چه مواد مغذی در موز رسیده وجود دارد؟

موز رسیده حاوی غلظت بالایی از فیبر غذایی، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین B-6 و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد گزارش می دهد که رژیم غذایی که غنی از مواد مغذی در موز است می تواند خطر ابتلا به مشکلات پزشکی را کاهش دهد. اما اگر به لاتکس حساسیت دارید از خوردن موز اجتناب کنید. زیرا موز حاوی برخی از پروتئین های مشابه به لاتکس است و ممکن است یک واکنش شدید ایجاد کند. اگر با خوردن موز دچار کهیر، تورم صورت و یا مشکل در بلع غذا شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مواد مغذی در موز

فیبر غذایی

یک فرد بالغ با رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری نیاز به ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه خود دارد. در یک موز رسیده متوسط ۱۲ درصد فیبر وجود دارد. موز حاوی فیبر محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول در طول هضم تجزیه نمی شود بنابراین برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. مصرف بالای فیبر محلول ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت را کاهش دهد. خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی از فیبر مانند موز ممکن است از سکته مغزی، چاقی، بیماری های قلبی و فشار خون بالا جلوگیری کند.

ویتامین C

یک موز متوسط حدود ۱۵ درصد از ویتامین C مورد نیاز برای بزرگسالان را فراهم می کند. ویتامین C کافی، سلامت پوست و استخوان را تضمین می کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، آرتروز و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش دهد. میزان ویتامین C در یک موز رسیده، با قرار گرفتن در معرض نور شدید، حرارت و هوا کاهش پیدا می کند. ذخیره موز رسیده برای بیش از سه تا چهار روز پس از خرید توصیه نمی شود. در این مدت نیز باید موز را در مکان سرد و تاریک قرار دهید.

چه مواد مغذی در موز رسیده وجود دارد؟
چه مواد مغذی در موز رسیده وجود دارد؟

ویتامین B6

یک فنجان از تکه های موز رسیده شامل ۰٫۵۵ میلی گرم ویتامین B-6، و یا ۴۲ درصد از میزان نیاز روزانه ویتامین B-6 یک فرد بزرگسال است. ویتامین ب ۶، که به نام پیریدوکسین نیز شناخته می شود، به متابولیسم، سنتز انرژی، ترشح انتقال دهنده های عصبی و هورمون هایی مانند سروتونین و ملاتونین کمک می کند. مصرف کافی ویتامین B-6 به طور منظم از مواد غذایی مانند موز ممکن است شما را با احتمال کمتری برای ابتلا به آرتریت روماتوئید، افسردگی و بیماری های قلبی رو به رو کند.

پتاسیم

موز رسیده در هر فنجان ۱۱ درصد پتاسیم توصیه شده روزانه برای یک نفر را تامین می کند. پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت است. این ماده برای توسعه و نگهداری از دندان ها و استخوان ها لازم است و همراه با سدیم، موجب تنظیم پتانسیل غشاء سلولی می شود که اجازه می دهد تا عضلات با سلول های عصبی برای انتقال تکانه های الکتریکی مرتبط شود. یک رژیم غذایی که شامل میزان زیاد پتاسیم باشد ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه، فشار خون بالا، پوکی استخوان و سکته مغزی کمک کند.

آنتی اکسیدان ها

یکی از مواد مغذی در موز آنتی اکسیدان است. موز رسیده حاوی غلظت کمی بالاتر از ترکیبات آنتی اکسیدانی از موز نارس است. دکتر دیوید ال کاتز می گوید که آنتی اکسیدان ها قادر به مهار رادیکال های آزاد مخرب DNA و بافت سلولی هستند. رژیم غذایی غنی از انواع آنتی اکسیدان ها ممکن است در پیشگیری از سرطان ، بیماری های قلبی، دیابت و اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر موثر باشد. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۸ در مجله پزشکی “Fitoterapia” نشان داد که موز غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها کاتالاز، سوپر اکسید دیسموتاز و گلوتاتیون دارد.