۱۰درمان خانگی برای درد دندان عقل

اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که درد دندان عقل امانتان را بریده، قبل از این که درد دندان را با فشار زیاد دندان ها به همدیگر کاهش دهید ما را همراهی کنید تا راه های خانگی کاهش درد دندان عقل را بیاموزید. این روش ها نه تنها درد دندان عقل را کم می کنند بلکه تورم ایجاد شده توسط این درد را نیز کاهش می دهند. از آنجا که این درد معمولا شب ها شروع می شود، این روش ها می توانند در آن زمان که دسترسی به دندانپزشک ندارید برایتان مفید و موثر باشد.

علل تورم و درد دندان عقل

دندان عقل یا دندان مولر سوم نهفته، آخرین دندانی است که از فک انسان بیرون می آید. این دندان معمولا بین سنین ۱۶ تا ۲۵ سال در می آید اما برای برخی از افراد می تواند بعد از این دوران نیز بیرون بیاید. از آن جا که ظرفیت فک در این سنین تکمیل شده و جایی برای درآمدن دندان عقل وجود ندارد، تلاش بدن برای خارج کردن این دندان با درد همراه است به خصوص اگر فرد فکی کوچکی هم داشته باشد.

درد، تورم، مشکل جویدن و گاز گرفتن، سوزش، سردرد و بوی بد دهان همگی از علائمی هستند که به دندان عقل مربوط می شوند. اگر این دندان دردسر ساز شود، باید کشیده شود. (البته آمار موثقی نشان می دهد که حدود دو سوم از موارد کشیدن دندان عقل در آمریکا، غیر ضروری است.) در غیر این صورت نیازی نیست دندان را بکشید بلکه می توانید از داروهای خانگی زیر برای کاهش درد دندان عقل استفاده کرده و از وجود چنین دندانی بهره ببرید.

روش های خانگی برای تسکین درد دندان عقل

سیر

جویدن سیر خام می تواند به شما کمک کند که درد دندان عقل را از بین ببرید. این تسکین به دلیل خاصیت ضد التهابی و آرام بخش سیر است. شما همچنین می توانید سیر را با میخک خرد شده مخلوط کرده و بجوید. به یاد داشته باشید که باید از مقدار کمی سیر شروع کنید تا واکنش بدنتان را به این ماده ببینید. در صورتی که بدنتان به این درمان پاسخ داد، میزان استفاده را افزایش دهید.

نمک

یکی از درمان های درد دندان عقل غرغره آب نمک است. برای این کار یک قاشق نمک را به آب گرم اضافه کرده و آن را در دهن بچرخانید. همچنین می توانید از ترکیب سیر له شده و نمک خمیری تهیه کرده و آن رابر روی منطقه درد قرار دهید.

پیاز

جویدن پیاز یکی دیگر از درمان خانگی آزمایش شده است که می تواند درد ناشی از دندان عقل را کاهش دهد. اگر جویدن برای شما بیش از حد دردناک است، یک تکه از پیاز را روی محل درد قرار دهید. همچنین می توانید از آب پیاز نیز برای تسکین درد استفاده کنید. موسیر، پیاز قرمز و پیاز زرد نسبت به پیاز سفید و شیرین موثر تر هستند.

روغن درخت چای

این اسانس، به لحاظ سنتی و در طب بومی برای درد لثه مورد استفاده قرار می گرفته است. برای این کار تنها یک قطره از روغن درخت چای را بر روی دندان عقل بچکانید و سپس منطقه درد را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید تا دردتان تسکین یابد. اگر روغن درخت چای مورد استفاده شما خیلی قوی است و یا بدنتان غلطت آن را تحمل نمی کند آن را با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید و با یک تکه پنبه یا با انگشتتان آن را به دندان عقل بمالید.

برگ گوآوا

برگ گوآوا حاوی مواد ضد درد است، و همچنین به عنوان یک ماده ضد التهابی و ضد میکروبی، در درمان درد دندان عقل موثر است. شما می توانید مقداری از برگ این گیاه را بجوید و یا از آن دهانشویه ای به روش زیر بسازد:

  • چند برگ این گیاه را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید.
  • سپس برگ ها را در آب فشار دهید و اجازه دهید تا محلول سرد شود.
  • از این محلول چند بار در روز برای کاهش درد دندان عقل مانند دهانشویه استفاده کنید.

میخک

میخک یک قاتل طبیعی برای درد است زیرا حاوی ماده فعالی به نام اوژنول می باشد. برای این منظور یک عدد میخک را روی محل درد بگذارید آن را با دندان نگه دارید. بعد از چند دقیقه شاهد آن خواهید بود که میخک نرم شده و محل درد کم کم سر می شود. در این زمان می توانید میخک را بجوید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. همچنین می توانید میخک را به شکل پودر در آورده و مقداری از آن را روی دندان بریزید. اگر روغن و یا اسانس میخک در اختیار داشتید چند قطره از آن را روی یک تکه پنبه ریخته و پنبه را بر روی دندان قرار دهید. اگر این اسانس خیلی قوی بود می توانید آن را با روغن زیتون رقیق کنید.

نکته مهم: به جای استفاده از روغن میخک، سعی کنید از روغن پونه کوهی استفاده کنید. این اسانس قوی می تواند به شما کمک کند درد را کاهش دهید. روغن پونه کوهی سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها است و سیستم دفاعی بدن را به صورت  طبیعی تقویت می کند. این ماده باعث می شود برای مبارزه با درد و میکروب ها مقاوم تر باشید. روغن میخک یکی از بهترین داروهای خانگی برای حفره خشک (یک بیماری دردناک است که می تواند منجر به کشیدن دندان و یا جراحی شود) است.

۱۰درمان خانگی برای درد دندان عقل
۱۰درمان خانگی برای درد دندان عقل

آب گندم

گندم یکی دیگر از آنتی بیوتیک طبیعی است و می تواند با بیرون کشیدن باکتری ها و سموم، به شما در کاهش درد دندان عقل کمک کند. شما می توانید از آب گندم به عنوان دهانشویه استفاده کنید و یا شاخه گندم تازه را بجوید و پس از مدتی آن را تف کنید.

نعناع

این گیاه یکی دیگر از درمان های قدیمی برای دندان درد است. این ماده را می توانید با توجه به اشکال مختلفی که در دسترس دارید استفاده کنید. این ماده باعث می شود باکتری ها نابود شده و از شیوع عفونت جلوگیری می کند بنابراین در مدیریت درد دندان موثر است.

  • برگ تازه نعنا: اگر برگ تازه در اختیار دارید مقداری از آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی دندان قرا دهید. یا برگ های تازه را همراه با آب نمک داغ دم کرده و بنوشید.
  • دهانشویه نعنا: یک قاشق چای خوری برگ نعناع خشک شده را در مقداری آب گرم بریزید و ۲۰ دقیقه آن را دم کنید. سپس برای تسکین درد این محلول را در دهان غرغره کنید.
  • عرق نعناع: چند قطره عرق نعنا را بر روی یک تکه پنبه بریزید و آن را بر روی محل درد قرار دهید. اگر عرق نعنایی که در اختیار دارید غلیظ است آن را با روغن زیتون رقیق کنید.

عصاره وانیل

عصاره وانیل از دانه های وانیل و اتیل الکل در آب ساخته شده است. عصاره وانیل خالص باید متضمن ۱۰۰ گرم وانیل در هر لیتر باشد. شما می توانید عصاره وانیل را به طور مستقیم بر روی دندان و لثه اطراف آن بریزید. ساده ترین راه این است که از یک توپ پنبه  ای استفاده کرده و آن را چند دقیقه در دهان نگه دارید.

توجه: عصاره وانیل همان اسانس وانیل نیست. عصاره وانیل معمولا یک محصول طبیعی است، در حالی که جوهر وانیل شیمیایی است و برای طعم دهندگی مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از خرید این محصول برچسب آن را بررسی کنید.

مریم گلی

عصاره مریم گلی کاربردهای زیادی دارد. این عصاره نه تنها در کاهش درد بلکه برای زخم های دهانی نیز مفید است. این ماده همچنین برای خونریزی و التهاب لثه مفید است.

نکات مهم در مورد درد دندان عقل

  • استفاده از کیسه یخ بر روی گونه می تواند درد را تسکین دهد.
  • از مصرف غذاهای سفت و سرشار از قند اجتناب شود.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • دندانها و زبان را به طور منظم مسواک زده و از نخ بین دندان ها استفاده کنید.
  • تنفس عمیق برای تسکین درد دندان عقل مفید است.
  • اگر علائم بهتر نشد باید به دندانپزشک مراجعه کنید.