درد قفسه سینه ناشی از اضطراب

احساس ناراحتی، ترس، و یا عصبانیت گاهی برای همه پیش می آید و کاملا طبیعی است. این حالت ها واکنش های معمول ما به لحظه های غیرعادی است که در زندگی روزمره رخ می دهند. برخی افراد زیاد اضطراب دارند. نشانه های ایجاد شده در این افراد می توانند فراتر از احساس نگرانی شود. در واقع واکنشی که این افراد به موقعیت های خاص دارند، متفاوت از دیگر افراد است. گاهی اوقات این علائم با بیماری های مرتبط اشتباه گرفته می شوند. به عنوان مثال، درد قفسه سینه گاهی اوقات علائم اضطراب است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد درد قفسه سینه ناشی از اضطراب با شما صحبت می کنیم.

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب اغلب نتیجه حمله تهاجمی یا واکنش شدید است و ربطی به حمله قلبی و سایر بیماری های قلبی ندارد. اگر مکررا اضطراب دارید، درک درد قفسه سینه ناشی از اضطراب می تواند به شما کمک کند تا بتوانید علائم خود را تسکین دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت گه چه زمانی برای درمان این درد باید به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب شبیه به چه دردی است؟

علائم اضطراب به ندرت در افراد مختلف یکسان هستند. حتی گاهی این علائم در روزهای مختلف، توسط یک فرد خاص، متفاوت احساس می شوند. بنابراین اضطراب خود را به طرق مختلفی ارائه می دهد و باعث می شود که تشخیص یا درک علائم دشوار شود.

درد قفسه سینه همراه با اضطراب در هر فردی متفاوت درک می شود. برخی افراد ممکن است درد سینه را به صورت تدریجی تجربه کنند. برای برخی دیگر درد ممکن است ناگهانی و غیر منتظره باشد. درد قفسه سینه ناشی از اضطراب را می توان به صورت زیر شرح داد:

  • درد تیز و تیر کشنده
  • درد پایدار قفسه سینه
  • گرفتگی غیر معمول یا اسپاسم عضلات قفسه سینه
  • سوزش، بی حسی یا درد خفیف
  • استرس فکری
  • احساس تنش در قفسه سینه یا تنگی نفس

اگر تا به حال سابقه درد قفسه سینه همراه با اضطراب را نداشته اید، وقوع این عارضه برای اولین بار ممکن است شما را نگران کند. بسیاری از افراد پس از ابتلا به این درد تصور می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و به همین خاطر با اورژانس تماس می گیرند.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که اختلال اضطرابی در میان افراد مبتلا به درد قفسه سینه غیر اختصاصی (NSCP) شایع است. NSCP به معنی درد آتیپیک قفسه سینه است که با علائم دیگری که نتیجه مشکل قلبی هستند، رخ نمی دهد.

مقایسه درد قفسه سینه ناشی از اضطراب و درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی

همان طور که می دانید درد قفسه سینه می تواند یک علامت هشدار دهنده برای حمله قلبی نیز باشد. در ادامه جدولی را ارائه کرده ایم که به شما کمک می کند تا اختلاف بین این دو نوع درد را تشخیص دهید.

نشانه حمله قلبی اضطراب
درد قفسه سینه ناشی از فعالیت بدنی
درد قفسه سینه در حالت استراحت
افزایش ضربان قلب
درد قفسه سینه که با اضطراب همراه است
درد ثابت قفسه سینه
درد شدید قفسه سینه که تنها ۵-۱۰ ثانیه طول می کشد
تنگی نفس
سرایت درد از قفسه سینه به مناطق دیگر بدن مانند بازوها یا فک

اگر تصور می کنید که علائمتان مربوط به حمله قلبی است، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اپراتور اورژانس می تواند با پرسیدن سوالاتی در مورد علائمتان به شما کمک کند تا بتوانید علت درد را تشخیص دهید.

علت درد قفسه سینه ناشی از اضطراب چیست؟

هنگامی که مضطرب هستید، بدن می تواند واکنش های فیزیکی مانند عرق کردن یا تنگی نفس را ایجاد کند. هنگامی که اضطراب دارید، مغز و بدن یک پاسخ استرسی فوری را تنظیم می کنند. این پاسخ شامل تغییرات فیزیولوژیکی است. بدن ممکن است این پاسخ را به سرعت تعدیل کرده یا تشدید کند.

پاسخ استرسی می تواند شامل یک پاسخ روانی یا احساسی باشد. در این حالت به سرعت رفتار تهاجمی از خود نشان داده و یا ناراحت می شوید. این پاسخ ها به نام پاسخ های جنگ و یا پرواز شناخته می شوند. هنگامی که دچار تنش و یا اضطراب می شوید، بدن شما خود را آماده می کند تا با این موقعیت مبارزه کرده یا فرار کنید.

اگر این واکنش استرسی یا مبارزه کننده زیاد طول نکشد، بدن در عرض ۳۰ دقیقه به حالت عادی خود باز می گردد. اما اگر این حالت طولانی شود، شما دچار افزایش تنش عضلانی شده و در پی آن ممکن است درد قفسه سینه ناشی از اضطراب را تجربه کنید.

به همین ترتیب، استرس ایجاد شده در یک لحظه می تواند ضربان قلب را افزایش دهد و قلب را مجاب کند تا با نیروی بیشتری تپش داشته باشد. ترکیب این عوامل با سفتی عضلات قفسه سینه می تواند باعث ایجاد درد غیر معمول در قفسه سینه شود.

درمان های خانگی

اگر احساس اضطراب می کنید، می توانید ذهن و بدن خود را با استفاده ار تکنیک های ساده کنترل کنید. این تکنیک ها ممکن است همیشه موثر نباشند. اما زمانی که نیاز به کمک به کنترل اضطراب خود دارید، نقطه شروع خوبی هستند.

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب
درد قفسه سینه ناشی از اضطراب

تمرین تنفس عمیق

تمرکز کردن و نفس عمیق می تواند ذهن و بدن را آرام کند. وارد یک اتاق و محل آرام شوید و تا ۱۰ شماره نفس عمیق بکشید. نفس خود را یک ثانیه نگه دارید. ۱۰ بار به این صورت نفس بکشید. پس از چند بار تکرار این روش تنفسی، میزان ضربان قلب شما کاهش می یابد.

بررسی وضعیت

احساس اضطراب خود را بپذیرید و با آن رو به رو شوید. برای درک بهتر وضعیت سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا درباره چیزی که نمی توانید آن را کنترل کنید نگران هستید؟
  • آیا از وقوع نتیجه ناامید کننده می ترسیدید؟
  • آیا وارد موقعیتی شده اید که نمی توانید نتیجه آن را کنترل کنید؟

در مورد حس هایی که دارید با یک فرد قابل اعتماد صحبت کنید.

تصویر یک صحنه زیبا

اگر احساس اضطراب می کنید، سعی کنید به یک مکان آرامش بخش فکر کنید. این کار می تواند بسیار مفید باشد. به خصوص زمانی که اجتناب از محیطی که شما را مضطرب می کند، امکان پذیر نباشد. در حالی که به یک منظره زیبا فکر می کنید، نفس عمیق نیز بکشید.

استفاده از اپلیکشن های آرامش دهنده

اپلیکیشن های مخصوص تلفن های هوشمند که برای کاهش اضطراب طراحی شده اند می توانند از طریق تکنیک های کاهش دهنده استرس، شما را آرام کنند. برنامه های مخصوص آموزش مدیتیشن نیز در این بازار وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند تا آرام شوید. بسیاری از این برنامه ها رایگان هستند. بنابراین چند مورد از آن ها را روی گوشی خود نصب کرده و تستشان کنید.

اقدام در مورد بهبود سلامت جسمی

آیا مراقب بدن خود هستید؟ آیا به اندازه کافی می خوابید؟ آیا خوب غذا می خورید؟ مراقبت از بدن به منزله مراقبت از از ذهن است. درست است که این کار به طور مستقیم به درمان درد قفسه سینه ناشی از اضطراب کمک نمی کند، اما ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به اضطراب و درد قفسه سینه ناشی از آن در آینده کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اضطراب و درد قفسه سینه شدید یا مزمن است، ممکن است لازم باشد با درمانگر مشورت کنید. او می تواند از طریق صحبت کردن در مورد موقعیت هایی که موجب اضطراب می شوند، به شما کمک کند تکنیک های مقابله ای را بیاموزید. اگر در بیشتر مواقع مضطرب هستید، یادگیری این تکنیک ها برای شما واجب است.

درمانگر یا روانپزشک ممکن است بتواند تکنیک های مقابله ای را به شما آموزش دهد که به شما امکان کنترل و امنیت را می دهند. وقتی احساس آرامش می کنید، علائمتان، از جمله درد قفسه سینه، کم کم از بین می روند.

اگر یادگیری تکنیک های مربیگری یا تمرینات ذهنی در کاهش درد موثر نباشند، ممکن است لازم باشد دارو برایتان تجویز شود. اما داروهای ضد اضطراب که معمولا در این شرایط توصیه می شوند دارای عوارض جانبی هستند. بنابراین سعی کنید با یادگیری تکنیک های آرامش بخش درد خود را کنترل کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درد قفسه سینه و مهمترین علل ایجاد آن

انواع درد قفسه سینه و روش های تشخیص و درمان آن ها

اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب

نحوه مقابله با اضطراب یا حملات هراس چیست؟

[/quote]

نکته آخر

شناسایی اضطرابی که موجب درد قفسه سینه می شود یک گام مهم در درمان بیماری است. در این شرایط همزمان با این که یاد می گیرید چطور اضطراب خود را کنترل کنید، یاد خواهید گرفت که چطور عواقب ناخواسته مانند درد قفسه سینه را مدیریت کنید.

منابع:

  1. ?Am I having a panic attack or a heart attack
  2. Anxiety disorder in patients with non‐specific chest pain in the emergency setting
  3. Anxiety disorders
  4. Chest pain
  5. Panic attacks and panic disorder