مهمترین خواص و فواید تخم مرغ برای بدن

متخصصان تغذیه معتقدند که تخم مرغ مغذی ترین مواد غذایی بر روی زمین می باشد. آن ها با پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های خوب و مواد مغذی مختلف اثری فوق العاده بر روی بدن دارند. در ادامه از مهمترین خواص و فواید تخم مرغ برای بدن بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

خواص و فواید تخم مرغ برای بدن

تاثیر تخم مرغ بر روی چشم

تخم مرغ بیش از هویج می تواند برای سلامت چشم مفید باشد. زرده تخم مرغ حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها لوتئین و زیگزانتین است. این آنتی اکسیدان های قوی می توانند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و دیگر مشکلات معمول چشم را کاهش دهند.

با توجه به مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه تافتز که در آگوست ۱۹۹۹ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، این آنتی اکسیدان ها به طور چشمگیری در زرده تخم مرغ یافت می شود. پس خوردن تنها سفیده آن نمی تواند این آنتی اکسیدان ها را به بدن شما برساند. از طرفی کمبود ویتامین A هر ساله موجب ۵۰۰۰۰۰ موارد جدید کوری می شود. این ویتامین، به مقدار فراوان در تخم مرغ یافت می شود.

تاثیر تخم مرغ بر کاهش وزن

اگر چه برخی از مردم بیشتر از محتوای چربی تخم مرغ شنیده اند و بر همین اساس نتیجه گرفته اند که این ماده برای کاهش وزن مناسب نیست، اما با توجه به مطالعه ای که در مجله کالج آمریکایی تغذیه منتشر شده، مشخص گردید که افرادی که برای صبحانه تخم مرغ می خوردند بهتر قادر به کنترل اشتهای خود در طول روز هستند. این سبب می شود تا تجربه گرسنگی کمتر و احساس سیری بیشتر شود. این نتایج در برابر گروهی که از صبحانه های غنی از کربوهیدرات استفاده کرده بودند حاصل شد. در هر حال این خاصیت باعث می شود کالری کمتری پس از خوردن تخم مرغ مصرف کنید. محققان معتقدند این خاصیت تا ۳۶ ساعت بر روی بدن باقی خواهد ماند.

مهمترین خواص و فواید تخم مرغ برای بدن
فواید تخم مرغ برای بدن

تاثیر تخم مرغ بر روی ساخت استخوان و عضلات

تخم مرغ یکی از معدود منابع طبیعی حاوی ویتامین D است که هنگامی که با کلسیم ترکیب می شود می تواند موجب ترویج استخوان های قوی شده و از پوکی استخوان جلوگیری کند. پروتئین متعادل موجود در تخم مرغ در ساخت عضلات قوی به شما کمک خواهد کرد.

تاثیر تخم مرغ بر سلامت مغز

از آنجا که یک ماده مغذی ضروری به نام کولین در تخم مرغ وجود دارد، این ماده غذایی می تواند قدرت مغز را افزایش دهد. یک مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، ۱۳۹۱ داوطلب بین سنین ۳۶ تا ۸۳ مورد بررسی قرار گرفتند. این گروه با افزایش کولین در رژیم غذاییشان توانستند عملکرد شناختی، بصری و کلامی خود را بهبود دهند.

علاوه بر این، مطالعه ای که در مجله انگلیسی تغذیه منتشر شد بیش از ۲۰۰۰ بزرگسال را در دهه ۷۰ مورد سنجش قرار داد. یافته ها نشان داد ارتباط مثبت بین افزایش کولین و اجرای بهتر آزمون شناختی از جمله سرعت ادراک، سرعت حسی حرکتی و عملکرد اجرایی وجود دارد. یک تخم مرغ بزرگ می تواند ۳۵ درصد از نیاز کولین روزانه شما را فراهم کند.