تعیین اهداف مشترک با همسر

تعیین اهداف مشترک با همسر می تواند یک شمشیر دو طرفه باشد. از یک طرف، هنگامی که به آنها دست یابید، لذت بردن از رویاها و آرزوهایتان را احساس می کنید. از سوی دیگر، زمانی که شما نتوانید آنها را بدست آورید، ممکن است ناامید شوید؛ چراکه شما مجبور به ارزیابی میزان جاه طلبی خود خواهید بود. با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

تعیین اهداف مشترک و قابل دستیابی با همسر می تواند به غنی سازی زندگی و هرچه بهتر کردن پیوند بین شما و شریک زندگی شما کمک کند.

آناتومی روابط

هیچ رابطه ای مانند رابطه دیگر نیست؛ و همینطور شکل رابطه، مثل افراد در طول زمان تغییر می کند. طبق نظر دونالد پترسون، نویسنده کتاب «مفاهیم هدف در شخصیت و روانشناسی اجتماعی»، پنج مرحله کلی وجود دارد که می تواند در بهبود و نزدیکی روابط موثر باشد: آشنایی، ساخت، ادامه، زوال و پایان دادن.

بدیهی است که تمام روابط تمام مراحل را نمی گذرانند؛ اما تغییرات در تعیین اهداف مشترک با همسر از یک مرحله به مرحله دیگر، در تعیین کیفیت هر مرحله از رابطه موثر است.

معمولا افراد درباره آینده روابط خود دست به پیشبینی می زنند و با این پیشبینی هاست که تمایل به ادامه یا قطع رابطه را در خود ایجاد می کنند. یک تحقیق نشان می دهد که بیشتر زوج های متاهل تمایل به یکسان تر کردن تفاوت هایشان در رابطه با تعریف اهداف مشترک با همسر در زندگی آینده، منافع، ارزش ها و اختیارات، شخصیت، و همچنین آموزش، وضعیت اقتصادی و دیگر متغیرهای جامعه شناختی دارند. به عبارت دیگر، هنگام ارزیابی یک شریک آینده، مردم به دنبال چگونگی دستیابی به اهداف مشترک هستند. مثلا داشتن ارتباط فکری و کلامی خوب و موثر، داشتن فرزندان و غیره.

استراتژی تعیین اهداف مشترک با همسر

اهداف ارتباطات می توانند محدوده خاصی را شامل شوند. از جمله مواردی مانند حل مسئله، رفع نیازهای احساسی، اهداف مالی، ایجاد یک خانواده و غیره.

یک راه برای تعیین اهداف رابطه با همسر (یا هر فردی که رابطه زوجیت وش راکت در زندگی با او دارید) داشتن یک جلسه هفتگی مهم برای آغاز هفته آینده و تهیه لیستی از کارهایی است که باید با هم انجام دهید. سپس، همان موارد را در هفته گذشته بازبینی کنید و هر چیزی که هنوز نیاز به تکمیل دارد را نیز اضافه کنید.

به عنوان بخشی از این روند، سه ویژگی مثبت بزرگ یا کوچک را که در شریک زندگیتان در هفته گذشته دوست داشتید و یک ویژگی منفی که دوست نداشتید را با هم مطرح کنید تا بتوانید روی آنها بیشتر کار کنید. این کار باعث می شود راحت تر با هم درباره رابطه و مواردی که دوست دارید و یا آزارتان می دهد، گفتگو کنید.

راه دیگر برای تعیین اهداف مشترک با همسر استفاده از برخی از دستورالعمل های مندرج در روش های تنظیم اهداف برای موارد عمومی تر است. معمولا در این روش ها به نوشتن اهداف به صورت قابل اندازه گیری اشاره می شود. به طوری که شما می توانید اهداف خود را تجسم کنید و برای رسیدن به آنها زمان و توانی واقع بینانه در نظر بگیرید.

به عنوان بخشی از تعریف این اهداف، اطمینان حاصل کنید که آنها را قابل کنترل و قابل اجرا در نظر گرفته اید. و همچنین به طور منظم پیشرفت آنها را بررسی کنید. با تعریف پاداش برای رفتار مطلوب، موفقیت های بزرگ و کوچک را تقویت کنید و در صورت نیاز به اصلاح چیزی، پیشنهاد بدهید. هنگام اصلاح، بخصوص در موارد مرتبط با یکی از زوجین، انجام این کار به صورت خصوصی و اختصاصی باشد. در این زمینه برای جلوگیری از انزجار و حفظ چشم انداز سالم بهتر است تمام تمرکز بر خطا باشد و نه فرد خطاکار. و در نهایت بهتر است برای هر دو حالت کوتاه مدت و بلند مدت، اهداف مشترکی را با همسرتان بسازید.

تغییر انگیزه های بیرونی به ذاتی برای تعیین اهداف مشترک با همسر

یک پژوهش که در مجله روانشناسی شخصیت منتشر شده است، رابطه بین رضایت از رابطه و خود مراقبتی را بررسی کرده است. نتیجه این تحقیق می گوید افرادی که سطوح بالاتری از رضایت در رابطه خود را تجربه می کنند؛ سطوح بالایی از درک متقابل، تمرکز بر هدف، حمایت از شریک زندگی و تأثیر مثبت در طول پیگیری اهداف مشترک را نشان می دهند. این امر منجر به افزایش نرخ پیشرفت روزانه در اهداف شخصی می شود. به عبارت دیگر، با افزایش رضایت شما، انگیزه شما در تنظیم اهداف و پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف شخصی، افزایش می یابد.

طبق گفته پترسون، اهداف بین شرکا، تا حدودی همسان هستند که تحولات متقابل رخ می دهد. به عنوان مثال، “فردی که در ابتدا سیگار کشیدن را ترک کرد، در واقع از شریکش می خواهد او هم قدمی مثبت بردارد”. اما به مرور تغییرات در موقعیت های شخصی از این نوع ممکن است از رابطه مستقل باشد و زمانی که رخ می دهند می تواند ناشی از تغییر انگیزه از یک عامل بیرونی به یک علت ذاتی باشد.