سرطان کولون یا همان سرطان روده بزرگ یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. در ایالات متحده، این بیماری سومین سرطان شایع در مردان و زنان است. در این نوع سرطان، سلول های آلوده تمایل دارند تا قسمت های پایینی روده بزرگ نیز گسترش پیدا کرده و رکتوم را نیز درگیر کنند. بنابراین سرطان کولون گاهی به عنوان سرطان روده بزرگ نیز شناخته می شود. اما با وجود تمام این نکات منفی، خوشبختانه سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری است و می توان با ایجاد تغییراتی ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی، از ابتلا به آن جلوگیری کرد. در ادامه این مطلب در مورد روش های پیشگیری از سرطان کولون صحبت می کنیم.

پیشگیری از سرطان کولون

هر فردی در هر سنی می تواند به سرطان روده بزرگ مبتلا شود. با این حال، این بیماری بیشتر در افرادی که دارای عوامل خطر خاص هستند رخ می دهد. این عوامل را می توان به دو دسته قابل تغییر (به معنی آن است که می توان آن ها را تغییر داد) یا غیر قابل تغییر (به معنی آن است که نمی توان آن ها را تغییر داد) تقسیم کرد. عوامل خطرساز غیر قابل تغییر عبارتند از:

  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی

افراد بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض خطر قرار دارند. از طرفی سن عاملی است که قابل برگشت نمی باشد. به همین ترتیب استعداد خانوادگی نیز قابل اصلاح نیست. اما برخی از عوامل، قابل تغییر هستند مانند رژیم غذایی. شما می توانید با اصلاح این عوامل شانس ابتلا به این نوع سرطان را به حداقل برسانید.

روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون

همان طور که گفتیم، عوامل خطر قابل تغییر را می توان اصلاح کرد. با ایجاد تغییر در اکثر این عوامل خطر، بدون مداخله پزشکی و معمولا بدون هزینه می توان شانس ابتلا به بیماری را کاهش داد. این عوامل خطر قابل تغییر، اساس استراتژی پیشگیری از انواع سرطان را تشکیل می دهند. این استراتژی در پیشگیری از بعضی از بیماری ها موثرتر از دیگر بیماری ها عمل می کند. در مورد سرطان روده بزرگ، پیاده سازی این رویکرد، بسیار موثر است.

لازم به ذکر است که علیرغم رفتار مطابق این استراتژی، هیچ تضمینی وجود ندارد که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به طور کامل از بین برود. چرا که همان طور که گفتیم برخی از عوامل خطر خارج از کنترل ما هستند. با این حال نباید این واقعیت را نادیده بگیرید که تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی تان می تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از سرطان کولون داشته باشد.

تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی

برخی از تغییرات ایجاد شده در رژیم غذایی و سبک زندگی می توانند برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ مفید باشند. با انجام این تغییرات، باز هم انجام غربالگری های روتین که برای تشخیص سرطان کولون توصیه می شوند، برای افرادی که در معرض خطر هستند، ضروری است. همیشه قبل از اینکه هر گونه تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

کاهش مصرف گوشت

نیازی نیست که گوشت را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما برای پیشگیری از سرطان کولون باید مقدار گوشت مصرفی خود را کاهش دهید. به طور خاص، مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت های فرآورده شده، خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهند. مطالعات اخیر نیز تایید کرده اند که مصرف گوشت دودی و کباب کردن گوشت، این خطر را به میزان زیادی افزایش می دهد. با وجود مواد مغذی متعددی در گوشت، آن را از برنامه غذایی خود حذف نکنید بلکه به میزان کم از آن استفاده کنید.

پیشگیری از سرطان کولون
پیشگیری از سرطان کولون

کاهش مصرف چربی

مطالعات متعدد نشان داده اند که بین مصرف چربی زیاد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباطی وجود دارد. گوشت قرمز پرچربی که پردازش، دودی یا کبابی می شود ممکن است یکی از بدترین غذاها برای افرادی باشد که شانس ابتلا به این بیماری را دارند. این قانون شامل چربی محصولات لبنی و محصولات گیاهی مانند روغن نیز می شود. با این حال، نباید کاملا چربی را از برنامه غذایی خود حذف کنید. زیرا مصرف مقدار متعادلی از چربی برای سلامت بدن ضروری است. تعادل در مصرف چربی، کلید پیشگیری از سرطان است.

مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات دارای خواص زیادی برای بدن هستند و از ایجاد بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کنند. در مورد سرطان کولون نیز این قانون صادق است. مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که فیبر بیشتری مصرف می کنند و بیشتر غذاهای خام می خورند، کمتر است. به غیر از فیبری که در این مواد غذایی وجود دارد، برخی از مواد شیمیایی گیاهی (مواد طبیعی گیاهی) از جمله مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند نیز دارای مزایایی برای پیشگیری از سرطان کولون هستند.

کاهش وزن

داشتن اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد. این بیماری ها شامل سرطان کولورکتال نیز می شوند. در واقع بسیاری از سرطان ها با چاقی ارتباط دارند و این ارتباط در مورد سرطان کولون بسیار قوی است. بنابراین، کاهش وزن، برای افراد چاق، گام مهمی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ است. این کاهش وزن باید از طریق ترکیبی از تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، مانند کاهش مصرف کالری و ورزش کردن انجام شود.

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش کردن برای کاهش وزن حیاتی است. این عادت برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ در افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند نیز بسیار مفید می باشد. ارتباط مستقیمی بین فعالیت بدنی و سرطان روده بزرگ وجود دارد، به ویژه در میان افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله. مطالعات مستمر نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، پایین تر است. در حالت ایده آل برنامه تمرینی شما باید حاوی ۳۰ دقیقه پیاده روی با شدت متوسط، ۴ تا ۵ بار در هفته باشد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن یکی از شناخته شده ترین عوامل خطر برای ایجاد تقریبا همه سرطان ها است. مطالعات نشان داده اند که بین سیگار کشیدن و سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و سرطان گلو رابطه مستقیمی وجود دارد. ترک سیگار یا هر گونه دخانیات دیگری که استفاده می کنید برای جلوگیری از سرطان کولون مهم است. یادتان نرود که منظور ما کاهش مصرف دخانیات نیست. بلکه قطع کلی آن است.

کاهش مصرف الکل

حتما شما هم شنیده اید که بعضی از نوشیدنی های الکلی برای بدن مفید هستند و برخی مطالعات نیز این ادعا را تایید کرده اند. با این حال، نمی تواند تاثیر مصرف الکل بر روی سلامت بدن را نادیده گرفت. علاوه بر این مقدار الکل مصرف شده نیز یک عامل مهم است. مصرف زیاد الکل می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان را افزایش دهد. بنابراین برای پیشگیری از سرطان کولون باید مصرف الکل کاهش داده و یا در صورتی که امکان دارد به طور کامل قطع شود.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

با علائم اولیه سرطان کولون آشنا شوید

۱۰ راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال)؛ علل، نشانه ها و روش های درمان

[/quote]

مکمل های مفید

برخی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها برای سلامت بدن مفید هستند. بعضی از مطالعات ارتباطات مصرف برخی از مکمل ها مانند روی، اسید فولیک و ویتامین D را با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نشان داده اند. با این حال، مصرف مکمل همیشه ضروری نیست. فردی که رژیم متعادلی دارد، در صورتی که مشکلی مانند سندرم سوء  جذب نداشته باشد، می تواند تمام این مواد مغذی را از طریق رژیم غذایی به دست آورد.

منابع:

  1. Diet and supplements and their impact on colorectal cancer
  2. Meat, fish, and colorectal cancer risk: the European Prospective Investigation into cancer and nutrition
  3. Dietary Fat and Fatty Acids and Risk of Colorectal Cancer in Women
  4. Alcohol drinking and colorectal cancer risk: an overall and dose–response meta-analysis of published studies
  5. Obesity as a Major Risk Factor for Cancer
  6. Physical Activity and Colon Cancer
  7. Fruit, Vegetables, Dietary Fiber, and Risk of Colorectal Cancer
  8. Cigarette Smoking and Colorectal Cancer Mortality in the Cancer Prevention Study II