خواص و طرز تهیه چای برگ تمشک قرمز

چای برگ تمشک قرمز از برگ گیاه بدست می آید نه از میوه آن. چای برگ تمشک قرمز یک نوشنیدنی سرشار از مواد مغذی با محتوای آنتی اکسیدان بالا می باشد و از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. در میان استفاده های سنتی فراوان آن، از این چای برای افزایش باروری ، تحریک و کوتاه کردن مدت و درد زایمان و در طی بارداری استفاده می شود. در ادامه مقاله با اطلاعات مفیدی درباره فواید زیاد برگ تمشک برای سلامتی و نحوه آماده کردن چای برگ تمشک قرمز طبیعی و سالم آشنا می شوید.

چای برگ تمشک قرمز و فواید آن برای سلامتی (خواص درمانی آن)

تانین موجود در برگ این میوه به آن خاصیت قابض بودن را برای ایجاد تسکین درد می دهد که می تواند به دو صورت داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. شما می توانید از چای برگ تمشک (و یا عصاره آن) به صورت موضعی برای تسکین خارش پوست، آفتاب سوختگی و اگزما استفاده کنید. به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی آن، می توان از آن به صورت موضعی بر روی زخم های پوست به منظور جلوگیری از عفونت و تسریع فرآیند بهبود، استفاده کرد. همچنین شما می توانید برای کاهش علایم التهاب و یا بیماری های لثه، این چای را چند بار در دهان خود بگردانید تا در تماس با لثه ها قرار بگیرد. سایر خواص درمانی برگ تمشک قرمز عبارتند از:

استفاده از چای برگ تمشک قرمز برای باروری، بارداری، زایمان و سلامت زنان

از چای برگ تمشک قرمز در طب سنتی به عنوان ماده ای افزایش دهنده برای سلامت زنان نام برده شده است. در طب سنتی از آن برای افزایش باروری، کاهش شدت انقباضات، افزایش تولید شیر در زنان شیرده، کاهش ویار(بیماری صبحگاهی) و کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی مانند افسردگی، درد عضلات و تحریک پذیری استفاده می شده است. همچنین از آن برای کمک به کاهش درد و مشکلات قاعدگی و خونریزی های شدید استفاده شده است. این گیاه به عنوان یک درمان طبیعی برای علایم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه به شمار می آید.

استفاده از چای برگ تمشک قرمز در طی دوران بارداری

یک تحقیق منتشر شده در مجله  دانشکده مامایی استرالیا نشان داد که مصرف برگ تمشک قرمز برای زنان باردار خطری ندارد و باعث کاهش طول درد زایمان می گردد، بدون این که بر روی مادر یا نوزاد عوارض جانبی داشته باشد. در این مطالعه بیان گردید که مصرف برگ تمشک قرمز ممکن است ریسک (خطر) زایمان پیش از موعد و یا دیررس را کاهش دهد و در آخر این مطالعه نشان داد که زنانی که برگ تمشک قرمز مصرف می کردند، احتمال نیاز به عمل القای زایمان در آن ها و همچنین احتمال نیاز به سزارین و یا استفاده از دستگاه وکیوم برای زایمان، در آن ها کاهش می یابد.

مزایای چای برگ تمشک قرمز برای زایمان

مطالعه منتشر شده در مجله مامایی و سلامت زنان نشان داد که استفاده شود از برگ تمشک قرمز هیچ گونه عوارض جانبی بر روی مادر یا کودک ندارد. این مطالعه همچنین بیان کرد که برگ تمشک قرمز به کوتاه کردن مدت زایمان و کاهش نرخ زایمان فورسپس، کمک می کند. زنانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند از هفته دوم یا سوم بارداری تا زمان زایمان روزانه سه قرص یک و دو دهم گرمی برگ تمشک قرمز استفاده کرده بودند.

برگ تمشک قرمز یک آنتی اکسیدان قوی می باشد

بر طبق مطالعه ای که در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد، برگ تمشک قرمز ظرفیت جذب رادیکال آزاد اکسیژن بالاتری نسبت به شاه توت، توت فرنگی و توت سیاه دارد. به این معنی که برگ های تمشک قرمز حاوی مقدار زیادی از ترکیباتی می باشند که از غشاء سلول ها و DNA در برابر تخریب و آسیب محافظت می کند. بر طبق مطالعه که در سال ۲۰۱۲ انجام شد برگ های تمشک قرمز به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدانی ممکن است توانایی مقابله با سرطان را داشته باشند.

نوع دیگری از چای که شما ممکن است مایل به مصرف آن باشید چای ماچا می باشد که گاهی به آن نوشیدنی معجزه آسای ژاپنی نیز می گویند، از مزایای این چای افزایش سرعت سوخت چربی ها تا ۴ برابر، مبارزه با سرطان، سم زدایی و غیره می باشد.

خواص و طرز تهیه چای برگ تمشک قرمز
خواص و طرز تهیه چای برگ تمشک قرمز

استفاده از چای برگ تمشک قرمز برای درمان اختلالات دستگاه گوارشی

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد برخی از درمان های خانگی رایج با استفاده از برگ تمشک قرمز امتحان شدند و روشن شد که این ماده حاوی آرام بخش هایی می باشد که به تسکین دستگاه گوارش، اسهال و درد قلنج کمک می کند. به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، گیاهان قابض مانند برگ تمشک قرمز به درمان اسهال کمک می کنند. توصیه می شود از چای که با ریختن یک قاشق چای خوری در هر فنجان تهیه می شود، استفاده کنید و هر ساعت نیمی از فنجان را بنوشیم.

ارزش غذایی چای برگ تمشک قرمز

برگ تمشک قرمز حاوی ویتامین C، فلانوئیدها و تانین می باشد که باعث می شود این گیاه از پتانسیل بالایی برای درمان بیماری های مختلف برخوردار باشد همچنین حاوی فیبر بالا، مس، منگنز، ویتامین E و K، پتاسیم، فولات، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، بیوتین، و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

طرز تهیه چای برگ تمشک قرمز

برای آماده کردن یک فنجان چای برگ تمشک قرمز ، یک فنجان آب جوش را بر روی یک قاشق چای خوری تا یک قاشق غذا خوری برگ تمشک قرمز ریخته درب آن را گذاشته و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد و رنگ را به خود بگیرد سپس از خوردن چای لذت ببرید.

همچنین در روزهای گرم شما می توانید از چای سرد برگ تمشک قرمز استفاده کنید. برای تهیه یک گالن (در حدود ۳٫۷ لیتر) چای، سه چهارم تا یک فنجان برگ را به یک گالن آب جوش اضافه کنید. لازم است قبل از ریختن آن در فنجان صبر کنید تا دم بکشد (رنگ بگیرد).

سپس می توانید روی آن را با یک بشقاب بپوشانید و اجازه بدهید که در طی شب دم بکشد تا چای پر رنگ تری داشته باشید و سپس آن را برای استفاده های بعدی در یخچال قرار دهید.

شما می توانید چای کیسه ای آماده برگ تمشک قرمز را از بازار خریداری کنید. دقت کنید که محصول خریداری شده ارگانیک باشد.

هشدارها و میزان مناسب مصرف چای برگ تمشک قرمز

اگرچه مصرف برگ تمشک قرمز بی خطر می باشد اما هنوز تحقیقات کافی در مورد سطح ایمنی آن در طی دوران بارداری و یا شیردهی وجود ندارد. معمولا توصیه می شود که در طول سه ماه اول بارداری تنها روزی ۱ فنجان از این چای مصرف کنید و پس از سه ماه می توانید مصرف آن را تا ۴ فنجان در روز افزایش دهید، اما این امر بایستی همیشه تحت نظارت یک فرد متخصص صورت بگیرد چرا که بر طبق برخی منابع مصرف این چای به صورت خودسر ممکن است باعث افزایش خطر سقط جنین گردد. همچنین بهتر است تا چنانچه تمایل دارید در دوران شیردهی از این چای استفاده کنید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. از آنجایی که این برگ مانند استروژن عمل می کند، در شرایطی که بدن نسبت به تغییر میزان هورمون ها حساس می باشد، ممکن است نسبت به برگ تمشک قرمز نیز حساسیت نشان دهد. چنانچه شما در یکی از بیماری های زیر را دارید توصیه می شود که از برگ تمشک قرمز استفاده نکنید.

  • سرطان رحم
  • سرطان تخمدان
  • سرطان پستان
  • فیبروئید رحم
  • اندومتریوز