انار یک میوه محبوب در خاورمیانه، هند و دیگر کشورهای آسیایی است. با این حال، محبوبیت این میوه به صورت روز افزون در سراسر جهان رو به افزایش است. این محبوبیت به خواص این ماده برای بدن باز می گردد. جهت آشنایی با فواید مصرف انار برای بدن با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

انار یک منبع عالی از فیبر غذایی و همچنین ویتامین های C، K و چندین ویتامین گروه B است. سایر مواد مغذی موجود در این میوه عبارتند از:

  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • فولات
  • منگنز
  • سلنیوم
  • روی

این میوه همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۶ نیز می باشد. دانه و پوست این میوه نیز به علت وجود آنتی اکسیدان هایی از قبیل پلی فنول ها، تانن ها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها در خود برای بدن خواص بسیاری دارند.

این مواد دارای خواص ضد ویروسی، ضد تومور و ضد التهابی هستند. با وجود کالری کم، این میوه می تواند حتی توسط افرادی که رژیم غذایی دارند نیز استفاده شود. از تمام بخش های این میوه می توانید به صورت خام یا پخته استفاده کنید. به عنوان مثال گوشت آن را به رب انار تبدیل کرده و در غذاها استفاده کنید. یا آب انار را به عنوان میان وعده بخورید.

فواید مصرف انار

سلامت قلب

انار برای قلب شما مفید است. این میوه به بهبود جریان خون وارده به قلب کمک می کند و شریان های مسدود شده را پاک می کند. این میوه به لطف وجود پلی فنول در خود، خواص ضد آتروژنیک داشته و باعث کاهش رشد پلاک می شوند.

طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۵ توسط محققان دانشگاه ناپل ایتالیا، آب انار تیره در پیشگیری و درمان آترواسکلروز موثر است. علاوه بر این، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در British Journal of Nutrition منتشر شده نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم روغن دانه انار، می تواند باعث کاهش تری گلیسیرید و افزایش نسبت چربی لیپوپروتئین (HDL) شود.

  • برای تقویت سلامت قلب، هر روز یک لیوان آب انار تازه بخورید.
  • به جای آن می توانید ۱ تا ۲ فنجان از خود دانه انار استفاده کنید.

تنظیم فشار خون

انار برای افرادی که در معرض فشار خون بالا قرار دارند، خوب است. این بیماری پرفشاری خون نیز نامیده می شود. آنتی اکسیدان های زیاد، ویتامین C و پلی فنول های در آن، تولید اکسید نیتریک را در بدن تحریک می کنند و جریان خون و شریان ها به این ترتیب باز می شود.

این مواد حتی پلاک موجود در شریان ها را کاهش می دهند و به این ترتیب به نوبه خود باعث کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی می شوند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Complementary Therapies in Clinical Practices منتشر شده است می گوید مصرف آب انار مانع فعالیت آنزیم تبدیل آنژیوتانسین سرم و کاهش فشار خون سیستولیک می شود.

یک تحقیق دیگر که در سال ۲۰۱۳ در ARYA Atherosclerosis منتشر شد، نتیجه گرفته که مصرف آب انار در چارچوب مداخلات تغذیه ای و دارویی می تواند برای پرفشاری خون نیز کاربرد داشته باشد.

  • هر روز یک لیوان آب انار تازه استفاده کنید.
  • از این میوه در سالاد و دسرهای خود نیز بریزید.

توجه: هنگام مصرف انار برای کاهش فشار خون، به ویژه هنگامی که داروهای درمان فشار خون استفاده می کنید، سطح فشار خون خود را کنترل کنید.

فواید مصرف انار برای بدن چیست؟

کاهش درد مفصل و آرتروز

درد مفصل و آرتریت یک مشکل شایع در میان افراد سالخورده، به ویژه زنان است. برای کاهش درد استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و درد مفاصل، انار را در رژیم غذایی خود جای دهید. انار دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که به جلوگیری از تولید آنزیم هایی که باعث آسیب به مفاصل و ایجاد درد و سفتی می شوند، کمک می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ در Journal of Nutrition منتشر شده گزارش می دهد که عصاره میوه انار حاوی ترکیبات خاصی است که آنزیم هایی که می توانند باعث ایجاد آسیب مفصلی شوند را مسدود می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Israel Medical Association Journal منتشر شده است، نتیجه گیری می کند که مصرف روزانه انار باعث کاهش استرس اکسیداتیو سرم و کاهش فعالیت بیماری در موش های مبتلا به آرتریت روماتویید فعال می شود. البته برای تایید این ادعا باید تحقیقات بیشتری بر روی انسان انجام شود.

  • هر روز یک لیوان آب انار مصرف کنید. البته در صورت مصرف دارو، ابتدا با پزشک مشورت کنید.
  • یا مقدار مساوی روغن دانه انار را با هر روغن حامل دیگری مخلوط کنید و از آن یک با دو بار در روز برای ماساژ  مفاصل استفاده کنید.

مبارزه با علائم کم خونی

فواید مصرف انار حتی برای افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند نیز کاربرد دارد. آهن در انار باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز خون می شود. این فرایند منجر به افزایش هموگلوبین در خون شده و حتی جریان خون را سالم می کند. به علاوه، مقدار زیاد ویتامین C در این میوه به بدن در جذب آهن کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Lifescience Global منتشر شده، نقش بالقوه انار را به عنوان یک مکمل غذایی در مدیریت کم خونی ناشی از کمبود آهن مورد بررسی قرار داده است. یکی دیگر از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ که نتایج آن در مجله Pharmacognosy and Phytochemistry منتشر شده گزارش می دهد که عصاره دانه انار به کاهش علائم آنمی، از جمله خستگی و ضعف کمک می کند.

  • اگر از کم خونی رنج می برید، صبح ها یک فنجان آب انار بخورید.
  • یا ۲ قاشق چای خوری پودر دانه خشک انار را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و آن را یک یا دو بار در روز بخورید.

کمک به پیشگیری و درمان سرطان

یکی دیگر از فواید مصرف انار محافظت از بدن در برابر سرطان است. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این ماده اثرات پیشگیری کننده از سرطان در بدن ایجاد می کند. این میوه اثرات ضد توموری را بر روی انواع مختلفی از سلول های سرطانی، به ویژه پروستات، پستان، ریه و پوست اعمال می کنند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در ISRN Pharmaceutics منتشر شده است نشان می دهد که فعالیت های سیتوتوکسیک عصاره انار، با القای آپوپتوز، برای درمان سلول های پروستات ارزشمند است.

بسیاری از مطالعات تأثیر مثبت انار بر روی پیشگیری و درمان سرطان پستان را اثبات کرده اند. تحقیقات سال ۲۰۱۴ که در Molecular Carcinogenesis منتشر شده، اثرات ضد تکثیری عصاره انار را در سلول های سرطانی پستان برجسته کرده است.

پیش از این، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Journal of Medicinal Food منتشر شده، بر مقاومت آنتی اکسیدانی پوست انار که به کاهش تولید سلول های سرطانی کمک کرده و باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول) در سرطان پستان می شود، تأکید کرد.

این خاصیت حتی در درمان و پیشگیری از سرطان ریه و پوست نیز موثر است. بنابراین، اگر در معرض ابتلا به سرطان هستید، از فواید مصرف انار در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

بهبود حافظه

انار همچنین می تواند حافظه را تقویت کرده و به پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر کمک کند. تصور بر این است که پلی فنل ها در این میوه منافع شناختی مثبتی را به وجود می آورند.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در Evidence Based Complementary and Alternative Medicine اشاره می کند که مصرف روزانه آب انار باعث بهبود حافظه و عملکرد مغز در افراد مسن و سالخورده می شود.

پیش از این، یک تحقیق که در سال ۲۰۰۶ در Neurobiology of Disease منتشر شده است نشان داد که انار در ۵۰ درصد از موش های مبتلا به بیماری آلزایمر، انباشت و تخریب آمیلوئید در مغز را کاهش داده است. البته برای اثبات این ادعا باید تحقیقات بیشتری بر روی انسان انجام شود.

بهبود سلامت پوست

فواید مصرف انار برای بدن چیست؟
فواید مصرف انار برای بدن چیست؟

انار دارای خواص ضد پیری بر روی پوست است. با توجه به وجود ویتامین C زیاد در این میوه، مصرف انار باعث ایجاد کلاژن می شود. ضمن این که این میوه حاوی مواد مغذی دیگری نیز هست که همگی آن ها باعث کاهش سرعت روند پیری می شوند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله Ethnopharmacology منتشر شده است اشاره می کند که بخش های مختلف انار، تکثیر و تولید پروتئین کلاژن را ترویج داده و تولید ماتریکس متالوپروتئیناز-۱ در سلول های پوست را مهار می کند. این روند برای جوان نگه داشتن پوست بسیار مفید است.

روغن دانه انار نیز از سلول های پوست محافظت کرده و آن ها را بازسازی و درمان می کند. علاوه بر این، این روغن از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش (UV) که موجب چین خوردگی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود، محافظت می کند.

  • یک بار در روز از روغن دانه انار برای ماساژ پوست استفاده کنید.

بهبود سلامت دهان و دندان

یکی دیگر از فواید مصرف انار اثر محافظتی آن بر روی دهان و دندان است. دانه های این میوه حاوی فلاونوئیدهای پلی فنولیک هستند که فعالیت ضد باکتریایی از خود نشان می دهند و می توانند در سلامت دهان مفید باشند.

این میوه ایجاد پلاک دندانی را نیز کم می کند. با کاهش تشکیل پلاک، خطر ابتلا به مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان و پریودنتیت (التهاب لثه) کم می شود. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Science Of Life منتشر شده است گزارش می دهد که شستشو دهان با آب انار، می تواند میزان پلاک را ۳۲ درصد کاهش دهد.

  • از آب انار تازه برای شستشو دهان خود استفاده کنید.
  • همچنین می توانید از دهانشویه های حاوی عصاره انار نیز استفاده کنید.

کنترل دیابت

این میوه حتی برای افراد مبتلا به دیابت یا سایر اختلالات متابولیکی نیز مفید است. انار می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و خطر عوارض دیابت را کاهش دهد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ در Nutrition Research منتشر شد نشان داده است که آب انار دارای پلی فنول های آنتی اکسیدانی منحصر به فرد (تانن ها و آنتوسیانین ها) است که به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می کند.

با این حال، قبل از توصیه مصرف انار برای کنترل دیابت به شکل عمومی، به مطالعات بالینی کنترل شده بیشتری نیاز می باشد.

افزایش باروری

انار برای زنانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند، بسیار مفید است. زیرا این میوه قدرت باروری را افزایش می دهد. این میوه جریان خون در رحم را افزایش می دهد و موجب ضخیم شدن رحم که به کاهش خطر سقط جنین کمک می کند، خواهد شد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله Pharmacognosy منتشر شده است نشان داد که عصاره انار را می توان به عنوان مکملی برای افزایش طول عمر، باروری و سرعت رشد استفاده کرد.

با این حال، برای تنظیم دقیق دوز مورد نیاز جهت جلوگیری از عوارض جانبی، به مطالعات بیشتری نیاز داریم این میوه دارای مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین C و K و همچنین اسید فولیک است که باعث رشد سالم جنین می شود.

فواید مصرف انار می تواند سطح استرس که برای باروری و همچنین سلامت کلی بدن مهم است را کاهش دهد.

  • دانه خشک انار و پودر پوست آن را به مقدار مساوی مخلوط کنید.
  • این مخلوط را در ظرف در دار نگه دارید.
  • دو بار در روز یک قاشق چای خوری از آن را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و استفاده کنید.
  • چند هفته این کار را ادامه دهید.
  • نوشیدن یک فنجان آب انار تازه نیز موجب افزایش شانس ابتلا به بارداری می شود.

نکات اضافی

  • می توانید انار را به مدت یک هفته در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • اگر انار را در یخچال نگهداری می کنید، آن را درون پلاستیک بگذارید.
  • انار دانه کرده را بیش از ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری نکنید.
  • اگر بعد از خوردن انار علائم آلرژی را مشاهده کردید، مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • آب انار ممکن است با برخی از داروهای تجویزی مانند تری گلیسیرین و مهارکننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین تداخل داشته باشد. بنابراین در صورت مصرف این داروها همیشه با پزشک مشورت کنید.
  • قبل از مصرف مکمل عصاره انار، با پزشک مشورت کنید.