موادی که می توانند موجب ایجاد مشکلات گوارشی شوند

رشد چاقی در کشور، رژیم هایی غذای نامناسب، تغییر الگوی مصرف غذا و ورود غذاهایی که با متبولیسم و میکروب های روده ما تناسب ندارند موجب شیوع مشکلات گوارشی در دهه های اخیر شده است به همین خاطر شاید بتواند گفت نیمی از مردم ایران با مشکلاتی نظیر نفخ، معده درد، یبوست و حتی اسهال زندگی می کنند. گاهی این مشکلات ریشه در بیماری ها دارد و گاهی نیز مشکل در بدن ما و متابولیسم آن است. از طرفی غذاهایی که می خوریم می تواند موجب ایجاد واکنش در بدن و تغییر در متابولیسم و سوخت و ساز شود پس تغذیه به طور مستقیم در ایجاد مشکلات گوارشی نقش دارد. در ادامه چند ماده غذایی را به شما معرفی می کنیم که می توانند با وجود شرایط مساعد دیگر در بدن، موجب ایجاد مشکلات گوارشی شوند.

ایجاد مشکلات گوارشی به کمک …

آرد سبوس دار

سبوس حاوی فیبر است اما گاهی آرد هایی که استفاده می کنید، حتی اگر از نوع سبوس دار باشند، نمی توانند قند لازم برای پایدار نگه داشتن قند خون را فراهم کنند. اکثر آردهایی که ما استفاده می کنیم سریع هضم شده در نتیجه قند خون کاهش می یابد در این حالت است که بدن حالت تهاجمی به خود گرفته و ایجاد مشکلات گوارشی می کند. اگر شما به این علت مشکل گوارشی دارید، به جای آرد های سبوس دار از حبوبات بیشتر استفاده کنید.

سبزیجات نشاسته دار

سبزیجات، غذای سالم و خوبی است اما نه برای همه و نه همه انواع آن. برخی از سبزیجات مثل کلم و گل کلم حاوی نشاسته هستند این نشاسته باعث می شود آب وارد دستگاه گوارش شده و مشکلاتی مانند نفخ و اسهال به وجود آید. سبزیجاتی که نشاسته کمتری دارند مانند فلفل دلمه‌ای، هویج، خربزه، گوجه فرنگی، خیار، موز و مرکبات می توانند از بروز این مشکلات جلوگیری کنند.

موادی که می توانند موجب ایجاد مشکلات گوارشی شوند
ایجاد مشکلات گوارشی

غذاهای تخمیر شده

این غذاهای می توانند موجب ایجاد باکتری های مفید در روده شده و متابولیسم را بهبود بخشند اما گاهی موادی نظیر کلم ترشی که حاوی مقدار زیادی هیستامین است عامل اصلی برای ایجاد مشکلات گوارشی است. در این شرایط بدن آنزیم های لازم برای شکستن برخی از باکتری ها را ندارد. هیستامین علاوه بر ایجاد حساسیت می تواند موجب ایجاد اسهال، درد شکمی، نفخ و سوزش سردل نیز شود.

پیاز و سیر:

این مواد حاوی مقدار زیادی سولفور هستند. برخی از افراد قادر نیستند میزان زیاد این ماده را در بدن متابولیز کرده و هضم کنند به همین خاطر مشکلات گوارشی نظیر شکم درد و یا نفخ معده در این افراد قابل پیش بینی است.