گوجه فرنگی یک ماده بسیار محبوب و پرکاربرد است. این ماده همه کاره، مقرون به صرفه بوده و برای تهیه انواع مختلفی از غذاها می توان از آن استفاده کرد. گوجه فرنگی یکی از مواد اولیه رایجی است که در بسیاری از غذاها در فرهنگ های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال گوجه فرنگی در ایران بیشتر به شکل املت یا در سالاد استفاده می شود. این ماده در فرانسه یک میوه محسوب می شود. یکی از محبوب ترین گزینه ها برای بهره مندی از خواص این ماده، استفاده از آب گوجه فرنگی است. این آب غنی، خوشمزه و پر از مزایای مختلف است.

همیشه بهتر است که آب گوجه فرنگی را از گوجه فرنگی های تازه تهیه کنید. اگر می خواهید آب گوجه فرنگی تجاری استفاده کنید مطمئن شوید سطح سدیم محصول انتخاب تان در محدوده سالم و در دوز توصیه شده روزانه قرار دارد.

ارزش غذایی آب گوجه فرنگی

ارزش غذایی موجود در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس) آب گوجه فرنگی به شرح زیر است:

  • کربوهیدرات ۳٫۹ گرم
  • شکر ۲٫۶ گرم
  • فیبر ۱٫۲ گرم
  • چربی ۰٫۲ گرم
  • پروتئین ۰٫۹ گرم
  • آب ۹۴٫۵ گرم
  • ویتامین A حدود ۴۲ میکروگرم (۵٪ از نیاز روزانه بدن)
  • ویتامین C حدود ۱۴ میلی گرم (۱۷٪ از نیاز روزانه بدن)
  • ویتامین E حدود ۰٫۵۴ میلی گرم (۴٪ از نیاز روزانه بدن)
  • پتاسیم ۲۳۷ میلی گرم (۵٪ از نیاز روزانه بدن)
  • لوتیئن و زاکسانتین ۱۲۳ میکروگرم

آب گوجه فرنگی خام حاوی ویتامین های ضروری مانند A و K و تمام ویتامین گروه B است و همچنین دارای آهن، منیزیم و فسفر نیز می باشد.

خواص آب گوجه فرنگی

بهبود سلامت کولون

مطالعات نشان داده اند که لیکوپن در آب گوجه فرنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. سطح پایین لیکوپن در بدن باعث افزایش احتمال ابتلا به آدنوم های کولورکتال که پیشتر علت سرطان کولورکتال در نظر گرفته شده اند، می شود. میزان فیبر و آب در گوجه فرنگی نیز سلامت روده را حفظ می کند.

ترویج کارکرد سیستم گوارش

آب گوجه فرنگی کارکرد سیستم گوارش شما را بهبود می بخشد. این ماده، به ویژه هنگامی که با آب اسفناج مخلوط می شود، برای جلوگیری از یبوست مفید است. این مخلوط، کبد را فعال می کند و دارای مقدار زیادی فیبر می باشد که هر دو برای جلوگیری از یبوست موثرند. آب گوجه فرنگی همچنین یک ضد عفونی کننده طبیعی است و می تواند از اسهال و ایجاد عفونت های رایج جلوگیری کند. بعضی از افراد برای جلوگیری از سنگ کلیه و سنگ های صفراوی از این ماده استفاده می کنند.

کاهش دهنده کلسترول

حتما شگفت زده می شوید اگر بدانید که آب گوجه فرنگی باعث کاهش کلسترول نیز می شود. آب گوجه فرنگی خام یکی از بهترین درمان ها برای کاهش سطح کلسترول بالا است. این ماده شامل مقدار زیادی فیبر است که باعث کاهش کلسترول LDL در بدن می شود. گوجه فرنگی همچنین حاوی نیاسین است که اثرات مثبتی بر روی میزان کلسترول بدن دارد.

بهبود سلامت پروستات

لیکوپن و دیگر مواد غذایی محافظت کننده در گوجه فرنگی، سلامت پروستات را نیز تقویت می کنند. لیکوپن برای جلوگیری از سرطان پروستات با کاروتنوئیدها همکاری می کند. بسیاری از گوشت خواران از این ماده به عنوان بهترین افزودنی برای محافظت از سلامت پروستات استفاده می کنند.

بهبود سلامت پانکراس

مطالعات نشان داده اند که مردانی که مقدار زیادی لیکوپن استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در بدن خود بیش از ۳۰٪ کاهش می دهند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کاروتنوئید ها و بتا کاروتن، که هر دو در گوجه فرنگی یافت می شوند، خطر ابتلا فرد به این بیماری را بیش از ۴۰٪ کاهش می دهد. سرطان پانکراس یکی از مرگبار ترین شکل سرطان ها است، بنابراین اگر به دنبال کاهش خطر ابتلا به این بیماری هستید، مصرف گوجه فرنگی یک راهکار ایده عالی است.

حفاظت آنتی اکسیدانی

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که اثراتشان در مبارزه با سرطان اثبات شده است. آنتی اکسیدان ها التهاب را تحت کنترل قرار می دهند. بنابراین خوردن گوجه فرنگی می تواند به بیماری هایی که تحت تاثیر التهاب هستند مانند دیابت، آسم و بیماری های قلبی کمک کند. مصرف آنتی اکسیدان ها یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت خود انجام دهید.

مزایای آب گوجه فرنگی برای بدن
مزایای آب گوجه فرنگی برای بدن

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

گوجه فرنگی به دلیل داشتن نیاسین، پتاسیم، فولات و ویتامین B6 در جلوگیری از بیماری قلبی نیز موثر است. گوجه فرنگی سطح هموسیستئین را بهبود می بخشد. هموسیستئین یک ماده شیمیایی در بدن است که به طور مستقیم به سلامت قلب آسیب می زند. لیکوپن همچنین ممکن است سلامت سیستم قلبی عروقی را بهبود بخشد. مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی حاوی گوجه فرنگی می توانند خطر بیماری قلبی عروقی را تقریبا ۳۰٪ کاهش دهند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان خون

آب گوجه فرنگی تمایل خون به لخته شدن را کاهش می دهد. اگرچه روند لخته شدن در هنگام پاسخ دادن به آسیب مهم است، اما اگر بدون ایجاد آسیب رخ دهد، عامل منفی برای سلامت داخلی بدن است. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که آب گوجه فرنگی استفاده می کنند، خطر ابتلا به لخته شدن خون را در بدن خود کاهش می دهند.

ضد التهاب

تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی، نشانگرهای اولیه التهاب را در بدن تقریبا به یک سوم کاهش می دهد. رادیکال های آزاد باعث ایجاد استرس اکسیداتیو بیش از حد در سیستم های بدن می شود. استرس اکسیداتیو سبب التهاب می شوند. این التهاب به ایجاد انواع بیماری های مزمن از جمله سرطان، پوکی استخوان، و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. نوشیدن آب گوجه فرنگی باعث کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و کاهش التهاب می شود.

بهبود سلامت استخوان

اکثر افراد شیر و سایر غذاهای لبنی را مصرف می کنند تا سلامت استخوان هایشان تضمین شود. اما گوجه فرنگی نیز سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد. گوجه فرنگی حاوی ویتامین K می باشد که یکی از مهمترین ویتامین های مرتبط با سلامت استخوان است. ویتامین K استئوکالسین را فعال می کند که مسئولیت تأمین کلسیم داخل استخوان ها را بر عهده دارد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

۴ دلیل علمی برای اجتناب از مصرف سس گوجه فرنگی آماده

خواص گوجه فرنگی برای پوست و کاربردهای این ماده برای حل مشکلات مختلف

خواص و ارزش غذایی گوجه فرنگی و توانایی این ماده برای مبارزه با التهاب و سرطان

[/quote]

تسکین استرس

خوردن گوجه فرنگی می تواند سطح استرس را در بدن کاهش دهد. مصرف روزانه آب گوجه فرنگی ویتامین C موجود در خون را افزایش و بیومارکرهای لازم برای ایجاد استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. بهترین اثرات زمانی رخ می دهد که بیماران سوپ حاوی گوجه، سیر و خیار را مصرف می کنند. پس از یک هفته خوردن این نوع سوپ آن هم به صورت روزانه، سطح ویتامین C در بدن شرکت کنندگان در این مطالعه ۲۵ درصد افزایش یافت.

بهبود سلامت پوست

اثرات مثبت مصرف آب گوجه فرنگی بر روی بیرون بدن شما نیز تاثیر می گذارد. مصرف آب گوجه فرنگی به طور منظم سلامت پوست را بهبود می بخشد. در مطالعه ای که شرکت کنندگان دو وعده آب گوجه فرنگی را در روز نوشیدند، کاهش آکنه مشاهده شد. آب گوجه فرنگی در جلوگیری از آسیب دیدگی سلول های پوستی نیز موثر است. علاوه بر نوشیدن آب گوجه فرنگی، مصرف خود گوجه فرنگی به صورت ماسک صورت نیز می تواند برای پوست مفید باشد.

بهبود سلامت موها

نوشیدن آب گوجه فرنگی سلامت مو را نیز بهبود می بخشد. میزان ویتامین K در گوجه فرنگی نه تنها قدرت چشم را افزایش می دهد، بلکه باعث رشد موهای سالم نیز می شود. بسیاری از افراد نیز پس از مصرف این ماده متوجه می شوند که موهایشان قوی تر و شفاف تر از زمانی شده است که تازه شروع به نوشیدن آب گوجه فرنگی کرده بودند.

منابع:

Tomato Juice Benefits