مزایای زیادی که در رابطه با عسل وجود دارد، به خوبی مستند شده اند. به طوری که باید یک سرچ چند دقیقه در اینترنت می توانید اطلاعات زیادی را در مورد خواص عسل معمولی و عسل مانوکا به دست آورید. اما بسیاری از افراد درباره مزایا و خواص گرده زنبور عسل اطلاع خاصی ندارند. گرده زنبور عسل یک ماده ضد التهابی است، خواص ضد سرطانی دارد، سیستم ایمنی را تقویت می کند، حساسیت های مختلف را مرتفع می کند و حتی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

گرده زنبور عسل یک منبع شگفت انگیز از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین حاوی بسیاری از خواص از جمله ضد قارچی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی است و همین موضوع باعث می شود که ماده ای بسیار شفا بخش باشد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به صورت اختصاصی در مورد خواص گرده زنبور عسل صحبت خواهیم کرد.

گرده زنبور عسل و آنچه در آن وجود دارد

زنبورها گرده را از گل گیاهان جمع آوری می کنند و سپس آن را به قسمت انتهایی بدن خود می فرستند تا در سلول های لانه زنبوری قرار دهند. در طول این روند، گرده با شهد و بزاق زنبورها مخلوط می شود. سپس با یک لایه نازک از عسل و موم پوشیده می شود.

در طول این روند، بسیاری از خواص شگفت انگیز گرده زنبور عسل شکل می گیرد. باکتری های اسید لاکتیک موجود در بزاق زنبور عسل باعث می شوند که گرده تخمیر شود و ماده ای حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، باکتری های سالم، پروتئین، اسید آمینه و اسید لاکتیک تولید شود.

هر قاشق چای خوری از گرده زنبور عسل حدود ۲٫۵ میلیارد دانه گرده دارد و یک زنبور حدود یک ماه طول می کشد تا آن را جمع آوری کند. یادتان نرود که گرده زنبور عسل یا نان زنبور عسل نباید با موم، بره موم، ژل رویال یا عسل طبیعی اشتباه گرفته شود.

خواص گرده زنبور عسل

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی

یکی از مهم ترین خواص گرده زنبور عسل، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. بسیاری از دانشمندان و پزشکان معتقدند که این ماده در حال حاضر نقش مهمی در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها بازی می کند.

به عنوان مثال، مطالعه ای نشان داد که این ماده از پلی فنل ها (ترکیبات گیاهی مبتنی بر خواص آنتی اکسیدانی) غنی است. پلی فنول ها نقش مهمی در پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی دارند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که گرده زنبور عسل دارای آنتی اکسیدان هایی مانند اسید فنولیک و فلاونوئیدها است. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که سیستم ایمنی را تقویت می کند.

مطالعات دیگر که در BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است نیز خواص ضد التهابی این ماده را تایید کرد. این مطالعه نشان داد که عصاره گرده زنبور عسل قادر به کاهش تورم ناشی از التهاب است. بنابراین با توجه به این تحقیقات می توان نتیجه گرفت که “گرده زنبور عسل نه تنها به عنوان یک مکمل غذایی، بلکه به عنوان یک غذای کاربردی مفید است”.

این مطالعات نشان می دهد که گرده زنبور عسل می تواند نقش مهمی را در درمان بیماری ها و مشکلات مرتبط با التهاب، ویروس ها، باکتری ها و ضعف سیستم ایمنی بدن بازی کند.

خواص ضد سرطانی

تحقیقات مختلف به دلیل وجود خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، این ماده را به عنوان یک روش موثر برای مبارزه با سرطان معرفی کرده اند. مطالعات همچنین نشان داده اند که گرده زنبور عسل می تواند به افزایش تعداد لنفوسیت ها، که نوعی از گلبول های سفید خون هستند کمک کند و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلول های بیمار و سرطانی را از بین ببرد.

تحقیقات دیگر منتشر شده توسط مجله Phytotherapy Research نشان داد که عصاره گرده زنبور عسل قادر به کشتن سلول های سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات است. همچنین در کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی موثر نیز موثر می باشد.

رفع علائم یائسگی

اثبات شده است که این ماده در کاهش علائم یائسگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان موثر است.

معمولا پس از عمل جراحی سرطان پستان، درمان های ضد هورمونی علائم یائسگی را ایجاد می کنند. اما گرده زنبور عسل به طور موفقیت آمیزی علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و مشکلات خواب را کاهش می دهد.

گرده زنبور عسل به عنوان یک درمان برای زنانی که به روش های دیگر نتوانستند علائم خود را از بین ببرند، کاربرد دارد.

تقویت سیستم قلبی عروقی

اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید و کلسترول خون را پایین بیاورید، گرده زنبور عسل می تواند به شما کمک کند.

مجله Polish Journal of Pathology تحقیقات خود را منتشر کرد که نشان دهد عصاره گرده زنبور عسل در آزمایش های بالینی اثر حفاظتی بر روی قلب داشته است. گرده زنبور عسل همچنین سطح کلسترول را در بیماران کاهش می دهد.

بهترین خواص گرده زنبور عسل برای بدن
بهترین خواص گرده زنبور عسل برای بدن

تقویت سیستم ایمنی

فعالیت های ضد میکروبی و ضد ویروسی همراه با خواص زیادی که در بالا ذکر شد، به این معنی است که این ماده یک روش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. یک مطالعه منتشر شده در Food, Chemical and Toxicology نشان داد که گرده زنبور عسل به ویژه در از بین بردن باکتری های استافیلوکوک اورئوس موثر است.

این مطالعه همچنین نشان داد که عصاره این گرده دارای فعالیت قوی آنتی بیوتیکی است و بر روی باکتری های گرم مثبت انسان موثر است. به عنوان مثال، استافیلوکوک اورئوس که قبلا ذکر شد، و باکتری های گرم منفی شامل اشرشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا و قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکنس از این ماده تاثیر می پذیرند.

درمان افسردگی

گرده زنبور عسل تاثیر مثبتی بر افراد مبتلا به افسردگی دارد. مطالعات نشان داده اند که وقتی مصرف این ماده با داروهای درمان افسردگی تجویز می شود، قادر به بهبود احساس افسردگی در یک مدت کوتاه است. این بدان معنی بود که با مصرف این ماده می توان دوز دارو را کاهش داد و عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی را نیز کم کرد.

بهبود سلامت پوست

عسل به خاطر اثر تسکین دهندگی که روی پوست دارد شناخته شده است. به همین دلیل یکی از مواد تشکیل دهنده ماسک های صورت برای درخشان کردن پوست است. اما آیا می دانستید که گرده زنبور عسل نیز دارای خواص مفیدی برای پوست است؟

گرده زنبور عسل حاوی فلاونوئید کامفرول است که یک آنتی اکسیدان مهم محسوب می شود. تحقیقات نشان داده اند که کامفرول از پوست در برابر سرطان پوست ناشی از تابش اشعه UV محافظت کرده و از برای پوست دچار آفتاب سوختگی مفید است.

خواص آنتی اکسیدان و ضد باکتری آن نیز به از بین بردن رادیکال های آزاد روی پوست کمک می کند. بنابراین ظاهر خطوط و چین و چروک را کاهش می دهد.

کاهش آلرژی

یکی از قدیمی ترین کاربردهای گرده زنبور عسل، استفاده از آن به عنوان یک درمان سالم برای کاهش علائم آلرژی های مختلف است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Medicinal Food نشان داد که گرده زنبور عسل قادر به کاهش ۶۲ درصدی پاسخ هیستامین در بدن است. این کار با تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادیی جهت مبارزه با واکنش های آلرژیک انجام می شود.

همچنین گزارش شده است که دکتر لئو کانوی از این ماده با تکنیکی به نام حساسیت کردن برای درمان بیماران خود که مبتلا به علائم آلرژی بودند استفاده می کند. در این تکنیک از گرده زنبور عسل که آلرژن است، در مقادیر کم برای تحریک سیستم ایمنی به بیمار داده می شود تا آنتی بادی هایی که واکنش های آلرژیک را از بین می برند تولید شود.

بهبود عملکرد فیزیکی بدن

گرده زنبور عسل یکی از مواد تشکیل دهنده غذاهای انرژی زا فوق العاده است. این ماده دارای خواص سودمند بسیاری برای بدن است. پس جای تعجب نیست که اثر کلی فوق العاده ای بر نحوه عملکرد فیزیکی بدن داشته باشد.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد بسیاری از افرادی که از این ماده استفاده می کنند به طور مرتب بهبود عملکرد را تجربه می کنند. همچنین گزارش شده است که این ماده توسط مربیان ورزشی برای افزایش عملکرد ورزشکاران استفاده می شود. با این حال، تا به امروز هیچ تحقیق علمی این ادعا را تایید نکرده است.

آیا گرده زنبور عسل به کاهش وزن کمک می کند؟

اخیرا مکمل های زیادی که حاوی این ماده هستند به فروش می رسند که ادعا می کنند برای کاهش وزن مفیدند.

این ماده شامل بسیاری از مواد معدنی و مواد مغذی است. با این حال، FDA گزارش کرده است که بسیاری از مکمل های کاهش وزن که ادعا می کنند حاوی گرده زنبور عسل هستند دارای مواد مخدر می باشند که در ایالات متحده فروش آن ها ممنوع است. بنابراین اگر می خواهید این مکمل ها را بخرید، باید مراقب باشید.

با این حال، آیا گرده زنبور عسل واقعا می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ گرده زنبور عسل غنی از اسیدهای آمینه است و شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد می تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. مجله Nutrients یک مطالعه منتشر کرد که در آن مشخص شد که گرده زنبور عسل قادر به بهبود توده عضلانی و سوخت و ساز بدن است.

سوخت و ساز بدن با وزن ارتباط دارد. بنابراین سوخت و ساز سریع به سوختن کالری بیشتر کمک می کند. در کنار این عامل برای کاهش وزن نیاز به کاهش مصرف کالری و افزایش فعالیت بدنی نیز می باشد.

میزان استفاده از گرده زنبور عسل و چگونگی مصرف آن

طبق گفته متخصصان WebMD، هیچ دوز استانداردی برای گرده زنبور عسل وجود ندارد، اما برخی افراد روزانه ۱/۸ تا ۱/۴ قاشق چای خوری از این ماده استفاده می کنند. آنها به تدریج دوز مصرفی خود را تا ۶ قاشق چای خوری در روز افزایش می دهند.

برای اطمینان از اینکه بدنتان واکنش نامطلوبی به این ماده نشان نمی دهد سعی کنید همیشه از دوز کم شروع کنید و سپس به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید.

از آنجایی که هیچ دوز مشخصی در ادبیات پزشکی برای مصرف این ماده منتشر نشده است، اگر بیماری خاصی دارید، قبل از استفاده از گرده زنبور عسل، با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام استفاده از گرانول گرده زنبور عسل یا پودر آن، با دوز کم شروع کنید. می توانید این مواد را در غلات، ماست، آبمیوه ها و کوکی ها مخلوط کنید. اگر قرص این ماده را مصرف می کنید، با یک چهارم قرص شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید.

اگر از کپسول استفاده می کنید می توانید کپسول را باز کرده و محتویات آن را در ماست مخلوط کرده و مصرف کنید.

اقدامات احتیاطی

خطر اصلی استفاده از گرده زنبور عسل برای افرادی است که به زنبور و محصولات زنبور عسل حساس هستند. اگر حساسیت به زنبور عسل دارید، نباید گرده آن را مصرف کنید.

به زنان باردار یا مادران شیرده توصیه نمی شود که از این ماده استفاده کنند. زیرا تاثیر گرده زنبور عسل بر روی این افراد به اندازه کافی شناخته شده نیست و نگرانی هایی وجود دارد که نشان می دهد این ماده می تواند رحم را در دوران بارداری تحریک کند.