اگر تا به حال کیوی نخورده اید و طعم آن را دوست ندارید، بهتر است در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با ما همراه شوید تا پس از آشنایی با خواص کیوی مجاب شوید که بیشتر از این میوه استفاده کنید. کیوی پر از مواد مغذی است. به عنوان مثال، آیا می دانستید که کیوی یکی از مهمترین منابع تامین ویتامین C برای بدن است؟ درست است. در واقع فقط یک فنجان کیوی تقریبا ۲۷۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را فراهم می کند.

مواد مغذی مفید در کیوی همراه با ترکیب فوق العاده ای از ویتامین ها و مواد معدنی باعث می شود این میوه خوشمزه، خواص زیادی برای بدن داشته باشد.

مهمترین خواص کیوی

این میوه آنتی اکسیدان قوی مقدار قابل توجهی از تقریبا ۲۰ ماده مغذی حیاتی را در خود جای داده است. کیوی دارای کالری کمی است اما فیبر زیادی دارند و برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند بسیار مناسب است. با توجه به پتاسیم، فیبر و ویتامین K که در این میوه یافت می شود، کیوی برای سلامت قلب بسیار مفید است. کیوی به کاهش علائم مرتبط با بیماری های تنفسی و همچنین بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

کیوی دارای عناصری است که به رشد و محافظت از استخوان ها، سلامت چشم و قدرت بینایی کمک می کند.

منبع باور نکردنی از ویتامین های آنتی اکسیدانی C و E

کیوی یک میوه فوق العاده است زیرا غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد که با آسیب های رادیکال آزاد مبارزه می کنند.

در یک مطالعه انجام شده توسط گروه سم شناسی شیمی، بخش پزشکی محیط زیست در موسسه بهداشت عمومی نروژ، مصرف یک الی دو کیوی در روز، موجب کاهش قابل توجهی در آسیب اکسیداتیو داخلی می شود.

علاوه بر این، ویتامین E بدون چربی این میوه، یک جزء قوی در کاهش کلسترول و مبارزه با رادیکال های آزاد است. علاوه بر ویتامین C و E زیاد، این میوه دارای پلی فنول هایی است که دارای فعالیت تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. این به این معنی که این میوه می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

خواص کیوی برای مبارزه با پیری و بهبود سلامت پوست

کلاژن پروتئینی فراوان در بدن ما است که از پوست، ماهیچه ها، استخوان ها و تاندون ها محافظت می کند. تولید این پروتئین زمانی که سن ما بالا می رود کاهش می یابد. این پروتئین وابسته به ویتامین C است. از طرفی ما می دانیم که کیوی دارای مقدار زیادی از این ویتامین می باشد.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله Cellular Physiology، پلی ساکارید ها موجود در کیوی قادر به سنتز کلاژن در بدن هستند. کیوی همچنین دارای یک کاروتنوئید و آنتی اکسیدان به نام لوتئین می باشد که به وسیله محافظت از پوست در برابر نور UV، به طور باور نکردنی برای سلامت پوست مفید است و یکی دیگر از خواص کیوی می باشد.

خواص کیوی برای بهبود سلامت سیستم تنفسی

کیوی و سایر میوه های دارای ویتامین C برای درمان تعدادی از بیماری های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرند. دو مطالعه جداگانه نشان داد که مصرف این میوه ها، می تواند حال بزرگسالان و کودکان مبتلا به آسم و سایر بیماری های تنفسی و عفونی را بهبود دهد. هر دو مطالعه نتیجه گرفتند که این میوه ها قادر به افزایش ویتامین C در بدن بوده و می توانند علائم بیماران، از جمله خس خس سینه، گرفتگی سر و صورت و طول مدت گلو درد را کاهش دهند.

خواص کیوی برای پیشگیری از بیماری های چشم

لوتئین موجود در کیوی نه تنها از پوست محافظت می کند، بلکه یک فیتوشیمیایی قدرتمند است که می تواند از وقوع بسیاری از بیماری های چشم از جمله دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن جلوگیری کند. لوتئین با فیلتر کردن نور مضر UV با طول موج کوتاه، قادر به محافظت از چشم است.

هر عدد کیوی دارای ۱۷۱ میلی گرم لوتئین است که به طور قابل توجهی بیشتر از هر میوه دیگری است. در کنار لوتئین، این میوه دارای منبع خوبی از کاروتنوئید دیگر به نام ویتامین A است که برای سلامت چشم مفید می باشد.

خواص کیوی برای بهبود هضم

کیوی برای درمان بیماری های روده و بیماری های گوارشی بسیار مفید است. برخی از مطالعات نشان داده اند که کیوی کمک می کند تا عوارض مربوط به سندرم روده تحریک پذیر و همچنین بیماری التهابی روده کم شود. یافته های این تحقیق نشان دادند که اضافه کردن کیوی به رژیم های غذایی بیماران، آنتی اکسیدان ها و فیبر زیادی را وارد بدن می کند که می تواند نتایج ضد التهابی داشته و عملکرد روده را بهبود دهد.

خواص کیوی برای تقویت سیستم قلبی عروقی

بدون شک کیوی یکی از میوه های دوستدار قلب است. مصرف یک کیوی در روز می تواند خطر سکته مغزی، لخته شدن خون و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

پتاسیم موجود در کیوی باعث کاهش فشار خون شده و ضد سدیم است. این ماده معدنی یک وازودیلاتور است که رگ های خونی تمام بدن را باز می کند. فیبر موجود در کیوی همراه با ویتامین K آن برای قلب مفید هستند. ویتامین K قادر به جلوگیری از تجمع کلسیم در شریان ها است. بنابراین می تواند خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده اند که افرادی که به طور منظم کیوی مصرف می کنند، سطح تری گلیسیرید خونشان در مقایسه با کسانی که از این میوه استفاده نمی کنند، ۱۵ درصد کاهش دارد. این میوه همچنین یک منبع عالی از امگا ۳، منیزیم، ویتامین E و مس است که همه آن ها به بهبود کارکرد سیستم قلبی عروقی منجر می شوند.

خواص کیوی برای ترمیم و محافظت از استخوان ها

ویتامین K در میوه کیوی برای ارتقاء سطح سلامت شریان ها بسیار مفید است.  برای استفاده از کلسیم در استخوان ها، حضور این ویتامین ضروری است، به همین دلیل کمبود ویتامین K می تواند عوارض زیادی داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از ویتامین K می تواند سلامت استخوان ها را بهبود بخشد و خطر آسیب های استخوانی و بیماری هایی مانند پوکی استخوان را کاهش دهد.

خواص کیوی برای حل مشکل بی خوابی با تولید سورتونین

یکی دیگر از خواص کیوی این است که این میوه پر از سروتونین است. سروتونین موجود در کیوی باعث شده است که این میوه خواص زیادی برای درمان مشکلات خواب داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که سروتونین موجود در کیوی، زمان خواب و بهره وری خواب را به ترتیب ۱۳ درصد و ۵ درصد افزایش می دهد. بنابراین اگر نمی توانید شب ها خوب بخوابید، مصرف کیوی ممکن است به شما کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سروتونین ممکن است باعث تقویت حافظه و بهبود خلق و خوی شود و حتی می تواند افسردگی را درمان کند.

خواص کیوی
خواص کیوی

دارای اثرات ضد سرطانی

میوه درختانی که از  خانواده آکتینیدیا هستند، مانند درخت کیوی، سالهاست که در چین به عنوان گیاه دارویی استفاده می شوند. این گیاهان برای درمان بیماری هایی مانند درد مفاصل، سنگ مثانه و سرطان کبد و مری مفیدند. هم میوه و هم ریشه درخت کیوی تأثیر مهار کننده ای بر روی رشد سلول های سرطانی کبد، ریه و کولون دارند. مطالعات نشان داده اند که پلی ساکاریدها و آنتی اکسیدان ها در این میوه، اثر ضد تومور و کاهش دهنده سلول های سرطانی دارند.

دارای توانایی ضد قارچی و ضد باکتریایی

قابلیت های ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه در مطالعات مختلف اثبات شده است. بیشترین فعالیت آنتی بیوتیکی در دانه های سیاه درون کیوی یافت می شود که به دلیل اندازه کوچکشان، معمولا با میوه مصرف می شوند.

میوه  کیوی حاوی پروتئینی است که به نام actinchinin شناخته می شود. این پروتئین قابلیت های ضد قارچی زیادی دارد. عصاره کیوی حاوی فعالیت ضد باکتری در برابر برخی از گونه های باکتریایی است. این قابلیت ها همچنین می توانند به برخی از آنتی اکسیدان های موجود در این میوه مرتبط باشند.

مقایسه کیوی و پرتقال

هر دوی این میوه ها، به خاطر ویتامین C زیادی که دارند، گزینه های عالی و سالمی برای بهبود وضعیت رژیم غذایی شما هستند. تنها چند تفاوت بین خواص کیوی و پرتقال وجود دارد.

شباهت ها

  • هر دو دارای توانایی های قوی آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند که به واسطه ویتامین C و سایر مواد مغذی در آن ها ایجاد می شوند.
  • هر دو میوه برای بهبود هضم مناسب هستند. پرتقال می تواند به عنوان یک دیورتیک عمل کند و به جلوگیری از تجمع سموم در دستگاه گوارش منجر شود. از طرفی کیوی یک ماد غذایی ضد التهابی است و باعث کاهش علائم بیماری های گوارشی می شود.
  • هر دو میوه دارای قابلیت های ضد باکتری و ضد میکروبی هستند.
  • هر دو میوه به دلیل توانایی که برای کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی دارند، برای سلامت قلب مفید هستند.

تفاوت ها

  • کیوی کمی قند بیشتری دارد.
  • پرتقال در کاهش درد قوی تر بوده و ضد التهابی تر است.
  • کیوی دارای توانایی های ثابت شده در محافظت از استخوان ها است و نقش مهمی در پیشگیری یا کاهش بیماری های مرتبط با چشم و سیستم تنفسی دارد.
  • پرتقال می تواند مانند یک ماده پاک کننده ضد باکتری در بدن عمل کند.
  • کیوی با ویتامین C که دارد برای مبارزه با پیری و رادیکال های آزاد مناسب است و مقدار قابل توجهی ویتامین A و لوتئین دارد.
  • پرتقال، به دلیل قابلیت های ضد میکروبی، برای سلامت دهان و دندان مفید است.

ارزش غذایی کیوی

یک کیوی تازه و خام بدون پوست حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • ۵۶ کالری
  • ۱۳ گرم کربوهیدرات
  • ۱ گرم پروتئین
  • ۰٫۵ گرم چربی
  • ۲٫۷ گرم فیبر
  • ۸۴٫۴ میلی گرم ویتامین C (حدود ۱۴۱ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳۶٫۷ میکروگرم ویتامین K (حدود ۴۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۸۴ میلی گرم پتاسیم (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱٫۳ میلی گرم ویتامین E (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم مس (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۲٫۷ میکروگرم فولات (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

آیا خوردن کیوی برای چشم مفید است؟

روش تهیه ماسک روشن کننده کیوی برای افزایش درخشش پوست

[/quote]

عوارض جانبی ناشی از مصرف کیوی

آلرژی به کیوی بسیار شایع است و مسئول ۱۰ درصد از واکنش های آلرژیک در کودکان است. افرادی که آلرژی به لاتکس و سایر میوه ها مانند آووکادو و موز دارند، باید در مورد مصرف این میوه بسیار محتاط باشند. آلرژی به کیوی می تواند منجر به علائم زیر شود:

  • سندرم آلرژی دهان
  • کهیر
  • تورم
  • آبریزش و خارش چشم ها
  • سوزش بینی و دهان
  • آنافیلاکسی

مصرف کنندگان بتا بلوکرها باید در حد اعتدال از این میوه استفاده کنند، زیرا پتاسیم موجود در این میوه می تواند سطح پتاسیم را به بالاتر از حد طبیعی برساند. افزایش پتاسیم در بدن می تواند برای کلیه ها، به ویژه برای کلیه افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند، مضر باشد.

کیوی همچنین اثرات کاهش دهنده لخته خون را دارد و می تواند بر روی افراد مبتلا به اختلالات خونی تاثیر منفی داشته باشد. اگر قصد دارید عمل جراحی انجام دهید توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از جراحی، مصرف کیوی را متوقف کنید.

منابع:

  1. Familial kiwi fruit allergy
  2. Antibacterial activity in Actinidia chinensis, Feijoa sellowiana and Aberia caffra
  3. Evaluation of antioxidant and antiproliferative properties of three Actinidia (Actinidia kolomikta, Actinidia arguta, Actinidia chinensis) extracts in vitro
  4. Effect of kiwifruit consumption on sleep quality in adults with sleep problems
  5. Effects of kiwi consumption on plasma lipids, fibrinogen and insulin resistance in the context of a normal diet
  6. The role of carotenoids in human health
  7. Genotypic differences in chlorophyll, lutein, and beta-carotene contents in the fruits of actinidia species
  8. Kiwifruit improves bowel function in patients with irritable bowel syndrome with constipation
  9. Consumption of fresh fruit rich in vitamin C and wheezing symptoms in children
  10. Anti-oxidant effects of kiwi fruit in vitro and in vivo
  11. Effect of vitamin C and its derivatives on collagen synthesis and cross-linking by normal human fibroblasts