حمام کردن با نمک اپسوم

خیساندن بدن در وان پر شده از آب گرم دارای خواص فیزیکی و ذهنی زیادی می باشد. اضافه کردن نمک اپسوم به آب وان می تواند حتی این خواص را افزایش دهد. این نمک ماده ای است که سالهاست بشر برای حل مشکلات مختلف خود از آن استفاده می کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد خواص و مزایای حمام کردن با نمک اپسوم بیشتر با شما صحبت کنیم.

نمک اپسوم چیست؟

نمک اپسوم بسیار متفاوت از نمک دریایی و حتی نمک حمام است. این نام برای بعضی ها کمی گیج کننده است، زیرا کلمه “نمک” واقعا یک اصطلاح شیمی برای تشکیل برخی از ترکیبات است. نمک ها از واکنشی تشکیل می شوند که در آن اسید و پایه خنثی شده و یک محصولی که دارای بار خنثی است تولید می شود. این ساختار شیمیایی منحصر به فرد است و می تواند شامل ترکیبات آلی یا معدنی باشد.

نمک اپسوم از منیزیم و سولفات تشکیل شده است. نام “اپسوم” به محلی در انگلستان اشاره دارد، که در بهار می توانید این نمک را به شکل طبیعی در آن پیدا کنید. وقتی این نوع نمک را به آب اضافه می کنید، به دو ترکیب سولفات و منیزیم تجزیه می شود. این مواد معدنی دارای مزایای مختلفی برای بدن هستند. خیساندن بدن در آب گرم ترکیب شده با نمک اپسوم می تواند تمام این مزایا را به شما هدیه دهد. در واقع خواص حمام کردن با نمک اپسوم از همین دو ترکیب حاصل می شود.

فواید حمام کردن با نمک اپسوم

کاربردهای گسترده ای برای نمک اپسوم وجود دارد. این نمک معمولا به آب داخل وان اضافه می شود تا خستگی، درد آرتریت و تورم کم شود، کبودی ها و التهاب اسکلتی عضلانی درمان شود و ناراحتی های ناشی از اختلالاتی مانند فیبرومیالژیا کاهش یابند. بسیاری از افراد نیز برای کاهش خستگی عضلات از این ماده استفاده می کنند.

جبران کمبود مواد مغذی در بدن

حتما می دانید که بدن شما نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی مختلف دارد تا بتواند عملکرد طبیعی خود را حفظ کند. مواد معدنی مانند آهن و کلسیم اغلب در راس فهرست مواد مغذی مورد نیاز بدن قرار دارند زیرا نقش مهمی در سلامت کلی بدن ایفا می کنند. این در حالی است که منیزیم دومین عنصر فراوان در سلول های بدن انسان است و ماده مغذی حیاتی محسوب می شود.

منیزیم مسئول تنظیمی بیش از ۳۰۰ آنزیم مختلف در بدن است و نقش مهمی در کنترل عضله، تولید امواج الکتریکی، حذف ضایعات و سموم بدن و تولید انرژی دارد.

امروزه بسیاری از افراد کمبود منیزیم دارند، زیرا رژیم غذایی ما به طور پیوسته در حال خالی شده از غذاهای کامل و مغذی، از جمله میوه ها و سبزیجات شده و به سمت پر شدن از اقلام فرآوری شده است.

رژیم استاندارد آمریکایی (SAD) نه تنها فاقد فیبر و مواد مغذی است، بلکه می تواند منجر به مشکلات مهمی مانند بیماری های قلبی، اختلالات التهابی، کاهش عملکرد کلیه و موارد دیگر شود.

حتی مواد گیاهی که امروزه رشد می کنند، نسبت به چندین گیاهانی که سال های دور پرورش داده می شدند، به علت تخریب خاک و کاهش مواد مغذی آن، منیزیم کمتری دارند. کمبود این ماده معدنی حیاتی برای بدن مشکلات مهمی را ایجاد می کند. بسیاری از افراد حتی نمی دانند که این کمبود می تواند بر روی بدن آن ها تأثیر بگذارد. حمام کردن با نمک اپسوم می تواند سطح منیزیم بدن را متعادل کرده و از ایجاد این مشکلات جلوگیری کند.

پاک کردن بدن

پوست بزرگترین عضو بدن و مسئول حذف ضایعات و سموم است. هنگامی که این اندام در معرض سولفات منیزیم قرار می گیرد؛ پیامی را برای تخلیه سموم ذخیره شده دریافت می کند. این پیام در سراسر بدن دریافت شده و مسیرهای سم زدایی تقویت می شود. این روند کمک می کند تا بدن بتواند به طور موثری ضایعات را دفع کند.

وقتی نمک اپسوم را به صورت خوراکی استفاده می کنید، به عنوان ملین عمل کرده و با وصل شده به آب، مدفوع را نرم و شل می کند. این ویژگی می تواند به شما کمک کند که سیستم گوارشی خود را سم زدایی کرده و ضایعات و سموم ذخیره شده در روده، کبد و دیگر اعضای بدن را از بین ببرید.

کاهش درد و التهاب

حمام کردن با نمک اپسوم برای کمک به از بین بردن درد عضلات، تاندون ها و مفاصل نیز مفید می باشد. سولفات منیزیم دفع اسید لاکتیک از بافت های عضلانی را ترویج می دهد. به همین دلیل می تواند به ورزشکاران کمک کند تا پس از تمرینات شدید، زودتر بدن خود را ریکاوری کنند.

هم منیزیم و هم سولفات به راحتی از طریق پوست جذب می شوند. این مواد معدنی پس از جذب وارد سیستم بدن می شوند و با راه یافتن به جریان خون، ماهیچه ها را آرام می کنند.

حمام کردن با نمک اپسوم کمک می کند تا آسیب های عضلانی ناشی از حوادث عادی و ورزشی و التهاب ناشی از آرتریت یا تاندونیت که عموما باعث خستگی می شوند، کاهش یابند.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

اگر احساس آنفولانزا یا سرماخوردگی می کنید، حمام کردن با نمک اپسوم می تواند به شما کمک کند سریعتر خوب شوید. آب گرم و سولفات منیزیم باعث افزایش غلظت خون و افزایش تولید گلبول های سفید شده و به مبارزه با عفونت کمک می کنند. اگر درد ناشی از آنفولانزا دارید می توانید با استفاده از این روش درد خود را کم کنید.

حمام کردن با نمک اپسوم
حمام کردن با نمک اپسوم

بهبود سلامت پاها

اگر پاهایتان مدام بو می دهد یا اگر عفونت قارچی روی پا یا ناخن خود دارید، می توانید از نمک اپسوم برای حل مشکل خود استفاده کنید. خیساندن پا در آب گرم ترکیب شده با نمک اپسوم، باعث از بین رفتن عفونت های قارچی و مشکلات پوستی که باعث به وجود آمدن عفونت و التهاب می شوند، خواهد شد.

برای کسانی که تمام طول روز روی پا می ایستند، خیساندن پا در این محلول قبل از خواب ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند.

درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

سیستم غدد درون ریز برای تنظیم مناسب هورمون ها به منیزیم متکی است. اگر کمبود این ماده مغذی مهم را در بدن دارید، ممکن است برای تنظیم هورمون ها با مشکل مواجه شوید یا از نوسانات شدید در سطح هورمون های بدن رنج ببرید.

کسانی که کمبود منیزیم دارند اغلب میگرن های هورمونی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و اندومتریوز را تجربه می کنند. حمام کردن با نمک اپسوم و رعایت رژیم غذایی غنی از منیزیم می تواند به کنترل تولید هورمون ها کمک کند و علائم PMS و سایر تغییرات هورمونی را کاهش دهد.

درمان بیماری های پوستی

نمک اپسوم می تواند بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، نیش حشرات، بثورات و حتی آفتاب سوختگی را از بین ببرد. کافی است نمک را در آب حل کرده و در بخچال بگذارید تا در مواقع لزوم کمپرس یخ برای کاهش تورم و درد در اختیار داشته باشید.

بهبود خواب

اگر کمبود منیزیم داشته باشید، طبیعتا مشکلاتی نیز در خوابتان ایجاد می شود. منیزیم ماهیچه ها را شل می کند، روند هضم را بهبود می بخشد، فشار خون را متعادل نگه می دارد و آرامش بخش است. تمام این خواص می توانند به شما کمک کنند که بهتر و با کیفیت تر بخوابید.

بنابراین هر شب قبل از خواب برای ایجاد احساس آرامش، حمام کردن با نمک اپسوم را امتحان کنید.

کاهش استرس

هنگامی که تحت استرس بیش از حد هستید، هورمون استرس تولید شده در بدن می تواند منیزیم مورد نیاز را دفع کند. هنگامی که کمبود منیزیم دارید، سطح طبیعی سروتونین، که موجب افزایش روحیه و ایجاد آرامش و خوشحالی می شود، کاهش می یابد.

خیساندن بدن در نمک اپسوم می تواند به شما کمک کند که احساس آرامش بیشتری داشته باشید، سطح سروتونین بدنتان بازسازی شود و توانایی هایتان بیشتر شود.

سایر مزایای حمام کردن با نمک اپسوم

برخی از دیگر مزایای حمام کردن با نمک اپسوم که توسط تحقیقات علمی اثبات شده اند عبارتند از:

  • بهبود گردش خون و سیستم قلبی و عروقی توسط ترویج نظم در ضربان قلب، کاهش لخته شدن خون و کاهش فشار خون
  • کاهش مقاومت به انسولین
  • تنظیم الکترولیت های بدن که باعث ترویج عملکرد سیستم عصبی می شود
  • افزایش جذب مواد مغذی
  • درمان سردردهای میگرنی

نحوه حمام کردن با نمک اپسوم

اکنون که همه خواص شگفت انگیز حمام کردن با نمک اپسوم را می دانید، می توانید از آن به طور مرتب استفاده کنید تا سلامت خود را بهبود بخشید و بدن خود را سم زدایی کنید.

هنگامی که از نمک اپسوم برای حمام کردن استفاده می شود، منیزیم و سولفات آن از طریق پوست وارد بدن می شوند و سموم ناخواسته و فلزات سنگین را از سلول ها بیرون می کشند. این روند می تواند درد عضلانی را کاهش دهد و به بدن شما کمک کند تا مواد مضر را از بین ببرد.

اگر می خواهید از خواص حمام کردن با نمک اپسوم بهره ببرید، طبق دستور زیر عمل کنید:

  • وان را پر از آب گرم کنید.
  • در حالی که آب هنوز گرم است، یک یا دو فنجان نمک اپسوم را به آن اضافه کنید.
  • قبل از ورود به وان، آب را کمی بچرخانید تا نمک ها کاملا حل شوند.
  • حداقل ۱۲ دقیقه یا بیشتر بدن خود را در این آب بخیسانید.

اگر درد عضلانی یا مفصلی دارید، می توانید نصف فنجان نمک اپسوم را به یک ظرف بزرگ آب اضافه کنید. سپس ۲۰ دقیقه عضله ای که درد دارد را در این آب قرار دهید.

اگر می خواهید از خواص سم زدایی نمک اپسوم استفاده کنید، می توانید ۳ بار در هفته، برای دفع ضایعات و سموم سنگین از بدن خود، حمام کردن با نمک اپسوم را امتحان کنید. فقط یادتان باشد که این ماده، علاوه بر سموم، آب بدن را نیز کم می کند. بنابراین روزی که می خواهید با نمک اپسوم استحمام کنید بیشتر از حالت عادی آب بنوشید. یا قبل از استحمام یک لیوان بزرگ آب نارگیل یا آب حاوی الکترولیت استفاده کنید. برای سم زدایی بدن باید در هر جلسه ۲۰ تا ۶۰ دقیقه بدن خود را در این ترکیب بخیسانید.

منابع:

  1. Dietary magnesium intake and the risk of cardiovascular disease, type 2 diabetes, and all-cause mortality: a dose–response meta-analysis of prospective cohort studies
  2. Bathing in a magnesium‐rich Dead Sea salt solution improves skin barrier function, enhances skin hydration, and reduces inflammation in atopic dry skin
  3. ?Myth or Reality—Transdermal Magnesium
  4. The What, Why, and How of Epsom Salt Baths
  5. ۱۰Surprising Benefits of Epsom Salt Bath