فواید روغن پونه کوهی برای بدن

روغن پونه کوهی به علت خواص آنتی باکتریال، خواص ضد قارچی و خواص ضد ویروسی دارای مزایای بسیار زیادی برای بدن است. خواص دارویی این روغن برای درمان خانگی برخی از بیماری ها بسیار مفید است. از این روغن می توانید برای درمان سرماخوردگی، خلاص شدن از شر عفونت های تبخال، از بین بردن آکنه، از بین بردن انگل ها و بهبود هضم استفاده کنید.

برای استفاده از این ماده نیز راه های زیادی وجود دارد. مثلا می توانید روغن پونه کوهی را با یک روغن حامل مخلوط کنید و از آن برای درمان عفونت های پوستی، التهاب و آکنه بهره ببرید. حتی می توانید از کپسول های حاوی روغن پونه کوهی برای کمک به افزایش سلامت دستگاه گوارش و کاهش جمعیت باکتری های بد در این بخش بدن استفاده کنید.

در ادامه این مقاله مجله پیام سلامت بیشتر در مورد خواص و نحوه استفاده از روغن پونه کوهی با شما صحبت خواهیم کرد.

روغن پونه کوهی

اسانس پونه کوهی (Origanum vulgare) یک اسانس بسیار مفید و دارای فعالیت های ضد میکروبی قوی است.

مجله Molecules گزارش می دهد که اسانس روغنی پونه معمولا در تهیه غذا و صنعت داروسازی استفاده می شود. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد روغن پونه کوهی دارای مزایایی زیادی برای سلامت بدن انسان است. ترکیبات این روغن حاوی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی هستند.

اسانس پونه کوهی از طریق تقطیر بخار استخراج می شود. در این روش برگ های پونه معمولا قبل از استخراج عصاره خشک می شوند. اجزای اصلی موجود در روغن پونه کوهی اورهان کارواکرول و تیمول هستند. محققان دریافته اند که این ترکیبات فعالیت آنتی اکسیدان یو ضد میکروبی دارند. برخی از خواص دارویی روغن پونه کوهی نیز به ترکیبات ارگانیک مانند ترپینن، ترپینول و فلاونوئیدها در آن باز می گردد.

نحوه مصرف روغن پونه

راه های بسیاری برای مصرف روغن پونه کوهی وجود دارد.

اگر می خواهید اسانس پونه را به صورت موضعی استفاده کنید، مهم است که به یاد داشته باشید که این روغن بسیار قوی و متمرکز است. بنابراین قبل از استفاده از آن بر روی پوست، باید آن را با کمی روغن حامل رقیق کنید. معمولا اگر ۲ الی ۳ قطره روغن پونه کوهی را در یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید کافی است. این ترکیب به درمان بسیاری از بیماری های پوستی کمک می کند.

اگر می خواهید از این ترکیب به صورت خوراکی استفاده کنید، حتما محصول استاندارد خریداری کنید. معمولا دوز توصیه شده به توجه به مقدار کارواکرول و تیمول، روی بسته بندی این محصولات درج شده است.

به عنوان مثال، برای از بین بردن انگل روده توصیه می شود که ۲۰۰ میلی گرم از این روغن را ۳ بار در روز به مدت ۶ هفته مصرف کنید.

برای استفاده از این اسانس به شکل استنشاق بخار، می توانید چند قطره از آن را در دستگاه بخور بریزید.

مزایای استفاده از روغن پونه کوهی

خواص آنتی باکتریایی (آنتی بیوتیک طبیعی)

ترکیبات موجود در این روغن مانند کارواکرول کمک می کنند تا بسیاری از گونه های باکتری استافیلوکوک در بدن از بین بروند. محققان می گویند که تکثیر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس باعث ایجاد بسیاری از عفونت ها می شود. این باکتری می تواند عفونت های پوستی، عفونت های ریوی و عفونت های تنفسی ایجاد کند. گونه های استاف این باکتری نیز باعث مسمومیت غذایی با مواد غذایی و نوشیدنی های آلوده می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ در مورد خواص ضد باکتری روغن پونه کوهی انجام شد نشان داد که این ماده می تواند به پیشگیری و درمان عفونت های زخم کمک کند. در این تحقیق، محققان روغن خام پونه را با روغن زیتون ترکیب کردند.

محققان همچنین دریافتند که روغن پونه کوهی در برابر عفونت MRSA موثر است و می تواند به درمان عفونت های ناشی از میکروب های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک کمک کند.

ترکیبات پونه مانند کارواکرول و تیمول در برابر برخی از عفونت های باکتریایی مقاوم هستند. روغن پونه برای درمان عفونت های پوسیدوموناس آئروژینوزا نیز مفید می باشد. پزشکان می گویند که این عفونت ها می توانند بر روی دستگاه ادراری، گوش، چشم، جریان خون و دستگاه تنفسی تأثیر بگذارند.

یکی از خواص آنتی باکتریال این روغن این است که عفونت Escherichia coli را زا بین می برد. تحقیقات نشان داده اند که پونه کوهی ارگانیک می تواند عفونت های E. coli را بهبود بخشد و از گسترش گونه های باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک جلوگیری کند.

خواص ضد ویروسی

این روغن می تواند عفونت های ویروسی را نیز از بین ببرد. تحقیقات انجام شده در برزیل نشان می دهد که روغن پونه کوهی خواص ضد ویروسی قوی نسبت به برخی از میکروب ها دارد. به عنوان مثال، کارواکرول در این روغن باعث کاهش روتا ویروس، ویروس تبخال و عفونت های تنفسی ویروسی می شود. محققان دریافتند که این روغن بر روی بدن انسان ها و حیوانات فعالیت ضد ویروسی موثری دارد.

آزمایشات انجام شده بر روی موش نشان داده اند که اسانس این گیاه نواورویروس را از بین می برد. نوروویروس و روتا ویروس هر دو از باکتری هایی هستند که باعث اسهال، تهوع و استفراغ می شوند.

درمان تبخال

خواص ضد ویروسی روغن پونه کوهی می تواند به پوست شما کمک کند تا عفونت های ویروسی ناشی از تبخال را از بین ببرد.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان داده اند که ترکیبات روغن پونه کوهی می توانند به درمان تبخال کمک کنند. به عنوان مثال ترکیب تیمول، خواص ضد ویروسی قوی علیه ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) دارد. استفاده از روغن پونه پس از مشاهده اولین علامت تبخال باعث کاهش زمان بهبودی می شود. این ماده به تجزیه ساختار سلول کمک می کند. این تجزیه به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا به طور موثر عفونت های ویروسین که منجر به تبخال می شوند را از بین ببرد.

درمان عفونت های تنفسی

خواص ضد میکروبی روغن پونه کوهی می تواند برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت هایی که بر روی دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند مفید باشد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان می دهد که اسانس گیاه پونه به طور سنتی برای کاهش اختلالات تنفسی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. شایعترین انواع عفونت های تنفسی که با این اسانس قابل درمان هستند عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا

مصرف این روغن موجب کاهش بسیاری از عوارض تنفسی در این بیماری ها می شود. به عنوان مثال، روغن پونه بر روی درمان عفونت های استافیلوکوک موثر است. این عفونت اغلب باعث برونشیت، سرفه شدید و حتی پنومونی می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد که روغن پونه کوهی می تواند بسیاری از علائم مرتبط با عفونت سرماخوردگی را کاهش دهد. محققان گفتند که استفاده از چنین داروهای گیاهی برای درمان عفونت ها می تواند نیاز به تجویز آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد.

خواص ضد قارچی

یکی دیگر از فواید روغن پونه کوهی، اثربخشی آن در برابر عفونت های قارچی است.

عفونت های کاندیدا یکی از عفونت های قارچی هستند که می توانند بر روی دهان و یا اندام تناسلی تاثیر بگذارند. تحقیقات نشان داده اند که اسانس این گیاه می تواند ۱۶ نوع از گونه های کاندیدا را از بین ببرد. روغن پونه کوهی برای درمان کاندیدیازیس نیز موثر است. محققان معتقدند که این اسانس می تواند به عنوان یک درمان جایگزین برای کاندیدیازیس استفاده شود.

اثر ضد قارچی روغن پونه کوهی عمدتا به تیمول در آن باز می گردد. برخی از محققان دریافتند که تیمول اثربخشی برخی داروهای ضد قارچی مانند نایساتین را افزایش می دهد.

فواید روغن پونه کوهی برای بدن
فواید روغن پونه کوهی برای بدن

درمان التهاب پوست

روغن پونه کوهی یک ترکیب طبیعی خوب برای درمان اگزما، پسوریازیس یا سایر انواع بثورات پوستی است. خواص ضد التهابی این روغن می تواند به کاهش التهاب پوست کمک کند. تحقیقات نشان داده اند که کارواکرول در این روغن باعث کاهش پاسخ التهابی در پوست می شود. این ماده اثر شفابخش بر روی زخم های پوستی دارد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که پونه یکی از عصاره های گیاهی مفید برای درمان بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس و اگزما است.

کاهش برخی از مشکلات گوارشی

مصرف روغن پونه به صورت خوراکی می تواند به درمان انواع اختلالات گوارشی کمک کند. مطالعات نشان داده اند که کارواکرول که از ترکیبات ضد التهابی پونه است، توانایی درمان زخم معده را دارد.

یک مطالعه که بر روی موش ها انجام شد نشان داد که ترکیبی از اسانس آویشن و پونه کوهی به کاهش التهاب در روده کمک می کند و علائم کولیت را از بین می برد.

درمان رشد بیش از اندازه باکتری ها در روده کوچک (SIBO)

یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی که برای افراد ایجاد می شود، رشد بیش از حد باکتری در روده است. SIBO می تواند علائمی مشابه با سندرم روده تحریک پذیر ایجاد کند و منجر به نفخ، درد شکم، تولید گاز و اسهال شود. تحقیقات نشان داده اند که مصرف دوز مناسب از این روغن مانع رشد میکروب های روده می شود. فعالیت ضد التهابی و ضد باکتری روغن پونه کوهی برای درمان رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک مفید است.

خواص قلبی و عروقی

مصرف روغن پونه کوهی ممکن است به کاهش قند خون و کاهش کلسترول کمک کند.

تحقیقاتی که به مزایای ضد التهابی روغن پونه کوهی اشاره کرد اذعان داشته است که این ماده در مدیریت بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی نقش دارد. ترکیبات موجود در این عصاره فشار خون بالا را کاهش داده و سلامت عروق را بهبود می بخشد. روغن پونه می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو نیز کمک کند.

درمان انگل روده

شما می توانید کرم های روده و سایر انگل های روده ای را به کمک مصرف این ماده از بین ببرید.

یک مطالعه نشان داد که مصرف ۶۰۰ میلی گرم روغن این گیاه باعث از بین رفتن انگل های روده ای خاص می شود. در این آزمایش افراد آلوده به مدت ۶ هفته کپسول روغن پونه کوهی مصرف کردند. مصرف این ماده  باعث بهبود علائم گوارشی آن ها شد.

درمان عفونت گوش

مجله Infectious Diseases در سال ۲۰۰۵ نتایج مطالعه ای که بر روی موش های دارای اوتیت حاد (عفونت گوش میانی) انجام شده بود را منتشر کرد. محققان دریافتند که تیمول و کارواکرول دارای فعالیت ضد میکروبی هستند و موجب کاهش زمان بهبودی در مقایسه با دارونما می شوند. محققان نتیجه گرفتند که استفاده از این روغن در کانال گوش می تواند درمان موثری برای عفونت حاد اوتیت باشد.

خواص ضد سرطانی

مانند بسیاری از اسانس های گیاهی، ترکیبات موجود در این اسانس ممکن است به مهار رشد و گسترش سرطان های خاص کمک کنند.

مجله Molecules گزارش داد که روغن پونه کوهی به مهار رشد سلول های سرطانی در بدن انسان کمک می کند. مطالعات دیگر نشان داده اند که کارواکرول می تواند به جلوگیری از گسترش انواع خاصی از تومورها و محافظت از DNA در سلول های بدن انسان کمک کند.

منابع:

  1. Chemical composition and antioxidant activities of essential oils from different parts of the oregano
  2. Staphylococcus aureus and Staphylococcal Food-Borne Disease: An Ongoing Challenge in Public Health
  3. Susceptibility of herpes simplex virus type 1 to monoterpenes thymol, carvacrol, p-cymene and essential oils of Sinapis arvensis L., Lallemantia royleana Benth. and Pulicaria vulgaris Gaertn
  4. Antifungal activity and mode of action of thymol and its synergism with nystatin against Candida species involved with infections in the oral cavity: an in vitro study
  5. Anti-inflammatory, tissue remodeling, immunomodulatory, and anticancer activities of oregano (Origanum vulgare) essential oil in a human skin disease model
  6. Anti-inflammatory and anti-ulcer activities of carvacrol, a monoterpene present in the essential oil of oregano
  7. Essential Oils of Oregano: Biological Activity beyond Their Antimicrobial Properties
  8. Repellency of the Origanum onites L. essential oil and constituents to the lone star tick and yellow fever mosquito
  9. Effective treatment of experimental acute otitis media by application of volatile fluids into the ear canal