احساس گیر کردن چیزی در گلو دارم، علت و درمان آن چیست؟

احساس گیر کردن چیزی در گلو یک تجربه آزار دهنده برای بسیاری از افراد است. به همین خاطر برخی از افراد مبتلا، سعی می کنند با بلع زیاد یا سرفه کردن این اختلال را درمان کنند. احساس گیر کردن چیزی در گلو می تواند با علائم غیر پایدار مانند خشونت صدا، تجمع بزاق در پشت گلو، التهاب، یا در برخی موارد، مشکل در بلع همراه باشد.

اصطلاح پزشکی احساس گیر کردن چیزی در گلو pharyngeus یا بغض در گلو است. دکتر میشل رایت می گوید که احساس بغض در گلو می تواند توسط عضلات که در بلع درگیر است، رخ دهد. وقتی این عضلات به درستی شل نشود، احساس می شود توده ای در گلو گیر کرده و نوعی انسداد در راه گلو وجود دارد. استرس، رفلاکس اسید معده به مری، عفونت گلو، واکنش های آلرژیک به مواد غذایی و یا گزش حشرات همگی می توانند احساس گیر کردن چیزی در گلو را برای انسان تدایی کنند.

بسیاری از داروهای خانگی می توانند به شما کمک کند تا از شر احساس داشتن یک توده در گلو رها شوید. برای مثال، اگر احساس گیر کردن چیزی در گلو از استرس بود، یادگیری مدیریت سطح استرس، به شما کمک می کند. اگر احساس توده در گلو از بازگشت بیش از حد اسید معده بود، داروهای خانگی برای رفلکس اسید کمک کننده اند. با این وجود، واکنش های آلرژیک که باعث تشدید احساس گیر کردن چیزی در گلو می شوند باید سریعا تحت نظارت پزشک قرار گیرد.

علل احساس گیر کردن چیزی در گلو

اجازه دهید به علل مختلفی که موجب می شود تجربه احساس توده در گلو کنید، نگاهی بیاندازیم و همچنین برخی از بهترین داروهای خانگی برای کاهش علائم و درمان ریشه ای احساس گیر کردن چیزی در گلو را به شما معرفی کنیم.

گیر کردن غذا

اگر احساس می کنید یک توده در گلو شما وجود دارد، می تواند نشان از گیر کردن مقدار کمی غذا در گلو باشد. مثلا گیر کردن یک تکه استخوان ماهی در گلو چنین حسی را ایجاد می کند. برای برطرف کردن انسداد جزئی در گلو، شما می توانید با خوردن چیزی نرم آن را برطرف کنید. برای مثال، اگر استخوان ماهی در گلو گیر کرده است جویدن نان سفید تا جایی که به خوبی با بزاق دهان مخلوط و نرم شده، و بلعیدن ناگهانی آن می تواند کمک کننده باشد.

برخی پیشنهاد می کنند که برای فرو بردن استخوانی که در گلو گیر کرده است مقدار زیادی کره بادام زمینی را بر روی نان مالیده و سپس نان را بجوید و مثل روش بالا، پس از نرم شدن کامل نان، آن را یکباره ببلعید. به این روش به احتمال زیاد استخوان ماهی به کره گیر کرده و از جای خود حرکت می کند.

شما همچنین می توانید یک قاشق عسل را برای کمک به خلاص شدن از شر غذا و استخوانی که در گلو گیر کرده است، ببلعید. خواص ضد التهابی عسل به تسکین بافت تحریک شده گلو کمک خواهد کرد. راه ساده تر برای از بین بردن احساس گیر کردن چیزی در گلو سرفه های ناگهانی است.

ریفلاکس (GERD)

معمولا دلیل عمده برای احساس گیر کردن چیزی در گلو ریفلاکس معده به مری است. در این عارضه، به دلیل افزایش اسید معده، اسید به مری برگشته و موجب سوزش سر دل و قفسه سینه می شود و طعم تلخ در دهان ایجاد می کند. مجله The World Journal of Gastroenterology گزارش داد که احساس بغض در گلو، در بیش از ۶۰٪ از افرادی که از GERD رنج می برند، تجربه می شود. در این شرایط، به دلیل تحریک و التهاب مری، توسط اسید معده، توده در گلو احساس می شود. رفلاکس همچنین موجب گرفتگی صدا نیز می شود.

اگر به ریفلاکس معده مبتلا هستید، می توانید از جوش شیرین برای درمان استفاده کنید. جوش شیرین کمک می کند تا بخشی از محتوای اسید در معده خنثی شده و التهاب کاهش یابد. برای استفاده از این درمان کافی است نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کرده و برای کاهش سوزش سر دل بنوشید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب باید از این روش به طور منظم استفاده کنید. از طرفی جوش شیرین می توانید با دیگر داروها و مکمل ها تداخل داشته باشد.

نوشیدنی های حاوی عصاره آلوئه ورا نیز یکی دیگر از درمان های طبیعی است که می تواند به تسکین علائم سوزش سر دل کمک کند. همانطور که می دانید آلوئه ورا اثر تسکین دهنده بر روی پوست آسیب دیده دارد، با این حال، برای تسکین التهاب در مری نیز مفید است. مطالعات نشان داده اند که شربت آلوئه ورا یک درمان موثر برای GERD است. برای کمک به خلاص شدن از شر احساس گیر کردن چیزی در گلو ناشی از GERD، شما باید یک جرعه کوچک از عصاره آلوئه ورا را حدود ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

استرس

بسیاری از افراد وقتی تحت فشار و استرس هستند تصور می کنند چیزی در گلویشان گیر کرده است. دلیل این احساس این است که زمانی که ما تحت استرس هستیم، تنش عضلانی در بدنتان تمایل به اوج گرفتن دارد و این باعث تنگی در پشت گلو می شود.

ارتباط بین احساس گیر کردن چیزی در گلو و استرس در مجله Psychosomatic Research مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه نشان داد که بیمارانی که احساس می کنند که چیزی همیشه در گلویشان گیر کرده است، تحت تنش بیشتر از گروه کنترل بوده اند. همچنین مشخص شد که این افراد در مدت زمان قبل از حوادث استرس زا در زندگی خود، هیچ علائمی از بغض در گلو نداشتند. استرس بدن ما را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین این مهم است که راهی برای مدیریت سطح استرس پیدا کنیم.

برای از بین بردن استرس شما می توانید چند قطره اسانس اسطوخودوس را با روغن حامل ترکیب کرده و به وان حمام اضافه کنید. این محلول تسکین دهنده اعصاب است. حمام کردن با این محلول به مدت ۲۰ دقیقه در کنترل استرس بسیار مفید است. همچنین می توانید چند قطره عصاره سنبل را روی بالش خود بریزید تا به کمک آن سطح اصظراب و استرستان کم شود. کاهش استرس همچنین یکی از راه های موثر برای درمان رفلاکس معده است. یک مطالعه که در مجله American Journal of Gastroenterology منتشر شده نشان می دهد که ارتباط روشنی بین افزایش حساسیت به اسید معده در مری و استرس وجود دارد.

اختلال اضطراب

اگر شما از سطح بالایی از اضطراب رنج می برید و در مورد فعالیت های روزمره و حوادث همیشه نگران هستید، ممکن است احساس گیر کردن چیزی در گلو را نیز داشته باشید. محققان مجله The British Journal of General Practice می گویند که یک ارتباط بین بغض در گلو و اضطراب در بیماران وجود دارد. در واقع، ۹۶ درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطراب، احساس می کنند غذا در گلویشان گیر می کند و پایین نمی رود. دکتر کاتلین رومیتو معتقد است که داشتن بلع سخت نیز یکی از نشانه های اختلال اضطراب است.

تحقیقات دانشگاه مریلند نشان می دهد که زنجبیل و بابونه می تواند به کاهش اضطراب کمک کنند. شما می توانید از این دو ماده به عنوان چای به صورت روزانه استفاده کنید. سطح بالایی از اضطراب و وحشت می تواند درمان استرس را سخت تر کند. با این حال، بسیاری از داروهای خانگی موثر وجود دارند که می توانند به آرام کردن اعصاب و کاهش اضطراب و افسردگی کمک کنند. به عنوان مثال اسانس های ترنج، لیمو، گل شمعدانی، گل بابونه و چوب صندل احساس شدید اضطراب را برطرف می کنند.

بسیاری از افراد از مکمل های سروتونین یا دوپامین برای کمک به بهبود خلق و خو، درمان افسردگی، و به دست آوردن مجدد یک احساس عمومی از شادی در زندگی استفاده می کنند. کاهش اضطراب و استرس در زندگی شما، سلامت عمومی را افزایش می دهد.

ورم لوزه

التهاب لوزه ها می تواند باعث التهاب در گلو شده و منجر به احساس گیر کردن چیزی در گلو شود. در این شرایط شما همچنین ممکن است درد و مشکل در هنگام بلع را نیز تجربه کنید. دکتر Carol DerSarkissian می گوید که التهاب لوزه که توسط یک عفونت در پشت گلو ایجاد می شود می تواند منجر به تورم غدد در گردن، قرمزی، درد، تاول در گلو و تب شود. بنابراین، غدد متورم، به خصوص اگر گلو قرمز و ملتهب باشد، ممکن است باعث شود احساس کنید گلویتان مسدود شده و چیزی راه گلویتان را بسته است.

درمان های طبیعی زیاد و موثری برای کشتن باکتری هایی که باعث التهاب لوزه می شوند، کاهش قرمزی و التهاب در گلو وجود دارد. یکی از داروهای خانگی موثر برای ورم لوزه، غرغره کردن آب نمک است. محلول نمک می تواند به سرعت منجر به کاهش تورم در گلو شود. برای این کار نصف تا ۱ قاشق چای خوری نمک را به ۸ اونس آب اضافه کنید و چند بار در روز تا زمانی که تورم برطرف نشده از آن غرغره کنید. شما همچنین می توانید از سیر به جهت داشتن خواص ضد باکتری و ضد ویروسی برای درمان علائم التهاب لوزه استفاده کنید. اگر چه سیر دارای طعم و مزه قوی است اما به سرعت عفونت گلو را درمان می کند.

یک یا ۲ حبه سیر را چرخ کنید و ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا مواد تشکیل دهنده فعال آلیسین تشکیل شود. سپس آن را با ماست ساده یا عسل خام مخلوط کرده و ۲ الی ۳ بار در روز تا زمانی که التهاب لوزه برطرف شود از آن استفاده کنید.

تیروئید

مسائل مربوط به غده تیروئید نیز می تواند احساس گیر کردن چیزی در گلو ایجاد کند. در مطالعه ای که در بلژیک انجام شده مشخص شد که بزرگ شدن تیروئید موجب می شود علائم pharyngeus یا بغض در گلو بیشتر شده و مشکل در بلع نیز ایجاد شود. برای درمان و پیگیری اختلالات مربوط به غده تیروئید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

احساس گیر کردن چیزی در گلو
احساس گیر کردن چیزی در گلو

آلرژی

آلرژی شدید می تواند تورم جدی در گلو ایجاد کند و موجب مسدود شدن راه های هوایی شود. اگر فردی از شوک آنافیلاکتیک (واکنش آلرژیک جدی) رنج می برد، باید فورا به پزشک مراجعه کند. برخی از علائم دیگر واکنش آلرژیک، کهیر، عطسه، خارش لب یا زبان، خارش گلو و تنگی در گلو است. در مطالعاتی که در تایلند انجام شد مشخص گردید که بسیاری از افرادی که از احساس گیر کردن چیزی در گلو شکایت می کردند به درمان های ضد آلرژی پاسخ داده اند. پس اگر به غذای خاص و یا نیش حشرات حساسیت دارید، باید برای جلوگیری از تورم که باعث انسداد گلو می شود چاره ای بیاندیشید.

اگر واکنش آلرژیک جزئی دارید می توانید از یکی از آنتی هیستامین های طبیعی برای درمان آلرژی استفاده کنید. یکی از این آنتی هیستامین طبیعی برای کاهش ورم، گزنه است. این ماده مانند آنتی هیستامین ها عمل می کند و می تواند به درمان علائم آلرژی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم برگ خشک گزنه کمک می کند تا علائم آلرژیک از بین برود.

التهاب مری

التهاب مری، التهاب بافت مری است که می تواند باعث شود احساس کنید یک شیئی در گلو گیر کرده است. پزشکان در کلینیک مایو می گویند که شما می توانید علائم التهاب مری را با اجتناب از مصرف غذاهایی که باعث افزایش ریفلاکس می شود، حفظ تناسب اندام و ترک سیگار به حداقل برسانید.

شبکه مری و حلقه

شبکه مری و حلقه می تواند احساس انسداد در گلو ایجاد کند. Esophageal webs and rings از شایع ترین ناهنجاری های ساختاری مری است، و گاهی اوقات می تواند در هنگام بلع باعث دشواری شود. با توجه به تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، این وضعیت ممکن است به رفلکس اسید و یا کم خونی فقر آهن مرتبط باشد، پس شما می توانید اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان این اختلالات را انجام دهید.

سرطان حنجره

در اکثر موارد، احساس گیر کردن چیزی در گلو بی ضرر است و به راحتی می توان به طور طبیعی با استفاده از داروهای خانگی درمان شود. با این حال، گاهی اوقات می تواند ناحیه گلو سرطانی شده و چنین احساسی ایجاد کند. مرکز خدمات بهداشت ملی انگلستان اعلام کرده است که اگر بیماری احساس گیر کردن چیزی در گلو را به طور مداوم دارد و این انسداد به هیچ یک از روش های بالا پاسخ نمی دهد و ممکن است دردی در ناحیه اطراف گوش نیز ایجاد کند باید برای انجام معاینات پزشکی به دکتر مراجعه کند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

سفید شدن زبان و گلو درد ؛ علل و روش های درمان

برآمدگی ته گلو به چه دلیل ایجاد می شود؟ (برآمدگی های سفید، قرمز، زرد و یا سیاه)

[/quote]

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در اغلب موارد، احساس گیر کردن چیزی در گلو به خودی خود از بین می رود. با این حال، اگر درد یا علائم جدی همراه با این احساس وجود داشته باشد، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید. (۱) افرادی که قبلا احساس گیر کردن چیزی در گلو را تجربه کرده اند و به پزشک مراجعه کرده اند، مجددا نیازی به مراجعه به پزشک ندارند مگر اینکه علائمشان بدتر، متفاوت تر یا دردناک تر شود.

اگر علائم زیر را همراه با احساس گیر کردن چیزی در گلو دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • درد گلو یا گردن
  • کاهش وزن
  • علائمی که ناگهان پس از سن ۵۰ سالگی رخ می دهند
  • استفراغ
  • مشکل در بلعیدن
  • درد در هنگام بلعیدن
  • احساس خفگی در هنگام بلعیدن
  • ضعف عضلانی در گلو یا جاهای دیگر بدن
  • حضور توده در گردن یا گلو که قابل لمس یا دیدن باشد
  • بدتر شدن تدریجی علائم
  • نشانه هایی که عفونت یا سایر مشکلات جدی مانند تب یا تورم غدد لنفاوی را نشان می دهند

منابع:

  1. Complementary Therapies in Allergic Rhinitis
  2. Globus pharyngeus
  3. Feeling of Something Stuck in the Throat
  4. Globus Sensation