علل و درمان های طبیعی درد زیر بغل

درد زیر بغل به طور کلی می تواند از عوامل بسیاری ناشی شود. مناطق زیر بغل شامل غدد لنفاوی است که می تواند ملتهب و عفونی شوند، که در این صورت درد در سمت چپ زیر بغل حس می شود و یا آسیب دیدگی و ملتهب شدن عضلات، تاندون ها و اعصاب در زیر بغل، ناراحتی یا درد در ناحیه زیر بغل را به وجود آورد. بسیاری از افراد زمانی که درد زیر بغل را حس می کنند مضطرب می شوند، به خصوص اگر آن درد با توده یا تورم همراه باشد. در اغلب موارد، علت درد زیر بغل بی ضرر است و به خودی خود درمان می شود. ما درادامه عوامل ایجاد کننده درد زیر بغل را نام برده, علل و درمان های طبیعی را برای هر علت بررسی کرده ایم. با ما همراه شوید.

علل درد زیر بغل

برخی از افراد این درد را به صورت خفیف و برخی نیز با شدت زیادی تجربه می کنند اما به طور کلی می توان دلایل درد در این ناحیه از بدن را به شرح زیر برشمرد.

تورم غدد لنفاوی

تورم غدد لنفاوی می تواند دلیلی برای درد زیر بغل باشد. بخشی از سیستم ایمنی بدن که به سیستم لنفاوی معروف است  متشکل از گره های لنفاوی در مناطق مختلف بدن است. یکی از آن مناطق زیر بغل است. دکتر جنیفر رابینسون می گوید: عفونت می تواند باعث تورم غدد لنفاوی و پس از آن درد شود. بنابراین، حساسیت به لمس و احساس درد در آن زمان، در زیر بغل می تواند نشانه ای باشد بر این که بدن در حال مبارزه با یک عفونت است. دکتر رابینسون همچنین می گوید که اگر شما یک توده سخت زیر بغل خود احساس می کنید که حرکت نمی کند  و باعث درد نیز نمی شود، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های دیگری در ارتباط با سیستم لنفاوی وجود دارند که می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه زیر بغل شوند. به عنوان مثال یک عفونت پوستی باکتریایی استرپتوکوک نیز می تواند منجر به احساس این درد شود.

بثورات زیر بغل

بثورات زیر بغل نیز دلیلی برای ناراحتی یا درد زیر بغل است. در این حالت همراه این بثورات، خارش دار شدن و پوسته پوسته شدن را نیز خواهید داشت. دلایل بسیاری برای بثورات زیر بغل است که باعث درد در ناحیه زیر بغل می شوند. این دلایل عبارتند از:

  • درماتیت یا پسوریازیس
  • عفونت های قارچی
  • کاندیدیاز
  • عفونت استافیلوکوکوس

برای کمک به درمان عرق زیر بغل، شما می توانید از روغن نارگیل در منطقه آسیب دیده استفاده کنید. روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و مرطوب کنندگی است که می تواند به تسکین درد و بثورات زیر بغل کمک کند. روغن نارگیل همچنین کمک می کند تا به صورت موضعی مخمر عفونت درمان شود. شما باید از این روغن چند بار در روز استفاده کرده تا به نتیجه دلخواه برسید. شما همچنین می توانید ۲-۳ قطره از روغن درخت چای را به روغن نارگیل اضافه کرده و استفاده کنید.

درخت چای دارای خواص ضد قارچ است که می تواند در از بین بردن عفونت و تسکین درد موثر باشد. آلوئه ورا نیز می تواند به شما در درمان جوش های زیر بغل که باعث درد در آن منطقه می شوند کمک کند. آلوئه ورا دارای اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی است و شما می توانید از آن برای درمان مشکلات پوستی مثل عرق زیر بغل استفاده کنید. گاهی اوقات دئودورانت، خود می تواند موجب عرق و درد زیر بغل شود. خاطر نشان می کنیم روغن نارگیل به عنوان یک عنصر طبیعی دقیقا مانند دئودورانت عمل می کند.

کشیدگی عضله

یک کشیده عضله می تواند منجر به درد شدید زیر بغل شود. کشیدگی عضلات معمولا زمانی اتفاق می افتد که شما به دست خود بیش از حد فشار وارد می کنید، برای مثال، هنگام ورزش و یا بلند کردن جسم سنگین و یا انجام یک عمل تکراری در طی یک دوره زمانی طولانی این کشیدگی ایجاد می شود.

برای تسکین درد زیر بغل ناشی از یک کشیدگی عضله توصیه می شود به بازوی آسیب دیده استراحت داده شود. برای کاهش درد، شما می توانید یک کیسه یخ را به مدت ۲۰ دقیقه ۴ بار در روز بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. به یاد داشته باشید که هرگز یخ را به طور مستقیم بر روی پوست نگذارید. شما باید آگاه باشید که سرما درمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آسیب دیدگی استفاده می شود. پس از این دوره شما نیاز به استفاده از درمان های حرارتی یا گرما درمانی دارید.

علل و درمان های طبیعی درد زیر بغل
علل و درمان های طبیعی درد زیر بغل

دررفتگی شانه

اگر به همراه درد زیر بغل احساس سوزن سوزن شدن، ضعف یا بی حسی در گردن و بازوی خود را تجربه می کنید ممکن است دچار دررفتگی شانه شده باشید. در صورت دررفتگی شانه شما باید فوری به پزشک مراجعه کنید. توصیه می شود برای کاهش درد شانه از کمپرس یخ به مدت ۲۰ دقیقه به فاصله زمانی ۳ الی ۴ ساعت برای دو روز اول استفاده کنید سپس همین کار را با کمپرس آب گرم انجام دهید.

آسیب شبکه بازویی

آسیب شبکه بازویی آسیبی است که به اعصاب دو طرف گردن وارد شده باشد. این اعصاب مسئول تکان دادن بازوها هستند. آسیب شبکه بازویی درد شدید در تمام مناطقی که اعصاب آسیب دیده اند، از جمله درد زیر بغل را به وجود می آورند.

بیماری ریفلاکس معده (GERD)

در موارد نادر، GERD می تواند درد در ناحیه زیر بغل را به وجود آورد. دکتر مارک بیبایستکی توضیح می دهد که GERD می تواند باعث ملتهب شدن دیافراگم شده و اعصاب در ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد و در پی آن سبب درد در بازوها و شانه شود. راه های بسیاری وجود دارد که شما می توانید برای درمان مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده استفاده کنید. شایان ذکر است که GRED نیز یکی از علل معده درد بعد از غذا خوردن است.

درد پستان

با توجه به تعریف بنیاد سرطان پستان، درد پستان هر نوع ناراحتی، حساسیت به لمس، یا درد در پستان و یا منطقه زیر بغل را می گویند. درد پستان و درد زیر بغل معمولا در زنان قبل از دوره قاعدگی ایجاد می شود. این بنیاد اطمینان می دهد که تعدادی از علل بی ضرر وجود دارد که موجب درد پستان شده که معمولا نشانه ای از سرطان نیستند.

سرطان پستان

مهم این است که همه زنان به طور منظم سلامت پستان خود را برای با خبر شدن از علائم یا تغییرات چک کنند. یکی از نشانه های سرطان پستان وجود توده در پستان، زیر بغل یا ترقوه است. انجمن سرطان آمریکا می گوید که گاهی اوقات تورم یا توده در زیر بغل می تواند قبل از اینکه توده در پستان احساس شود به وجود آید. اگر غدد لنفاوی زیر بغلتان متورم یا دردناک است باید علائم توسط پزشک بررسی شود. سرطان پستان از جمله سرطان هایی است که در صورت تشخیص سریع و به موقع قابل درمان است.

اینترکوستو عصبی

متخصص درد، دکتر جیسون جی آتامان می گوید که درد زیر بغل می تواند با نورالژی اینترکوستو ایجاد شود. این مشکل مربوط به آسیب اعصاب نخاعی است که به بازو می رسند. این درد اغلب پس از عمل جراحی سینه اتفاق می افتد اما می تواند در نتیجه پرتودرمانی یا ضربه به دنده نیز ایجاد شود.

اپیلاسیون و یا اصلاح

از بین بردن موهای زیر بغل درد را فقط در طی فرایند ایجاد می کند. در این فرآیند پوست می تواند آلوده شود و تولید درد کند. اپیلاسیون نیز ممکن است باعث فرو رفتن مو در پوست شده  و برجستگی، جوش یا کیست زیر بغل را موجب شود. این جوش ها حتی گاهی آلوده می شوند و درد را بیشتر می کنند. برای تسکین پوست تحریک شده پس از اصلاح و جلوگیری از درد زیر بغل می توانید از ضماد آلوئه ورا در این نواحی استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد شدید بود و یا در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد کرد، به پزشک مراجعه کنید. علل جزئی مانند سرماخوردگی، گرفتگی عضلانی و عفونت های باکتریایی، شایع ترین دلایل درد زیر بغل هستند. اما این درد که همراه با حضور توده است می تواند نشانه ای از عفونت ها و بیماری های جدی از جمله سرطان و HIV باشد.

در صورت وجود بیماری های زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • سرطان
  • بیماری سل
  • برخی از عفونت های منتقله از طریق رابطه جنسی، به ویژه سیفیلیس
  • تب خراش گربه ناشی از عفونت باکتریایی
  • توکسوپلاسموز
  • اچ آی وی

علائمی که ممکن است نشانه ای از خطرات جدی باشند و نیاز به مراقبت های پزشکی دارند عبارتند از:

  • تورم غدد لنفاوی که بیش از ۱ یا ۲ هفته طول می کشد و علت شناخته شده ای ندارد
  • تورم غدد لنفاوی که ممکن است منحصر به حساسیت به لمس شود
  • تورم غدد لنفاوی متعدد در بدن، مانند غدد موجود در کشاله ران، سر و گردن
  • تب و تعریق شبانه
  • حضور توده های سفت
  • مشکل در تنفس و بلع
  • کاهش وزن بدون علت
  • یبوست یا تغییر در حرکت روده
  • خستگی مداوم

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درد زیر بغل چپ و علل شایع ایجاد کننده آن

روش های خانگی درمان توده زیر بغل

[/quote]

درمان های خانگی

روش های معمولی که برای کمک به کاهش درد زیر بغل به کاربرده می شوند عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد عضلانی
  • مصرف داروهای ضد التهابی، از جمله ایبوپروفن برای کاهش التهاب و درد مرتبط با آن
  • ماساژ دادن برای ترویج گردش خون و کاهش تورم
  • استفاده از کمپرس گرم برای کاهش تورم و درد غدد لنفاوی
  • استفاده از استروئیدهای موضعی، کرم ضد قارچی و یا داروهای مفید برای درمان بیماری پوستی که باعث درد زیر بغل می شوند.
  • استفاده از مرطوب کننده ها برای جلوگیری از خشکی بیش از حد و بیماری های پوستی مرتبط. از محصولاتی که حاوی گلیسیرین یا سایر مواد آبرسان هستند، استفاده کنید.
  • تمیز نگه داشتن زیر بغل برای جلوگیری از عفونت
  • اجتناب از شستشوی بدن با صابون و مواد شوینده که حاوی آلرژن ها یا مواد حساس زا هستند.
  • اجتناب از قرار دادن بیش از حد بدن در آب و هوا گرم برای جلوگیری از تعریق
  • استفاده از لباس های شل و گشاد برای جلوگیری از خشک شدن پوست
  • اجتناب از اصلاح موی زیر بغل با تیغ که موجب تحریک بیشتر پوست این ناحیه می شود
  • اجتناب از به اشتراک گذاشتن ابزار و لوازم شخصی برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی

روش های درمان درد زیر بغل

خط اول درمان توصیه شده برای درد زیر بغل بستگی به علت آن دارد. اگر عفونت یا بیماری عامل آن باشد، پزشک تقریبا همیشه استراحت کردن را توصیه می کند. گاهی این درد به داروهای ضد التهابی پاسخ می دهد. کنترل بیماری های ایمنی، از جمله لوپوس و آرتریت روماتوئید، اغلب درد زیر بغل را کاهش می دهد.

در بعضی از افراد، به خصوص کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، غدد لنفاوی ممکن است زودتر آلوده شوند. اگر این آلودگی درمان نشوند، عوارض زیر ایجاد می شود:

  • آبسه. آبسه ها می توانند بسیار دردناک باشند و ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک ها و تخلیه داشته باشند.
  • باکتریمی (عفونت در جریان خون). عفونت های باکتریایی درمان نشده، به خصوص عفونت غدد لنفاوی، می توانند جریان خون را آلوده کنند و باعث سپسیس شوند. سپسیس می تواند خطرناک باشد و به درمان بیمارستانی نیاز دارد. درمان نکردن سپسیس می تواند منجر به نارسایی اندام ها و در نهایت مرگ شود.

منبع:

What you need to know about armpit pain