فواید غذا خوردن روی زمین برای بدن، ذهن و حتی بهبود روابط خانوادگی

صندلی یک اختراع نسبتا جدید است، استفاده از آن در حال حاضر به بخشی از زندگی روزمره مردم در سراسر جهان تبدیل شده است. افراد نه تنها در حال کار، بلکه برای غذا خوردن نیز روی صندلی می نشینند. بنابراین می توان گفت که صندلی امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است. اما در گذشته، افراد برای صرف غذا روی زمین می نشستند. اگرچه در کشورهای غربی این کار معمولی نیست، اما در برخی از فرهنگ ها، مانند فرهنگ های شرقی، هنوز هم غذا روی زمین سرو می شود. این سنت باستانی ریشه در یوگا و طب آیورودا دارد، و همچنین دارای مزایای زیادی برای بدن می باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد فواید غذا خوردن روی زمین که همگی مبتنی بر علم هستند، صحبت خواهیم کرد.

فواید غذا خوردن روی زمین

یوگا نشسته

وقتی روی زمین نشسته اید و غذا می خورید، در واقع در حال انجام نوعی یوگا هستید. این تمرین یوگا به نام های Sukhasana، Swastikasana یا Siddhasana شناخته می شود.

در تمرین Sukhasana، همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، پاها زیر ستون فقرات قرار می گیرد و قفسه سینه باز می شود. سینه های شما تقریبا موازی نگه داشته می شوند و پاهایتان زیر زانوها و به شکل متضاد قرار دارند. این یک ژست بسیار پایدار برای انجام حرکات قسمت فوقانی بدن مانند رول شانه و کشش گردن است.

در حقیقت، Sukhasana مطابقت خوبی برای آرام کردن بدن و در عین حال در حالت هشدار نگه داشتن بدن و ذهن است. این طرز نشستن قدرت هسته ای بدن را می گیرد و آن را به بازو و کمر منتقل می کند.

کاهش تنش عضلانی و باز کردن چاکرای ریشه ای از دیگر فواید غذا خوردن روی زمین است. بنابراین شما با غذا خوردن روی زمین هم یوگا می کنید و هم غذا می خورید.

فواید غذا خوردن روی زمین برای بدن، ذهن و حتی بهبود روابط خانوادگی
فواید غذا خوردن روی زمین برای بدن، ذهن و حتی بهبود روابط خانوادگی

بهبود هضم

نشستن روی زمین در موقعیت چهار زانو و خوردن غذا برای سیستم گوارش شما بسیار مفید است.

حرکت خم شدن به جلو برای خوردن غذا و بازگشت به حالت نشسته طبیعی به ماهیچه های شکمی کمک می کند تا آنزیم های گوارشی را بیشتر ترشح کرده و هضم غذا به صورت سریع و مناسب انجام شود.

علاوه بر این، موقعیت نشسته اجازه می دهد تا ذهن آرام شود و فشار روی ستون فقرات کمتر شود. ضمن این که چهار زانو نشستن آرامش را تسهیل می کند. همچنین تنش عضلانی آزاد می شود و فشار خون پایین می آید.

با توجه به طب آیورودا، همه این عوامل با یکدیگر همکاری می کنند تا هضم غذا به صورت مناسب انجام شود. هضم مطلوب غذا کلید سلامت بدن است.

افزایش طول عمر

نشستن روی زمین و غذا خوردن در این موقعیت موجب می شود که عمرتان بیشتر شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در مجله European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده گزارش می دهد که نشستن روی زمین بدون استفاده از هر گونه حمایت، با افزایش امید به زندگی ارتباط دارد.

بر طبق این مطالعه، چهار زانو نشستن، نیاز به انعطاف پذیری قابل توجه و قدرت بدنی زیادی دارد. این عوامل برای جلوگیری از زمین خوردن های تصادفی مورد نیاز هستند. در این مطالعه مشخص شد که افرادی که برای بلند شدن از روی زمین مشکل داشتند، در ۶٫۵ سال پس از انجام این مطالعه بیشتر دچار مرگ و میر می شدند. افراد شرکت کننده در این مطالعه در محدوده سنی ۵۱ تا ۸۰ سال بودند.

تقویت قدرت و انعطاف پذیری بدن

نشستن روی زمین در موقعیت چهار زانو بدن شما را قوی تر و انعطاف پذیر تر می کند.

نشستن در این موقعیت، باعث می شود باسن، زانو و مچ پا روی زمین قرار بگیرد. این موقعیت انعطاف پذیری را در تمام ستون فقرات، شانه ها و قفسه سینه افزایش می دهد، به این ترتیب شما را انعطاف پذیر تر کرده و قادر به جلوگیری از بیماری های خاص می کند. با افزایش قدرت و انعطاف پذیری بدنتان، بلند کردن اشیاء از روی زمین برایتان آسان خواهد شد و بدون این که آسیبی به ستون فقرات وارد شود قادر خواهید بود که این کار را انجام دهید.

از سوی دیگر، ساعت ها نشستن روی صندلی در بدن ضعف ایجاد می کند و باعث می شود عضلات شکم سفت شده و انعطاف پذیری خود را از دست بدهند.

اصلاح وضعیت نشستن

فواید غذا خوردن روی زمین برای بدن، ذهن و حتی بهبود روابط خانوادگی
فواید غذا خوردن روی زمین برای بدن، ذهن و حتی بهبود روابط خانوادگی

وضعیت صحیح نشستن باعث کاهش فشار بیش از حد روی عضلات و مفاصل خاص، به ویژه عضلاتی که در کمر و گردن قرار دارند، می شود. با نشستن روی زمین برای خوردن غذا، شما به طور خودکار وضعیت نشستن خود را اصلاح می کنید.

هنگامی که در موقعیت Sukhasana که در بالا توضیح داده شد می نشینید، نیاز دارید که پشت خود را صاف نگه دارید، ستون فقرات را بکشید و شانه ها را به عقب برانید. این حالت کمک می کند تا هر گونه درد ناشی از نشستن های غیر اصولی کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر، نشستن روی صندلی یا نیمکت و نگاه کردن مداوم به رایانه منجر به ضعیف شدن عضلات کمر می شود.

بهبود گردش خون

چهار زانو نشستن برای خوردن غذا، برای سیستم گردش خون شما نیز مفید است.

وقتی روی زمین نشسته اید، پمپ خون از قلب راحت تر  به سایر قسمت های بدن انجام می شود. در مقابل نشستن روی صندلی با پاهای آویزان موجب می شود گردش خون به درستی انجام نشود. همچنین، نشستن روی لگن باعث کاهش فشار خون در هنگام خوردن غذا می شود.

گردش خون مناسب تضمین می کند که تمام اعضای بدن مواد مغذی ضروری برای عملکرد مناسب را دریافت می کنند. برای افراد مبتلا به مشکلات گردش خون، نشستن روی زمین هنگام خوردن غذا بسیار توصیه می شود.

کاهش وزن

هنگامی که می نشینید و غذا می خورید، ذهن و بدنتان آرامش پیدا می کند. بدن آرام توانایی تمرکز بیشتری روی غذای خوردن دارد و این تمرکز مانع از پرخوری می شود.

این اتفاق به این دلیل می افتد که عصب واگ بهتر عمل می کند و سیگنال ها را در این موقعیت به طور موثرتری انتقال می دهد. این عصب، عصبی است که وقتی غذا می خورید، سیگنال ها را از معده به مغز منتقل می کند. این عصب می تواند به مغز بگوید که آیا معده شما پر است یا خیر.

علاوه بر این، چهار زانو نشستن باعث می شود شما کندتر غذا بخورید. کند غذا خوردن نیز باعث می شود تا زمانی که مغز به موقع از سیر شدن معده مطلع شود. به علاوه، عمل نشستن و بلند شدن از روی زمین یک ورزش مفید است. همه این عوامل به مدیریت وزن بدن کمک می کنند.

ترویج پیوند خانوادگی

آخرین اما یکی از مهمترین فواید غذا خوردن روی زمین استحکام پیوند خانوادگی است. نشستن روی زمین برای صرف شام یا ناهار با خانواده می تواند به شما یک راه جدید برای ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده تان را نشان دهد.

همچنین هنگامی که شما با فرزندان در یک سطح نشسته اید، راحت تر با آنها ارتباط برقرار می کنید و از احساسات آن ها مطلع می شوید.

بنابراین نشستن روی زمین و صرف غذا باعث می شود که علاوه بر تقویت قدرت بدن، اصلاح وضعیت نشستن و بهبود وضعیت ذهنی، روابط نیز در خانواده بهبود پیدا کند. از طرفی برخی از متخصصان معتقدند که نشستن روی زمین باعث می شود که استرس تان نیز کمتر شود.