خواص روغن گریپ فروت برای بدن

روغن گریپ فروت یک عصاره قوی است که از گیاه گریپ فروت یا همان Citrus paradisi گرفته شده است. مزایای اساسی روغن گریپ فروت عبارتند از:

  • گندزدایی سطوح
  • پاک کردن بدن
  • کاهش افسردگی
  • تحریک سیستم ایمنی بدن
  • کاهش احتباس مایعات
  • مهار هوس قند
  • کمک به کاهش وزن

روغن گریپ فروت به طور طبیعی حاوی آنتی اکسیدان ها و فیتو شیمیایی های زیادی است که باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می شود. بسیاری از اسانس های این میوه حاوی ترکیبی به نام لیمونن هستند. این ماده حدود ۸۸ تا ۹۵ درصد این اسانس را تشکیل می دهد. علاوه بر لیمونن، اسانس گریپ فروت حاوی سایر آنتی اکسیدان های قوی، از جمله موارد زیر است:

  • ویتامین C
  • میرسن
  • ترپینن
  • پینن
  • سیتررونولول

به طور معمول، روغن گریپ فروت برای مبارزه با موارد زیر استفاده می شود:

  • عفونت گلو
  • عفونت تنفسی
  • خستگی
  • درد عضلانی
  • آرتریت

این ماده معمولا توسط کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند نیز استفاده می شود. تحقیقات نشان داده اند که این اسانس به افزایش سطح انرژی و متابولیسم کمک می کند، به علاوه  می تواند هوس مصرف قند را کاهش دهد.

به عنوان یک عامل سم زدای طبیعی، روغن گریپ فروت می تواند به کبد کمک کند تا بدن را از سموم و مواد زائد پاکسازی کند. به علاوه می تواند سیستم لنفاوی را فعال کرده و تجمع مایعات را کنترل می کند.

خواص روغن گریپ فروت

به کاهش وزن کمک می کند

تحقیقات نشان می دهند که گریپ فروت یکی از بهترین میوه ها برای کاهش وزن و چربی سوزی است. این به این دلیل است که بعضی از مواد فعال در گریپ فروت برای تقویت متابولیسم بدن و کاهش اشتها مفیدند. وقتی که عطر این میوه استنشاق شده یا به صورت موضعی استفاده می شود، هوس و گرسنگی را کاهش می دهد. همین ویژگی باعث می شود این ماده یک ابزار عالی برای کاهش وزن باشد.

روغن گریپ فروت همچنین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم لنفاوی عمل می کند. به همین دلیل در بسیاری از کرم های ضد سلولیت از آن استفاده می شود. علاوه بر این، گریپ فروت می تواند برای از بین بردن وزن آب اضافی بدن بسیار موثر باشد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نگاتا در ژاپن دریافتند که بو کردن گریپ فروت، سیستم عصبی سمپاتیک که وزن بدن را کنترل می کند را فعال می کند. محققان دریافتند که فعال شدن  فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک بر روی بافت چربی سفید داخل بدن که مسئول لیپولیز است تاثیر دارد. هنگامی که موش ها در معرض استنشاق روغن گریپ فروت قرار گرفتند، لیپولیز در بدنشان افزایش یافت و منجر به کاهش وزن بدن شد.

عامل آنتی باکتریایی طبیعی است

روغن گریپ فروت دارای اثرات ضد میکروبی است که به کاهش یا حذف باکتری هایی که از طریق غذاهای آلوده، آب یا انگل وارد بدن می شوند، کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که روغن گریپ فروت حتی می تواند با باکتری های قوی که مسئول بیماری های غذایی متولد شده از جمله E. Coli و سالمونلا هستند، مبارزه کند.

گریپ فروت برای کشتن باکتری ها و قارچ های پوستی، کشتن انگل های موجود در خوراک حیوانات، محافظت از مواد غذایی و ضد عفونی کردن آب استفاده می شود.

تحقیقات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله Alternative and Complementary Medicine نشان داد که عصاره گریپ فروت بر روی ۶۷ گونه باکتری آزمایش شد و در برابر همه آن ها خواص ضد باکتری از خود نشان داد.

موجب کاهش استرس می شود

بوی گریپ فروت نشاط بخش و آرام بخش است. این ماده برای از بین بردن استرس و تحریک احساس آرامش مفید می باشد.

تحقیقات نشان داده اند که استنشاق روغن گریپ فروت یا استفاده از آن برای آروماتراپی در خانه می تواند به ایجاد پاسخ های آرام بخش در مغز کمک کند و حتی فشار خون را به طور طبیعی کاهش دهد. استنشاق بخار گریپ فروت می تواند به سرعت و به طور مستقیم پیامی را به منطقه ای از مغز شما منتقل کند که در کنترل پاسخ های عاطفی دخیل است.

در سال ۲۰۰۲، مطالعه ای در Japanese Pharmacology investigated منتشر شده که اثرات استنشاق رایحه گریپ فروت را در فعالیت سمپاتیک مغز بزرگسالان سالم بررسی کرد و دریافت که روغن گریپ فروت (همراه با سایر اسانس های گیاهی مانند روغن نعناع، ​​استرابون، رازیانه و اسانس گل رز) به طور معنی داری فعالیت مغزی و آرامش را تروجی می دهند.

بزرگسالانی که در معرض استنشاق این گیاهان قرار داشتند، فعالیت های سمپاتیک نسبی مغزشان از ۱٫۵ تا ۲٫۵ برابر افزایش یافت و موجب بهبود روحیه و کاهش استرس در آن ها شد. این شرکت کنندگان همچنین کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک را در مقایسه با استنشاق یک محلول بی بو تجربه کردند.

کمک می کند تا علائم خماری از بین بروند

روغن گریپ فروت یک محرک قوی برای کیسه صفرا و کبد است، بنابراین می تواند به جلوگیری از سردرد، میل و تنش پس از نوشیدن الکل کمک کند. این کار را با افزایش سم زدایی و ادرار کردن انجام می دهد.

هوس قند را کاهش می دهد

آیا همیشه میل به مصرف مواد غذایی شیرین دارید؟ روغن گریپ فروت ممکن است به کاهش میل به قند و کاهش اعتیاد به قند کمک کند. لیمونن، یکی از اجزای اصلی در روغن گریپ فروت، در مطالعات حیوانی توانایی های خود را در ایجاد تعادل در قند خون و کاهش اشتها اثبات کرد. مطالعات حیوانی همچنین نشان دادند که اسانس گریپ فروت بر سیستم عصبی اتوانی تاثیر می گذارد و به تنظیم عملکردهای ناخودآگاه بدن، از جمله عملکرد مربوط به نحوه برخورد با استرس و هضمف کمک می کند.

گردش خون را افزایش می دهد و التهاب را کم می کند

اسانس گریپ فروت توانایی هایی نیز در کاهش التهاب و افزایش جریان خون دارد. خواص گریپ فروت در گشاد کردن عروق ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای موارد زیر به کار گرفته شود:

تحقیقات نشان می دهد که لیمونن موجود در گریپ فروت و دیگر اسانس های تهیه شده از مرکبات به کاهش التهاب کمک می کند و تنظیم کننده تولید سیتوکین در بدن و یا ایجاد کننده پاسخ ایمنی طبیعی می باشد.

هضم غذا را بهبود می دهد

افزایش خونرسانی به ارگان هایی مانند مثانه، کبد، معده و کلیه ها، به این معنی است که روغن گریپ فروت به سم زدایی از بدن کمک می کند. این ماده تاثیر مثبتی بر روی هضم دارد، می تواند به رفع احتباس مایعات منجر شود و میکروب های مضر درون روده و سایر ارگان های گوارشی را از بین ببرد. بررسی علمی منتشر شده در مجله Nutrition and Metabolism نشان داد که نوشیدن آب گریپ فروت به پیشرفت مسیرهای سم زدایی متابولیک کمک می کند.

به عنوان تقویت کننده خلق و خوی عمل می کند

این اسانس یکی از محبوب ترین روغن های مورد استفاده در آروماتراپی است. روغن گریپ فروت می تواند تمرکز ذهنی شما را افزایش دهد. هنگام استنشاق، اثرات تحریک کننده آن برای

کاهش سردرد، خواب آلودگی، خستگی ذهنی و حتی بهبود خلق و خو نیز مفید است.

روغن گریپ فروت حتی ممکن است برای بهبود علائم خستگی آدرنال مانند کاهش انگیزه، درد و تنگی نفس مفید باشد. بعضی از افراد از گریپ فروت به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی استفاده می کنند. زیرا این ماده می تواند هشیاری و آرام اعصاب را افزایش دهد. محققان بر این باورند که استفاده از رایحه مرکبات برای بیماران افسرده می تواند به کاهش دوز داروهای ضد افسردگی کمک کند و به طور طبیعی باعث افزایش خلق و خو، انرژی و انگیزه در آن ها شود.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که روغن گریپ فروت، استیل کولین استراز را فعال می کند. نام دیگر این ماده AChE است. بر اساس مطالعه انجام شده توسط گروه شیمی کاربردی در دانشگاه Kinki در ژاپن، AChE استیل کولین عصبی را در مغز هیدرولیز می کند و عمدتا در ارتباطات عصبی-عضلانی و سیناپس مغز یافت می شود. از آنجایی که گریپ فروت از تجزیه استیل کولین جلوگیری می کند، هم سطح و هم طول مدت اثر انتقال دهنده های عصبی افزایش داده و منجر به بهبود خلق و خوی می شود. این اثر می تواند به کاهش خستگی، استرس و افسردگی کمک کند.

به مبارزه با آکنه و بهبود سلامت پوست کمک می کند

در بسیاری از لوسیون ها و صابون های تجاری برای افزایش خواص ضد باکتری و ضد پیری از روغن مرکبات استفاده می شود. روغن گریپ فروت نه تنها به مبارزه با باکتری هایی که می توانند باعث ایجاد آکنه شوند کمک می کند، بلکه ممکن است برای محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا و محیط اطراف و اشعه ماوراء بنفش مفید باشد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶  در مجله Food and Nutrition منتشر شد، اثربخشی پلی فنول گریپ فروت را در کاهش حساسیت فرد به اشعه ماوراء بنفش و بهبود سلامت پوست مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که ترکیبی از روغن گریپ فروت و روغن رزماری قادر به جلوگیری از اثرات ناشی از اشعه ماوراء بنفش و نشانگرهای التهابی است، و به این ترتیب اثرات منفی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر روی پوست را کاهش می دهد.

خواص روغن گریپ فروت برای بدن
خواص روغن گریپ فروت برای بدن

سلامت مو را بهبود می بخشد

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که روغن گریپ فروت دارای اثرات ضد باکتریایی است و حساسیت میکروارگانیسم ها را که معمولا مقاوم هستند افزایش می دهد. به همین دلیل، روغن گریپ فروت ممکن است برای پاک کردن موها گزینه مناسبی باشد. بنابراین می توانید از روغن گریپ فروت برای کاهش چربی مو استفاده کنید و حجم و درخشش آن ها را اضافه کنید.

کاربردهای روغن گریپ فروت

کاهش میل به مصرف قند

  • ۱ الی ۲ قطره روغن گریپ فروت را به آب داخل یک بطری اسپری اضافه کنید.
  • این محلول را در محل کار یا خانه اسپری کنید.
  • می توانید ۲-۳ بار در روی و هر بار یک قطره از آن را روی شقیقه، قفسه سینه و مچ دست ماساژ دهید.

از بین بردن استرس

  • ۲ الی ۳ قطره از این روغن را با مقدار کمی روغن نارگیل اضافه کنید.
  • سپس مخلوط را به مچ دست، گردن یا قفسه سینه بمالید.

بهبود خماری پس از مصرف الکل

  • ۱ الی ۲ قطره از این روغن را به صورت موضعی روی شقیقه ها و گردن بمالید.

بهبود سلامت پوست

  • ۱ الی ۲ قطره روغن گریپ فروت را با حدود نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل و یا روغن جوجوبا مخلوط کنید.
  • سپس مخلوط را یک یا دو بار روی منطقه آسیب دیده پوست بمالید.

افزایش گردش خون

  • ۲ الی ۳ قطره روغن گریپ فروت را به وان پر از آب اضافه کنید و بدن خود را با این آب بشویید.
  • می توانید ۱ الی ۲ قطره از آن را بر روی مچ دست ماساژ دهید.

بهبود هضم

  • ۳ الی ۵ قطره روغن گریپ فروت و کمی نارگیل یا روغن جوجوبا را مخلوط کنید.
  • سپس مخلوط را روی شکم ماساژ دهید.

تقویت انرژی و خلق و خوی

  • ۲ الی ۳ قطره روغن گریپ فروت را به طور مستقیم روی مچ دست خود بمالید.

بهبود سلامت مو

  • ۲-۳ قطره روغن گریپ فروت را به شامپویی که همیشه استفاده می کنید اضافه کنید.
  • شامپو را روی پوست و مو ماساژ دهید.
  • سپس موها را آبکشی کنید.