تواند از جمله علل ساختاری در ایجاد آمنوره باشد.

سایر علل: پزشکان می گویند که اگر فقدان قاعدگی ( آمنوره ) بر اثر هیچ یک از عوامل بالا ایجاد نشده باشند عوامل مانند اختلال در غده هیپوفیز، هیپوتالاموس، تیروئید، فوق کلیوی و حتی تغییر ناگهانی وزن مثل کاهش یا افزایش وزن می توانند در شگل کیری آمنوره موثر باشند.

فقدان قاعدگی ( آمنوره ) چیست و علل ایجاد آن کدام است؟
فقدان قاعدگی ( آمنوره ) چیست و علل ایجاد آن کدام است؟

درمان فقدان قاعدگی ( آمنوره )

برای درمان این اختلال روش های مختلفی نظیر روان درمانی، هورمون درمانی، جراحی و یا دارو درمانی استفاده و پیشنهاد می شود. اما یکی از مهمترین روش های درمان فقدان قاعدگی ( آمنوره ) استفاده از گیاهان دارویی یا گیاه درمانی است. این داروها در صورتی که به درستی و به میزان مناسب استفاده شوند بدون ایجاد عوارضی که ممکن است داروهای شیمایی ایجاد کنند، می توانند موثر و رضایت بخش باشند. در ادامه به چند نمونه از رایج ترین روش های گیاه درمانی برای آمنوره اشاره خواهیم کرد.

گیاه درمانی برای آمنوره

شما برای درمان این اختلال می توانید از هر یک از روش های ذکر شده استفاده کنید.

روش اول: ۱۵ گرم گل اسطوخودوس خشک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید تا برگ های گیاه به مدت ۲۰ دقیقه در آب مانده و دم بخورد. این محلول را ۳ بار در روز و هر بار ۱ فنجان مصرف کنید. روش دیگری نیز برای استفاده از این گیاه توصیه می شود. شما می توانید حدود ۵۰۰ میلی لیتر از جوشانده غلیظ این گیاه را در وان حمام ریخته و به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در وان، حمام کنید. در صورتی که جوشانده و یا برگ های گیاه را در اختیار نداشتید از ۳ الی ۵ قطره اسانس معطر روغنی اسطوخودوس استفاده کنید.

روش دوم: ۲۰ گرم مشک طرا مشیع ( توکلیجه ) را به همراه ۱۰ گرم برگ نعنا خشک شده در یک لیتر آب بریزید و مخلوط را ۲۵ دقیقه بجوشانید و سپس از آب صاف شده آن ۲ بار در روز به همراه نبات استفاده کنید.

روش سوم: یکی از موثرترین گیاهانی که موجب باز شدن خون در دوران قاعدگی علی الخصوص در دختران جوان می شود ریشه و تخم کرفس است. ۳۰ گرم ریشه کرفس را با ۲۰ گرم تخم کرفس نیم کوب کنید و برای هر وعده یک قاشق غذا خوری از آن را در ۱٫۵ لیوان آب جوشانده و مصرف کنید.

دقت کنید که این داروها خاصیت سقط جنین نیز دارند پس در دوران بارداری به هیچ عنوان از آن ها استفاده نکنید.