کفش نامناسب موجب زانو درد

بعضی از کفش ها فقط برای تماشا کردن، خوب طراحی شده اند؛ در حالی که یک کفش خوب برای پشتیبانی پا و آسایش آن طراحی می شود. مهم است بدانید که کفش ها علاوه بر تاثیر بر پاهای شما، بر موقعیت و سلامت بقیه پا تاثیر می گذارند و به طور بالقوه می توانند درد زانو را تحریک کنند. زانو یک مفصل لگنی است که استخوان ران را به استخوان ساق پا متثل می کند. سازه هایی که منیسک نامیده می شوند، بین این استخوان ها عمل می کنند. چندین رباط نیز از مفصل زانو پشتیبانی می کنند.

هنگامی که زانو به درستی در جای خود قرار دارد؛ فشار به طور مساوی در سراسر این ساختارهای حمایت کننده توزیع می شود. با این حال چون که این استخوان ها مستقیما به یکدیگر متصل نمی شوند، برخی از ساختارها بیش از دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند. کفش ها نیز موقعیت پاهای شما را تغییر می دهند؛ که به نوبه خود می تواند بر موقعیت قرار گیری زانوی اثر مثبت یا منفی بگذارد.

کفش پاشنه بلند

کفش های پاشنه بلند ممکن است کمد لباس شما را پر کرده باشند؛ اما آنها می توانند به زانو های شما آسیب برسانند. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مارس ۲۰۱۵ در “مجله تحقیقات ارتوپدی”، راه رفتن با کفش پاشنه بلند، توزیع وزن و فشار را از طریق درون ناحیه مفصل زانو افزایش می دهد. درجه فشار به زانو همراه با افزایش ارتفاع پاشنه افزایش می یابد. همچنین پاشنه بلند موقعیت استخوان ران را تغییر می دهد، که این مسئله فشار بیشتری را در مقابل مفصل زانو ایجاد می کند؛ و به طور بالقوه باعث درد می شود. البته اگر اصرار بر پوشیدن کفش پاشنه بلند دارید؛ در نظر بگیرید که فشار و درد زانو می تواند با پوشیدن کفش های پاشنه بلندی که کفی مناسب و ضخیم تری دارند، کاهش یابد.

ماهیچه هایی که از مفصل زانو عبور می کنند، آن را پایدار نگه می دارند. در موقعیت ایستاده، مفصل زانوی شما به طور کامل چرخش می کند. این جنبش زانو را به جای خود قفل می کند و میزان فشار را بر روی عضلات اطراف آن را کاهش می دهد. اما کفش پاشنه بلند با این فرآیند مقابله می کند؛ و کار عضلات اطراف زانوی شما را سخت تر می نماید. این موضوع می تواند به تاندونیت و درد در زانوی شما منجر شود.

کفش ورزشی

انواع مختلف کفش های ورزشی وجود دارد. آنها معمولا در دو گروه کفش پایدار و کفش مینیمال (سبک) طبقه بندی می شوند. تفاوت اصلی این است که میزان پشتیبانی کفش از پاهای شما در کفش پایدار بیشتر است و این کفش ها سفت و سخت تر هستند؛ و باعث کاهش حرکت پا در هنگام راه رفتن می شوند. اما کفش های مینیمال تمایل به لخت شدن و نازک شدن دارند، به طوری که شما پای خود را به طور طبیعی به حرکت در می آورید. این  نکته می تواند به شما کمک کند که زانوهای خود را به درستی حرکت دهید. طبق یک مطالعه منتشر شده در ژوئیه ۲۰۱۰ در مجله  “آرتریت مراقبت و تحقیق (Hoboken)”، کفش های پایدار میزان فشار را به درون مفصل زانو افزایش می دهد؛ و به طور بالقوه می توانند منجر به درد زانو شوند.

درد زانو نیز ممکن است اگر شما نوع خاصی از کفش را برای یک فعالیت خاص بپوشید، رخ دهد. به عنوان مثال، بسیاری از ورزش های فضای باز نیاز به استفاده از کفش استوک دار ( کفش با میخ هایی در کف، برای بهبود کشش در هنگام گذاشتن پاها روی زمین و تغییر جهت سریع) دارند. این کفش ها به طور خاص طراحی شده اند تا حرکت را در جهت رو به جلو بهبود بخشند. استفاده از کفش های نامناسب برای هر یک از این فعالیت ها می تواند استرس هایی که بر روی مفاصل زانوی شما ایجاد می شود را تغییر دهد و احتمالا منجر به آسیب و درد شوند.

صندل های جلو بسته و تنگ

کفش های روزمره، مخصوصا در میان افرادی که زیاد سر پا هستند، محبوب است. این کفش ها معمولا سفت تر و محدودتر از حد معمول است؛ و شما کمتر پای خود را می تواند به طور طبیعی حرکت دهید. هنگامی که حرکت پاهای شما محدود است، فشارهای روی مفصل زانوی شما افزایش می یابد.

نکات دیگر

کفش مناسب باید به صورت فردی تعیین شود. به عنوان مثال، اگر قوس کف پای زیادی دارید، ممکن است لازم باشد کفش های پایداری را بپوشید، تا به درستی توزیع فشار را از طریق مفصل زانوی خود انجام دهید. همینطور افرادی که دارای کف پای تخت هستند ممکن است نیاز به یک نوع متفاوت از کفش برای قرار گرفتن در جهت درست زانو داشته باشند.

درد زانو می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، برخی از آنها بسیار جدی تر از کفش هستند. اگر درد زانو دارید، به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا علت اصلی و درمان مناسب را تعیین کنید.