بعد از غذا خوردن

قبل از باز کردن آن بسته های چیپس و پفک و… که آنها را برای خوردن هنگام تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان در شب کنار گذاشته اید، دوباره فکر کنید. فراموش نکنید که خوردن غذا قبل از خواب به طور خودکار به افزایش وزن کمک نمی کند؛ ولی بعضی عادات غذا خوردن در شب می تواند به افزایش چربی منجر شود. علاوه بر این، خوردن غذا قبل از خواب باعث کاهش کیفیت خواب شما می شود. حال سوال اصلی اینجاست که تا چه مدت بعد از غذا خوردن نباید خوابید.

یک کالری فقط یک کالری است

باز هم می گوییم که خوردن شب هنگام لزوما باعث افزایش وزن نمی شوند؛ زیرا کالری های شبانه بیش از کالری روزانه نیستند. افزایش وزن زمانی اتفاق می افتد که مصرف کالری شما بیش از سوختن کالری شما در طول روز باشد. پس اگر دومی (سوزاندن کالری) بیشتر از اولی (مصرف کالری) باشد، حتی بعد از یک میان وعده دیروقت هم، شما نمی توانید افزایش وزن پیدا کنید.

مراقب آنچه می خورید باشید

این سوء تفاهم که شما با خوردن قبل از خواب چاق می شوید، از آنجا ناشی می شوند که معمولا انواع خوراکی هایی که قبل از خواب می خورند دارای ویزگی های چاق کننده است.

در واقع حتی اگر در طول روز انتخاب های غذایی سالم را انجام دهید؛ در هنگام تماشای تلویزیون در شب بسیار محتمل است که به شیرینی های دارای کالری مانند چیپس، کوکی ها یا شیرینی ها دسترسی داشته باشید.

پس بیش از هرچیزی مهم است که انتخاب شما برای مصرف غذا و خوراکی ها چیست و آن غذا چقدر کالری دارد.

چند ساعت قبل از خواب غذا بخورید

در یک ستون بهداشتی در روزنامه “گلوب و میل”، متخصص دندانپزشک لسلی بک توصیه می کند آخرین وعده غذایی بزرگ خود را حداقل دو تا سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

اما اگر بعد از آخرین وعده غذایی بزرگتان چهار تا پنج ساعت تا زمان خواب طول بکشد؛ یک میان وعده کوچک بخورید که منجر به خواب بهتر می شود.

لسلی بک پیشنهاد می کند خوراکی هایی که به سرعت هضم می شوند مانند میوه پیشنهاد خوبی در این زمینه است؛ و اجتناب از نوشیدنی هایی مانند قهوه و الکل در شب بسیار مهم است؛ چراکه می توانند خواب شما را مختل کنند.

خطرات غذا خوردن دیروقت

اگر بیش از حد دیر غذا بخورید، مخصوصا اگر غذاهای پر چرب را بخورید؛ ممکن است دچار نفخ شده و خواب آرام شبانه خود را از دست بدهید.

همچنین غذا خوردن قبل از خواب اگر بیماری ریفلاکس گوارشی داشته باشید، می تواند منجر به ناراحتی بیشتری شود.

همچنین یک وعده غذایی قبل از خواب ممکن است باعث کاهش احساس گرسنگی در صبح شود؛ که این نکته می تواند منجر به بی اشتهایی شما نسبت به صبحانه گردد.