همه چیز درباره کافئین و اختلالات روانی

در کل دانش کمی در مورد تعامل بین کافئین و اختلالات روانی وجود دارد. تقریبا هر کلینیک بهداشت روانی نوشیدنی های حاوی کافئین را به مشتریان و کارکنان خود عرضه می کند. آیا این نشان می دهد که کافئین و اختلالات روانی با یکدیگر ارتباط دارند؟ اکثر ما کافئین را برای اثر تحریک کننده و جنبه اجتماعی اش می شناسیم. دیگر اثرات مثبت آن نیز عبارتند از:

  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون
  • افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و اپی نفرین

اثرات منفی کافئین نیز عبارتند از:

  • افزایش فشار خون
  • کاهش توانایی کنترل حرکتی
  • افزایش بی خوابی و تاخیر در خواب

ضمن این که کافئین اعتیاد آور است! اما آیا این عوارض جانبی مثبت و منفی روی تعامل بین کافئین و اختلالات روانی تأثیر می گذارد؟ برای پاسخ به این سوال و اطلاع از ارتباط بین مصرف کافئین و اختلالات روانی باید تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید.

کافئین و اختلالات روانی

در برخی موارد، کافئین و بیماری های روانی یک ترکیب پذیرفته شده هستند. به طوری که برخی از افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) از اثر کراتوتیکی آن به دلیل اثر تحریک کنندگی استفاده می کنند. گاهی اوقات کافئین می تواند افسردگی خفیف را درمان کند. ضمن این که زمانی که فرد به طور منظم از این ماده استفاده نمی کند، می تواند موجب اختلال در عملکرد روانی شود. از سوی دیگر مصرف کافئین می تواند موجب اضطراب نیز شود. بیایید نگاه دقیق تری به تعامل بین کافئین و اختلالات روانی داشته باشیم.

اطلاعات عمومی کافئین

کافئین از دانه های قهوه می آید یا می تواند در آزمایشگاه نیز ساخته شود. شما می توانید کافئین را در مواد زیر بیابید:

  • قهوه
  • چای
  • نوشابه
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • قرص ها ضد درد
  • کاکائو

طبق برآوردهای انجام شده مصرف جهانی کافئین می تواند به ۱۲۰،۰۰۰ تن در سال برسد. ۸۷ درصد آمریکایی ها کافئین مصرف می کنند. در اسکاندیناوی، آلمان و هلند نیز بیشتر مردم کافئین مصرف می کنند.

کافئین باعث می شود که با متوقف کردن دریافت یک ماده شیمیایی (آدنوزین) در مغز خواب آلوده نشوید. این فرایند باعث می شود که شما بیشتر هوشیار و بیدار باشید. با این حال، این اثر عمر طولانی ندارد. استفاده منظم از کافئین باعث می شود که بدن شما به این ماده عادت کند. بنابراین به مرور زمان بدن کمتر به اثر تحریک کننده آن پاسخ می دهد. مگر این که شما کافئین بیشتری مصرف کنید. در نهایت، احتمالا تنها اثر کافئین بر روی شما، اثر ضد خواب آن است.

بین کسانی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند و کسانی که یک بار در یک دوره معین کافئین مصرف می کنند تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال، مصرف کنندگان منظم کافئین معمولا پس از مصرف کافئین، افزایش ضربان قلب را تجربه نمی کنند، این در حالی که افرادی که فقط یک بار و بعد از مدت طولانی کافئین مصرف می کنند، افزایش ضربان قلب را تجربه خواهند کرد. گروه دوم همچنین حرکات غیر ارادی بدن (ضربه زدن با پا یا تکان دادن پا) را بیشتر احساس می کنند. در حالی که این عارضه در مصرف کنندگان دائمی کافئین دیده نمی شود. بنابراین شما هستید که تصمیم می گیرید که آیا کافئین بر شما تأثیر می گذارد یا نه؟

کافئین و اختلالات روانی ؛ اضطراب

به طور کلی، افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی (GAD) نسبت به افرادی که دارای GAD نیستند بیشتر حساس به مصرف کافئین هستند. این حساسیت در برخی از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، درک علائم فیزیکی مثل افزایش ضربان قلب را شدیدتر می کند. به عبارت دیگر این افزایش حساسیت باعث اضطراب بیشتر در برخی افراد مبتلا به اختلال اضطرابی می شود. درمان این حساسیت افزایش یافته می تواند به دلیل عدم درک علت افزایش اضطراب کمی مشکل باشد. بنابراین تعامل بین کافئین و اختلالات روانی در درمان اختلالی مانند اضطراب می تواند اثر منفی داشته باشد.

کافئین و اختلالات روانی ؛ حملات هراس

افرادی که حملات هراس دارند به احتمال زیاد به تغییرات در بدنشان بیشتر حساس هستند. حملات هراس هنگامی رخ می دهد که فرد احساسات جسمانی مختلفی را تجربه می کند. مصرف کافئین باعث می شود افراد مبتلا به حملات ترس، در صورتی که علائم فیزیکی و عصبی را در بدن داشته باشند، تغییرات فیزیکی بیشتری را درک کنند. این اتفاق معمولا به صورت ناخودآگاه رخ می دهد. بنابران دشوار است که متوجه علت آن شوید.

به عنوان مثال:

افزایش ضربان قلب: کافئین می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. این اثر بیشتر در افرادی که به صورت منظم کافئین مصرف نمی کنند مشاهده می شود. این افزایش ضربان قلب خودش می تواند در افرادی که با حملات هراس انگیزی مواجه شده اند، ایجاد وحشت زیادی کرده و مجددا حمله وحشت را به وجود آورد.

ناراحتی معده: کافئین می تواند یک احساس ناراحت کننده در معده ایجاد کند. برای اکثر افراد مصرف کافئین درد و گرفتگی معده به وجود می آورد. این احساس ناراحتی می تواند حملات هراس را همانند افزایش ضربان قلب بیشتر کند.

همه چیز درباره کافئین و اختلالات روانی
همه چیز درباره کافئین و اختلالات روانی

کافئین و اختلالات روانی ؛ اختلال استرس پس از سانحه

در حال حاضر هیچ شواهد جدی در مورد تاثیر کافیئن بر روی علائم اختلال استرس بعد از تروما وجود ندارد. بنابراین برای اثبات این ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال، برخی شواهد حقیقی وجود دارد که نشان می دهد که کافئین برخی از نشانه های این اختلال را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته لاین و همکاران. ۳،۵ میلی گرم بر کیلوگرم کافئین (تقریبا ۳٫۵ فنجان قهوه) به اندازه کافی برای افزایش ۲۳۳ درصدی میزان آدرنالین در مصرف کنندگان دائمی کافئین و افرادی که گاهی اوقات کافئین مصرف می کنند، کافی است.

از طرفی در تحقیقات اثبات شده است که کافئین می تواند موجب اضطراب در افراد شود. هم افزایش آدرنالین و هم اضطراب علائمی هستند که می توانند اختلال استرس پس از سانحه را تدایی کنند. اثبات ارتباط بین کافئین و اختلال استرس پس از سانحه با دانستن این اطلاعات همراه با این واقعیت که کافئین می تواند خواب شما را نیز مختل کند، ساده است.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

ارتباط اختلالات روانی و سکته مغزی بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده

انواع بیماری های روانی و معرفی روش های درمانی آن ها

عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین بر روی بدن

[/quote]

کافئین و اختلالات روانی ؛ اختلال افسردگی اساسی

هیچ ارتباط مستقیمی بین مصرف کافئین و افسردگی وجود ندارد، اما شواهد غیر مستقیم وجود دارد که نشان می دهد کافئین افسردگی را بدتر می کند. در افرادی که به تاثیر کافئین حساس هستند و کسانی که کافئین بیش از حد مصرف می کنند این موضوع بیشتر صدق می کند. کافئین ممکن است باعث مشکلات خواب شود. در واقع کافئین هم خوابیدن را سخت می کند و هم مدت زمان خواب را کاهش می دهد. تحقیقات اثبات کرده اند که مشکلات خواب با افسردگی ارتباط دارد. مشکلات خواب باعث خستگی بیش از حد افراد در طول روز شده و افسردگی را القا می کند.

بنابراین فعال شدن و فعال ماندن برای این افراد مشکل است. فعال بودن بدن از نظر فیزیکی گام مهمی برای از بین بردن و درمان افسردگی است. با این حال، اگر در حال حاضر افسرده هستید، مصرف کافئین خود را به یک باره کاهش ندهید. زیرا ممکن است علت بروز افسردگی را بدتر کند.

توجه داشته باشید که برخی از تحقیقات اثبات کرده اند که مصرف کافئین با کاهش خطر ابتلا به افسردگی همراه است. ضمن این برخی از تحقیقات مشخص کرده اند که هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و پاسخ به داروهای ضد افسردگی وجود ندارد.

کافئین و اختلالات روانی ؛ اسکیزوفرنیا

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مصرف کافئین بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند. دلایل این اتفاق هنوز نامشخص است. برخلاف ایده افراد در مورد کافئین و اختلالات روانی، تحقیقات نشان می دهد که حذف کافئین از برنامه غذایی افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا بر علائم مثبت یا منفی بیماریشان تاثیر نمی گذارد. با این حال مصرف دوزهای بالا کافئین ممکن است باعث القای روانپریشی شود. البته این اثر ممکن است در افرادی که به طور منظم مصرف کننده کافئین هستند، وجود نداشته باشد.

منابع:

  1. Caffeine
  2. Anxiogenic Effects of Caffeine in Patients With Anxiety Disorders
  3. Stimulus functions of caffeine in humans: relation to dependence potential
  4. Caffeine effects on cardiovascular and neuroendocrine responses to acute psychosocial stress and their relationship to level of habitual caffeine consumption
  5. Caffeine, cognitive failures and health in a non-working community sample